Asiantuntijan vinkit onnistuneeseen esitykseen

Unohda kalvosulkeiset ja vangitse kuulijoiden huomio. Esiintymistaidon ja kommunikaation koulutusvastaava Jesper Ahlström valmennusyritys Framfotista kertoo, miten kommunikoit parhaiten ja välität ideasi innostavasti.

1. Aseta tavoite

Kaikki lähtee tavoitteen asettamisesta. Mitä konkreettisempi tavoitteesi on, sitä parempi. Älä juutu ympäripyöreyksiin, kuten “haluan, että kuulijat kiinnostuvat meistä ja palveluistamme”.

– Mieti, mitä haluat kuulijoiden tekevät esityksesi jälkeen? Muista, että et saa ihmisiä toimimaan, ennen kuin saat heidät ensin joko tuntemaan tai ajattelemaan jotain. Kysy itseltäsi, miltä yleisöstäsi tuntuu esityksesi jälkeen, Ahlström painottaa.

2. Räätälöi viesti yleisölle

Vaikka on tärkeää miettiä, minkä viestin haluaa välittää, tyypillinen virhe on keskittyä liikaa viestiin ja unohtaa yleisö. Tällöin esityksestä tulee paasaava. Räätälöi sanomasi aina yleisösi mukaan.

– Ehkä pidät tätä itsestäänselvyytenä, mutta harmillisen usein asia unohtuu. Ota etukäteen selvää yleisöstäsi. Mikä heitä kiinnostaa, ja kuinka paljon he jo tietävät aiheestasi? Onko vastassasi homogeeninen vai vaihteleva kuulijakunta?

– Yleisöstäsi ja tapahtuman luonteesta riippuu myös se, odotetaanko sinulta tiukan akateemista ja faktapohjaista otetta vai helposti lähestyttävää asennetta. Jos onnistut toimimaan oikein, esimerkiksi käyttämään rentoa kehonkieltä sitä odottavan yleisön edessä, esityksesi nousee uudelle tasolle. Tämä pätee tietysti myös toisin päin.

3. Kerää faktoja

Kun pohjatyöt on tehty, mieti seuraavaksi, mitkä asiat haluat välittää kuulijoille. Tärkeimmät pointtisi ovat esityksesi kulmakivet. Tämän jälkeen lisäät lihaa luiden ympärille kertomalla esimerkkejä ja esittämällä todisteita väitteidesi tueksi.

– Rakenna luottamusta, anna kuulijoille ne tiedot, jotka he tarvitsevat voidakseen uskoa väitteisiisi.

– Vaikka faktat ovatkin esityksesi lähtökohta, älä aloita esitystäsi faktojen listaamisella. Kun olet saanut rungon valmiiksi, suunnittele tärkeimmät kohdat eli alku ja loppu. Muistamme parhaiten sen, mitä tapahtui ensimmäisenä ja viimeisenä.

4. Panosta alkuun

Pyri luomaan itsesi ja yleisön välille yhteys sekä herättämään yleisösi kiinnostus. Älä rynni varsinaisen aiheesi pariin. Kun suunnittelet esityksesi alkua, keskity siihen, että saat vangittua kuulijoidesi huomion ja luotua keskusteluyhteyden.

– Keskusteluyhteyden luomiseen on monia keinoja. Usein käytetään esimerkiksi tarinan kertomista. Kerro jotakin omakohtaista ja samaistuttavaa.

– Toinen hyvä vaihtoehto on esittää yleisölle samaistuttavia, retorisia kysymyksiä, kuten “Kuka on joskus seissyt kassajonossa päiväkodista suoraan tulleen kolmivuotiaan kanssa viiden ruuhkassa? Toivoitko silloin olevasi jossain ihan muualla?” Yleisösi ei tietenkään tarvitse alkaa vastata kysymyksiin monisanaisesti, mutta yhteisen kokemuksen jakaminen aktivoi ja herättää kiinnostusta.

5. Pidä mielessä kysymys “miksi?”

Kun olet vanginnut kuulijoidesi huomion, on aika kertoa, mitä haluat sanoa heille esitykselläsi. Huomaa, että kuulijaasi ei kiinnosta sinun tavoitteesi, vaan se, mitä juuri hän hyötyy esityksestäsi.

– Hyöty voi olla välitöntä tai realisoitua pidemmän ajan päästä. Lähtökohtasi tulisi olla se, että kuulijoidesi aika on arvokasta. Kerro heille heti alkuun se, miksi kuuntelemisesi kannattaa. Jos yleisösi koostuu myyjistä, tavoitteesi voi olla kertoa, miten myyjät voivat parantavat myyntitaktiikkaansa ja tehdä siten parempaa tulosta.

6. Kehonkieli kuntoon

Voit käyttää kehokieltäsi viestisi tukemiseksi monin tavoin. Seiso jalat lantion levyisessä haarassa, jalkaterät osoittaen suoraan eteenpäin. Asento antaa ammattimaisen vaikutelman, ja voit vaihtaa painoa jalalta toiselle, mikä auttaa pitämään hengityksesi rauhallisena.

– Muista kuitenkin, että kaikki tekemäsi on viesti. Vältä eleitä, jotka eivät tue viestiäsi. Jos esimerkiksi pyörittelet kynää käsissäsi ilman, että sillä on jokin tarkoitus, kynän pyörittely vesittää viestiäsi.

7. Tunteet sivuun

Kaikki ei aina suju suunnitelmien mukaisesti. Tällöin saatat alkaa ajatella, että esityksesi on fiasko. Laita tällöin tunteesi sivuun ja jatka eteenpäin suunnitellusti. Älä ala improvisoida tai vaihtaa suuntaa kesken esityksen.

– Pidä fokuksesi yleisössä, älä omissa fiiliksissäsi. Mikään ei laske tunnelmaa pahemmin kuin anteeksipyytely tai se, että rupeat epäröimään kesken esityksen. Todennäköisesti yleisösi ei ole lainkaan niin huonoissa tunnelmissa kuin sinä, vaan saatat hyvinkin voittaa heidät puolellesi jatkamalla esitystäsi.

31 heinäkuuta 2019

XL-BYGG modernisoi IT-infrastruktuurinsa Modern Workplacen avulla

Korvaamalla vanhan IT-ympäristönsä Dustinin Modern Workplace -palvelulla XL-BYGG yksinkertaisti helpolla ja edullisella tavalla hallintaa, paransi tietosuojaa ja tehosti työprosesseja.

31 tammikuuta 2020

Laitehallinta on tärkeä osa tietoturvallisuutta

Yrityksillä on nykyään yhä enemmän verkottuneita laitteita, joita käytetään paitsi työssä myös yksityisesti. Siksi myös laitehallinnan on oltava ajan tasalla. Uudet työkalut auttavat vastaamaan haasteisiin.

31 tammikuuta 2020

Ympäristö- ja käyttäjäystävällistä näyttöaikaa

Näyttöjen kestävä käyttö kattaa näytön koko elinkaaren, mutta se edellyttää myös, että näytön käyttäjä voi hyvin. Seuraavassa esitellään muutamia niin työntekijöiden kuin ympäristön hyvinvointia lisääviä seikkoja, jotka on tärkeä pitää mielessä.

29 tammikuuta 2020

Tietoturva on ensisijaisesti ennaltaehkäisyä

Kyberrikollisista tulee yhä ammattimaisempia, joten tietoturvauhat lisääntyvät. Enää kyse ei ole siitä, voiko hyökkäys osua kohdalle, vaan siitä, milloin se osuu kohdalle. Tämän oppaan avulla otat haltuun molemmat.

24 tammikuuta 2020

Virtuaalitodellisuus luo koululuokkaan monta maailmaa

Virtuaalitodellisuus (VR) sopii jokaiselle luokka-asteelle. Mitä haastavampi aihe, sitä enemmän siitä on hyötyä.

21 tammikuuta 2020

Mobiilin työpaikan edut

Tutkijat ovat yksimielisiä: työntekijät ovat tuottavampia silloin, kun heidän ei tarvitse viettää koko päivää konttorilla paahtaen. Tuottavuuden lisääntymistä selittää useampikin seikka.

15 tammikuuta 2020