Jotta kriisistä päästään yli, koko organisaation on oltava mukana työssä, kannettava vastuunsa ja vaikutettava tilanteeseen myönteisesti. Tilanteen edetessä on myös tärkeää järjestää tilaa keskustelulle. IT-osaston kannattaa esittää itselleen seuraavat kaksi pääkysymystä:
- Miten IT-osasto voi ylläpitää organisaation tärkeimpiä toimintoja huolimatta siitä, että normaalit toiminnot ja resurssit eivät ole käytettävissä entiseen tapaan?
- Miten IT-osasto voi tukea organisaatiota tuotannon hallitussa palauttamisessa normaalitasolle, kun kriisi on ohi?
Kun ollaan keskellä kriisitilannetta, ennakoiva suunnitteluvaihe on jo takana. Tilanteen hallitsemiseksi on siirryttävä mahdollisimman nopeasti IT-osaston keinovalikoimaa koskevista pääkysymyksistä todellisiin toimiin seuraavasti:
- Toimi. Muista, että huonoin päätös on useimmiten se, ettei päätöstä tehdä lainkaan.
- Viesti. Viestintä on onnistuneen kriisinhallinnan a ja o.
Jos kriisitilanne liittyy talouteen, IT-osaston on autettava organisaatiota siirtymään säästöliekille, joka takaa selviytymisen. Tuotanto- ja kehitystoimintoja on käsiteltävä eri tavoin, sillä kehitys on usein laitettava jäihin tai pysäytettävä kokonaan.
Lataa raportti + kriisinhallintatyökalu.
Lue lisää:
7 askelta onnistuneeseen kriisinhallintaan
Hyödynnä kriisinhallinnassa aiempia kokemuksia
Ohjaa IT-osastoa oikein kriisitilanteessa
Teksti: Radar
Kuva: Unsplash