Pyysimme kotikonttoreilta viisaimmat, hauskimmat, toimivimmat ja odottamattomimmat vinkit etätyöskentelyyn. Tässä 25 suosikkiamme.
Kun koronapandemia pakotti monet etätöihin reilu vuosi sitten, kirjoitettiin paljon juttuja siitä, miten työnteko ja hyvinvoinnista huolehtiminen onnistuu kotona.
Mutta mitä on tapahtunut vuoden aikana? Millaisia näkemyksiä vuoden aikana on karttunut? Mitkä niksit on otettu oikeasti käyttöön kodeissa ja mökeillä?
Fredrik Berg, Dustinin digitaalisten työpaikkojen asiantuntija, kertoo että erityisen tärkeää on löytää aikaa keskittymiselle:
– Kotona tehdään helposti liikaa töitä. Siksi on erityisen tärkeää varata aikaa keskittymiselle. Multitaskingin sijaan on tehtävä tilaa syvätyöskentelylle. Digitaalisten työkalujen ja etäjohtamisen tulee tukea keskittymistä. Voit automatisoida keskittymiseen varatut hetket kalenteriisi. Microsoft 365:ssä on myös MyAnalytics-ominaisuus, joka auttaa luomaan rutiineja, kunhan sen vinkkejä muistaa noudattaa, hän vinkkaa.
25 fiksua etätyövinkkiä
Noudatammeko omia ohjeitamme? Kuinka varmistumme, että aivot, keho ja tuottavuus pysyvät kunnossa? Pyysimme sosiaalisessa mediassa etätyöläisiä jakamaan viisaimmat, hauskimmat, toimivimmat ja odottamattomimmat vinkkinsä. Tässä 25 suosikkiamme satunnaisessa järjestyksessä:
1. Kulje töihin
Tee kotona pieni kierros ja kuvittele kulkevasi töihin. Se auttaa orientoitumaan työntekoon. Tee sama päivän päätteeksi.
2. Rakenna väliseinä
Rakensin pienen lasisen väliseinän keittiön ja olohuoneen väliin. Näin sain oman työhuoneen olohuoneeseen, mutta en häiritse lapsia eivätkä he häiritse minua, kun he tulevat koulusta ja tekevät itselleen välipalaa.
3. Hanki hattuja
Pidä käsillä hauskoja hattuja ja piristä työkavereiden päivää videopalavereissa.
4. Merkkaa tauot kalenteriin
Laita lounastauot ja lepohetket kalenteriin, jotta et tee töitä tauotta.
5. Leivo leipää
Minä leivon valtavasti leipää. Teen töitä koneella ja pidän pieniä taukoja, joiden aikana menen tarkastamaan taikinan voinnin, heitän leivän uuniin ja niin edelleen. Myös granolan tekeminen on hyvä syy nousta välillä ylös. Kannattaa valita resepti, jossa granolaa pitää sekoitella monta kertaa paahtamisen aikana. Kunhan vain muistaa laittaa munakellon soimaan…
6. Kasaa treeniryhmä
Saan energiaa työpäiviin lounastauolla kokoontuvasta treeniryhmästämme. Tapaamme kello 12 joka maanantai, keskiviikko ja perjantai, ja treenaamme puoli tuntia. Tärkeintä on päästä pois kotoa, olla ulkona ja nauttia ihmisten seurasta. Kunnon koheneminen on kiva bonus.
7. Unohda turhat vaatimukset
Älä turhaan yritä näyttää ammattimaiselta ja huolitellulta loputtomissa Zoom- ja Teams-palavereissa. Ei haittaa, että pidät tärkeän esityksen kansainväliselle yleisölle olohuoneessasi lasten lelujen ympäröimänä. On hienoa päästä kurkistamaan muiden oikeaan elämään. Muut ajattelevat varmasti samoin. Ja jos alkaa kyllästyttää, on olemassa filttereitä, jotka peittävät tummat silmänaluset ja sumentavat lasten sotkut taustalta.
8. Järjestä Teams-kahvit
Paras vinkkini on järjestää Teams-kahvittelu työkavereiden kanssa ja tutustua kollegoihin paremmin. Tutustuminen on samanlaista kuin kahvihuoneessa.
9. Hanki kenkälaatikko
Eikö sinulla ole seisomatyöpöytää? Aseta jättikokoinen kenkälaatikko keittiön tasolle.
10. Vaihda paikkaa
Työskentelypaikan vaihtaminen päivän mittaan virkistää. Minulla on työpöytä pojan huoneessa ja toinen tyttären huoneessa, ja teen myös töitä keittiön pöydän ääressä. Palavereihin, joissa minun tarvitsee vain kuunnella, osallistun ihanasta laiskanlinnastani.
11. Neulo!
Neulominen Skype-kokouksen aikana auttaa keskittymään. Mutta ei silloin, jos pitää laskea paljon.
12. Hanki hyvä kahvinkeitin
Panosta hyvään kahvinkeittimeen (tai laatuteehen). Nyt kun teemme mieheni kanssa molemmat töitä kotona, kapselikeittimemme on noussut arvoon arvaamattomaan.
13. Hanki kaiutin
Telekonferensseissa hyvä äänenlaatu on tärkeää. Esimerkiksi Jabran kokouskaiutin on helppo napata mukaan, eikä tarvitse pitää kuulokkeita koko päivää.
14. Striimaa koko päivä
Kokeilkaa tiimikavereiden kanssa pitää Zoom auki koko päivän. Näin saat kollegat lähellesi.
15. Kun kyllästyt itseesi
Olin aivan uuvuksissa kokousten jälkeen. Sitten luin ilmiöstä nimeltä Teams-väsymys. Oman kuvan näkeminen ruudulla päivästä toiseen ei tee hyvää aivoilleni. Vinkkini on asettaa pieni pahvinpala oman kuvan eteen Teamsissa. Olen huomannut merkittävän eron siinä, kun näen itseni sijaan vain työkaverini.
16. Unohda verkkarit
Pukeudu kuin olisit konttorilla. Se piristää, auttaa keskittymään töihin ja viestittää aivoille, että olet ammattilainen etkä mikään verkkarimanaatti.
17. Pidä kamera päällä
Muista pitää kamera päällä, jos ei muulloin niin kokouksen alussa ja lopussa. Muiden näkemisestä saa paljon energiaa. Päättäkää etukäteen, missä kokouksissa kamerat pidetään aina päällä. Kaikissa ei tarvita kuvaa, mutta välillä on hyvä nähdä työkaverit.
18. Valaise pimeys
Kokeile rengasvaloa, se tekee videokuvasta paremman.
19. Tee kotitöitä
Tee kotiaskareita silloin, kun osallistut kokouksiin vain kuuntelijana eikä sinun tarvitse tehdä muistiinpanoja tai pitää kameraa päällä. Maanantaipalaveri = pyykkihetki!
20. Pidä tilannekatsaus
Pitäkää lähimpien työkavereiden kanssa pieni tilannekatsaus joka aamu. Viisi minuuttia riittää.
21. Lyhennä kokouksia
Älä koskaan buukkaa koko tunnin mittaisia kokouksia. Kun palaverit kestävät 50–55 minuuttia, kaikki ehtivät pitää taukoa kokousten välissä.
22. Vähennä kaikua
Jos olet niitä, jotka hakkaavat näppäimistöä lujaa, voit vähentää huoneen kaikua laittamalla ohuen pyyhkeen näppäimistön alle.
23. Hanki kukkia
Hanki kotiin jotakin, mikä tuo sinulle iloa. Leikkokukat työpöydällä/keittiönpöydällä/muussa työpisteessä pitäisi tehdä pakollisiksi.
24. Älä unohda kävelykokouksia
Vietätkö liikaa aikaa Teamsissa? Jos kenenkään ei tarvitse esittää mitään, pitäkää kävelypalaveri puhelimen välityksellä.
25. Rakenna pöytä
Ostin sähköpöydän jalat ja kiinnitin ne tavalliseen pöydänkanteen.
Lue lisää joustavan työpisteen mahdollisuuksista
Teksti: Robert Långström
Kuva: Vollume, Unsplash