Asiantuntijan vinkit onnistuneeseen esitykseen

Unohda kalvosulkeiset ja vangitse kuulijoiden huomio. Esiintymistaidon ja kommunikaation koulutusvastaava Jesper Ahlström valmennusyritys Framfotista kertoo, miten kommunikoit parhaiten ja välität ideasi innostavasti.

1. Aseta tavoite

Kaikki lähtee tavoitteen asettamisesta. Mitä konkreettisempi tavoitteesi on, sitä parempi. Älä juutu ympäripyöreyksiin, kuten “haluan, että kuulijat kiinnostuvat meistä ja palveluistamme”.

– Mieti, mitä haluat kuulijoiden tekevät esityksesi jälkeen? Muista, että et saa ihmisiä toimimaan, ennen kuin saat heidät ensin joko tuntemaan tai ajattelemaan jotain. Kysy itseltäsi, miltä yleisöstäsi tuntuu esityksesi jälkeen, Ahlström painottaa.

2. Räätälöi viesti yleisölle

Vaikka on tärkeää miettiä, minkä viestin haluaa välittää, tyypillinen virhe on keskittyä liikaa viestiin ja unohtaa yleisö. Tällöin esityksestä tulee paasaava. Räätälöi sanomasi aina yleisösi mukaan.

– Ehkä pidät tätä itsestäänselvyytenä, mutta harmillisen usein asia unohtuu. Ota etukäteen selvää yleisöstäsi. Mikä heitä kiinnostaa, ja kuinka paljon he jo tietävät aiheestasi? Onko vastassasi homogeeninen vai vaihteleva kuulijakunta?

– Yleisöstäsi ja tapahtuman luonteesta riippuu myös se, odotetaanko sinulta tiukan akateemista ja faktapohjaista otetta vai helposti lähestyttävää asennetta. Jos onnistut toimimaan oikein, esimerkiksi käyttämään rentoa kehonkieltä sitä odottavan yleisön edessä, esityksesi nousee uudelle tasolle. Tämä pätee tietysti myös toisin päin.

3. Kerää faktoja

Kun pohjatyöt on tehty, mieti seuraavaksi, mitkä asiat haluat välittää kuulijoille. Tärkeimmät pointtisi ovat esityksesi kulmakivet. Tämän jälkeen lisäät lihaa luiden ympärille kertomalla esimerkkejä ja esittämällä todisteita väitteidesi tueksi.

– Rakenna luottamusta, anna kuulijoille ne tiedot, jotka he tarvitsevat voidakseen uskoa väitteisiisi.

– Vaikka faktat ovatkin esityksesi lähtökohta, älä aloita esitystäsi faktojen listaamisella. Kun olet saanut rungon valmiiksi, suunnittele tärkeimmät kohdat eli alku ja loppu. Muistamme parhaiten sen, mitä tapahtui ensimmäisenä ja viimeisenä.

4. Panosta alkuun

Pyri luomaan itsesi ja yleisön välille yhteys sekä herättämään yleisösi kiinnostus. Älä rynni varsinaisen aiheesi pariin. Kun suunnittelet esityksesi alkua, keskity siihen, että saat vangittua kuulijoidesi huomion ja luotua keskusteluyhteyden.

– Keskusteluyhteyden luomiseen on monia keinoja. Usein käytetään esimerkiksi tarinan kertomista. Kerro jotakin omakohtaista ja samaistuttavaa.

– Toinen hyvä vaihtoehto on esittää yleisölle samaistuttavia, retorisia kysymyksiä, kuten “Kuka on joskus seissyt kassajonossa päiväkodista suoraan tulleen kolmivuotiaan kanssa viiden ruuhkassa? Toivoitko silloin olevasi jossain ihan muualla?” Yleisösi ei tietenkään tarvitse alkaa vastata kysymyksiin monisanaisesti, mutta yhteisen kokemuksen jakaminen aktivoi ja herättää kiinnostusta.

5. Pidä mielessä kysymys “miksi?”

Kun olet vanginnut kuulijoidesi huomion, on aika kertoa, mitä haluat sanoa heille esitykselläsi. Huomaa, että kuulijaasi ei kiinnosta sinun tavoitteesi, vaan se, mitä juuri hän hyötyy esityksestäsi.

– Hyöty voi olla välitöntä tai realisoitua pidemmän ajan päästä. Lähtökohtasi tulisi olla se, että kuulijoidesi aika on arvokasta. Kerro heille heti alkuun se, miksi kuuntelemisesi kannattaa. Jos yleisösi koostuu myyjistä, tavoitteesi voi olla kertoa, miten myyjät voivat parantavat myyntitaktiikkaansa ja tehdä siten parempaa tulosta.

6. Kehonkieli kuntoon

Voit käyttää kehokieltäsi viestisi tukemiseksi monin tavoin. Seiso jalat lantion levyisessä haarassa, jalkaterät osoittaen suoraan eteenpäin. Asento antaa ammattimaisen vaikutelman, ja voit vaihtaa painoa jalalta toiselle, mikä auttaa pitämään hengityksesi rauhallisena.

– Muista kuitenkin, että kaikki tekemäsi on viesti. Vältä eleitä, jotka eivät tue viestiäsi. Jos esimerkiksi pyörittelet kynää käsissäsi ilman, että sillä on jokin tarkoitus, kynän pyörittely vesittää viestiäsi.

7. Tunteet sivuun

Kaikki ei aina suju suunnitelmien mukaisesti. Tällöin saatat alkaa ajatella, että esityksesi on fiasko. Laita tällöin tunteesi sivuun ja jatka eteenpäin suunnitellusti. Älä ala improvisoida tai vaihtaa suuntaa kesken esityksen.

– Pidä fokuksesi yleisössä, älä omissa fiiliksissäsi. Mikään ei laske tunnelmaa pahemmin kuin anteeksipyytely tai se, että rupeat epäröimään kesken esityksen. Todennäköisesti yleisösi ei ole lainkaan niin huonoissa tunnelmissa kuin sinä, vaan saatat hyvinkin voittaa heidät puolellesi jatkamalla esitystäsi.

31 heinäkuuta 2019

Opas: Näin valitset sopivan työaseman

Työasema on paljon muutakin kuin vain PC. Se on huomattavasti tavallista PC-tietokonetta suorituskykyisempi ja luotettavampi, ja se on mukautettu juuri niihin sovelluksiin, joita sillä on määrä käyttää.

17 heinäkuuta 2019

Palveluistumisen monta etua

Sinulle yrittäjänä palveluistuminen tarjoaa mahdollisuuden vapauttaa resursseja, jotka voit sitten käyttää ydinliiketoimintaan. Samalla voit hallita kustannuksia paljon aiempaa paremmin ja nauttia täysin uudenlaisesta joustavuudesta.

9 heinäkuuta 2019

Ääni ja kuva ovat verkon kanssa samassa veneessä

Audiovisuaaliset laitteet niistä on tullut osa yritysten tietotekniikkaa. Dustinin asiantuntijat kertovat, mitä audiovisuaalisuudelle on vuosien saatossa tapahtunut – ja mitä on todennäköisesti tapahtumassa seuraavaksi.

2 heinäkuuta 2019

Infonäytöt tuovat markkinointiin vau-efektejä

Infonäyttö taipuu – myös kirjaimellisesti – monenlaisiin markkinointi-innovaatioihin. LG haluaa pysyä teknologian aallonharjalla yllättääkseen asiakkaat aina ensimmäisenä.

24 kesäkuuta 2019

Varavirta voi pelastaa pahasta paikasta

Sähkökatko voi paitsi keskeyttää työt myös viedä mennessään tärkeää dataa. Energianhallintayhtiö Eaton tarjoaa varavirtaratkaisuja, jotka pitävät laitteet käynnissä tiukassakin tilanteessa.

24 kesäkuuta 2019

Opas: Etsitkö täydellistä näyttöä?

Voxiconin valikoimasta löydät mitä todennäköisemmin tarpeitasi vastaavan näytön. Ja riippumatta siitä, minkä valitset, saat varmasti vastinetta rahoillesi.

31 toukokuuta 2019