Työpiste

HP ja virtuaalitodellisuus kouluissa

Koulutus on menestyvän yhteiskunnan perusta. Koulutuksen tarkoitus on tiedon siirtäminen seuraaville sukupolville. Virtuaalitodellisuus (VR) luo mahdollisuuden luoda aivan uudenlaista oppimisympäristöä, ja tämä tekniikka muuttaa opetusta tulevina vuosina enemmän kuin mikään sitten kirjapainotaidon keksimiseen.

Opetus on perinteisten perustunut faktoihin, mutta pelkkä informaation määrä ei kerro koulutuksen laadusta tai oppimisesta. Monille ihmisille on vaikeaa hahmottaa erillisiä faktoja informaatiokokonaisuuksiksi ja ymmärtää syy-seuraussuhteita. Virtuaalitodellisuuden avulla voidaan näyttää, kuinka asiat toimivat tai mitenkä faktat liittyvät toisiinsa - konkreettisesti. Kun opiskelija on informaation keskiössä ja oppiminen tapahtuu kokemisen ja näkemisen kautta, on oppimiskokemus aivan jotain muuta kuin kirjan ulkoa pänttääminen.

Virtuaalitodellisuutta voidaan käyttää opetuksessa parantamaan oppimistuloksia ja osallistumaan oppilaita aivan uudella tavalla. Virtuaalitodellisuudessa informaatio on kokonaisvaltaista ja oppiminen kokemusperäistä. Kaiken lisäksi opiskelijat voivat olla vuorovaikutuksessa informaation kanssa ja nähdä kuinka erilaiset vaihtoehdot vaikuttavat lopputulokseen.

Virtuaalitodellisuuden luomat mahdollisuudet eivät syrjäytä perinteistä oppimista, vaan rikastuttavat oppimiskokemuksia ja tarjoavat tehokkaita opetusvaihtoehtoja niille, joille perinteiset, jo käytössä olevat opetusmetodit eivät syystä tai toisesta toimi. Tulevaisuuden opetus tulee olemaan yhdistelmä eri oppimismenetelmiä.

Virtuaalitodellisuuden potentiaalista ollaan saatu vasta pintaraapaisu

Virtuaalitodellisuus mahdollistaa myös sellaisten asioiden näyttämisen ja kokeilemisen, joita ei tavallisessa luokkahuoneessa voitaisi missään olosuhteissa muuten kokeilla. Virtuaalitodellisuutta voidaan käyttää myös esimerkiksi auton moottorin tai minkä tahansa muun laitteen kokoamisen ja käytön simuloimiseen. Näin voidaan harjoitella erilaisia toimintoja ilman tosielämän riskejä ja rajoituksia. Muita esimerkkejä virtuaalitodellisuuden sovelluksista koulutuksessa ovat virtuaaliset retket mielenkiintoisiin kohteisiin, vaikkapa toiselle puolelle maapalloa tai sellaisiin laitteisiin tutustuminen joita on vaikea päästä katsomaan.

VR-maailman osaaminen tulevaisuuden perustaito

Kaikki tämä vaatii tehokasta prosessointia ja laadukkaita VR-välineitä. HP on VR-laitteiden ja sovellusten kehityksen eturintamassa ja panostaa vahvasti koulutukseen ja opetussovelluksiin.

– Virtuaalitodellisuuden erilaisten sovellusten tulevaisuudennäkymät koulutus- ja opetusalalla ovat valtavat, sanoo HP:n Timo Livistö.

– Koulu ja yritysmaailman VR ovat samanlaisia. Tekniikka niin kouluissa kuin yrityksissä käyttää visualisoinnissa pelitekniikasta tuttuja tekniikoita. VR:llä on mittaamattomat mahdollisuudet oppimisympäristöissä. Pitää osata tämä maailma tulevaisuuden työelämässä – tulevat kuulumaan perustaitoihin. Tähän kannattaa lähteä mukaan.

Livistön mukaan yritykset käyttävät VR:n tuomaa visualisointia jo laajasti hyväkseen tehdäkseen nopeammin ja paremmin ja siksi työelämään siirtyvillä opiskelijoilla tämä on tärkeä osaamisalue sekä työllistävän yrityksen että opiskelijan työllistymisen kannalta.

HP Z VR BACKPACK G1

  • HP Z VR Backpack
  • INTEL I7_7820HQ prosessori
  • WIN 10 PRO 64-BIT
  • 32GB muistia
  • 512 GB SSD LEVY
  • Nvidia quadro P5200 (16 GT GDDR5 SDRAM)
  • Intel dual band wireless-AC 8265 + bluetooth 4.2

Sisältäen lisäksi:

  • HP Z VR Backpack harness
  • HP Z VR Backpack external battery pack
  • HP Z VR Backpack battery charger
  • HP Z VR Backpack G1 DOCK
  • HP Z VR Backpack extra battery pack

Optiona:

5011092481
DFI2NC05AA#ABB_KL+
HTC VIVE BUSINESS EDITION HMD-EUROPE #KL
hintaan 1295€

virtual reality

Viimeksi päivitetty: 1 heinäkuuta 2022

Aihealue