Inspiraatiota

10 faktaa verkkokaupasta

Verkkokauppa kasvaa nopeimmin Pohjoismaissa. Etelä-Koreassa verkosta puolestaan ostetaan paljon päivittäistavaroita. Nettiostamisen tavat muuttuvat nopeasti, mutta osa verkkokaupan vanhoista ennätyksistä pitää yhä pintansa.

1. Me rakastamme nettishoppailua!

Pohjoismaissa ostettiin netistä tavaroita yli 30 miljardilla eurolla vuonna 2018. Salesforcen tekemän tutkimuksen mukaan verkkokauppamarkkinat kasvavat Pohjoismaissa nopeimmin maailmassa. Vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen aikana kasvu oli peräti 25 prosenttia, kun taas maailmanlaajuinen kasvu oli 12 prosenttia.

2. Suurin verkkokauppa

Amazon on maailman suurin verkkokauppayritys, ja sen myynti oli 77 miljardia Yhdysvaltain dollaria vuonna 2018. Toista sijaa pitää kiinalainen JD.com-yritys, jonka myynti oli 61 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Globaalin verkkokaupan kärkijoukoissa on viisi yhdysvaltalaista, neljä kiinalaista ja yksi saksalainen yritys.

3. Maailman ensimmäinen verkkokauppa

Mikä oikeastaan oli maailman ensimmäinen verkkokauppa? Se on määrittelykysymys, mutta kuluttajille suunnattujen verkkokauppojen osalta etujoukoissa oli brittiläinen Shop Direct - verkkokauppa. Se myi Stingin cd-levyn amerikkalaiselle kuluttajalle 11. elokuuta 1994. Tätä hankintaa pidetään maailman ensimmäisenä nettikauppaostoksena.

4. Floppeja riittää

Verkkokaupan tie nykyiseen asemaansa ei ole missään nimessä ollut mutkaton. Epäonnistuneita yrityksiä on riittänyt. Näillä leveysasteilla todennäköisesti eniten hätkähdytti Boo.comin epäonnistuminen. Boo.com oli vuonna 1999 perustettu ruotsalaisomisteinen verkkokauppa, jossa myytiin vaatteita. Verkkokauppa ehti pyöriä vain puoli vuotta, mutta kerrytti sinä aikana velkaa yli 178 miljoonaa puntaa.

5. B2B-verkkokauppa kasvaa

Yrityksille suunnattu verkkokauppa on perinteisesti kasvanut hitaammin kuin kuluttajapuoli, mutta suuntaus on muuttumassa. Analyysiyritys Frost & Sullivanin mukaan yritysmyynti tulee nousemaan maailmanlaajuisesti 6,6 biljoonaan Yhdysvaltain dollariin vuonna 2020, kun taas kuluttajapuolen myynnin odotetaan päätyvän 3,2 Yhdysvaltain biljoonaan dollariin.

6. Ruoan verkkokauppa kasvaa

Niin kutsutut fast moving consumer goods -tuotteet eli tavallisesti ruokakaupasta löytyvät päivittäistavarat ovat yksi verkkokaupan nopeimmin kasvavia tuoteryhmiä. Euroopassa osuus on edelleen vaatimaton, mutta Aasiassa ja etenkin Etelä-Koreassa asia on toisin. Eteläkorealaiset tekevät lähes 20 prosenttia kaikista päivittäistavaraostoksistaan verkossa.

7. Henkilökohtainen ostokokemus

Henkilökohtainen ostokokemus ei ole vain myyntikikka, vaan myös ominaisuus, jota asiakkaatkin toivovat. Vaikka Googlen, Facebookin ja muiden suurten yritysten ihmisistä keräämät tiedot hämmentävätkin, henkilökohtaiset mainokset, aloitussivut ja suositukset ovat sekä asiakkaiden arvostamia ominaisuuksia että toimivia myynnin lisääjiä.

8. Kauppa avautuu kännykällä

Kännykkä on jo jonkin aikaa ollut suosituin väline ostosten tekemiseen pohjoismaisissa verkkokaupoissa. Jopa 50 prosenttia ostoista tehdään matkapuhelimella, kun taas tietokoneella tehdään 38 prosenttia ostoista. Loput ostokset kotiutetaan shoppailemalla tabletilla. Maailmanlaajuisesti kännykkä on jaetulla ykkössijalla tietokoneen kanssa, mutta kännykän osuus kasvaa hurjaa vauhtia: kasvu oli 34 prosenttia vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä.

9. Pikatoimitukset kuormittavat.

Verkkokauppa-ala on kilpailtu, ja lyhyet toimitusajat ovat suosittu tapa kilpailla asiakkaista. Monissa tapauksissa on kuitenkin niin, että pikatoimitukset lisäävät ostoksen ympäristövaikutusta siinä määrin, että asiakas olisi yhtä hyvin voinut hurauttaa autolla kauppaan. Suuret toimijat, kuten Amazon, pyrkivätkin kannustamaan asiakkaita valitsemaan ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja tiedottamalla ympäristövaikutuksista. Näistä esimerkkinä on no-rush shipping -toimitus eli kiireetön toimitus, joka on perillä kuudessa päivässä.

10. …kuten myös maksuton palauttaminen

Nopea ja ilmainen toimitus sekä ilmaiset palautukset ovat tyypillisiä tapoja, joilla verkkokaupat pyrkivät houkuttelemaan asiakkaita. Narvarin vuonna 2018 tekemän kyselytutkimuksen mukaan 41 prosenttia amerikkalaisista verkkokauppaostajista ostaa kerralla useita tuotevaihtoehtoja kotiin sovitettavaksi ja tarvittaessa palautettavaksi. Statistan mukaan vuoteen 2020 mennessä palautukset tulevat maksamaan yhdysvaltalaisyrityksille 550 miljardia dollaria.

Vastaavaa luettavaa:Hyvät uutiset saapuvat harvoin yksin

Viimeksi päivitetty: 1 heinäkuuta 2022

Aihealue