Inspiraatiota

Kulkuvälineet käden ulottuvilla

Sampo Hietanen unelmoi liikkumisen vapaudesta ja tarjoaa sitä myös muille Whim-liikkumissovelluksen kautta. MaaS Globalin toimitusjohtaja uskoo päästöjen ja ruuhkien vähenevän kaupungeissa ihmisten siirtyessä yksityisautoilusta liikkumissovelluksiin.

Entistä sujuvampi liikkuminen vaatii uudenlaisia palveluja. Tämän on ymmärtänyt Sampo Hietanen työuransa aikana. Nykyään liikennepalveluyritys MaaS Globalin toimitusjohtajana työskentelevä Hietanen on ollut kehittämässä palveluita, jotka tuovat liikenteen kuluttajaa lähelle.

Hietanen työskenteli pitkään Destialla, jonka johtoryhmässä ollessaan hän puhui innokkaasti liikennetietoon sijoittamisen puolesta. Vuosituhannen vaihteessa Hietanen ja Destian työryhmä pohtivat yhdessä Soneran kanssa, miten keli- ja liikennetietoja voitaisiin tuoda silloin kovassa nosteessa olleisiin wap-puhelimiin niin, että ihmiset saisivat tekstiviestillä tietoja esimerkiksi säästä ja onnettomuuksista tien päällä.

– Kehitystyön tuloksena syntyi maailman ensimmäinen liikennetietopalvelu, Hietanen kertoo.

Tuon palvelun aikaista teknologiaa hyödynnetään edelleen autojen navigaattoreissa Pohjoismaissa.

Kuljetus mobiilipalveluna

Jo Destian-vuosiensa aikana Hietanen sai idean uudenlaisesta konseptista, joka mahdollistaisi ihmisten liikkumisen ovelta ovelle helposti ilman omaa autoa. Konsepti sai nimekseen Mobility as a Service (MaaS, Liikkuminen palveluna).

– Liikkuminen palveluna -konseptissa kiteytyy liikkumisen vapaus. Ihmiset voivat luottaa, että tietty taho hoitaa heidät perille eri kulkuvälineiden avulla haluttuun kohteeseen tiettyyn aikaan.

MaaS-konsepti sai tuulta allensa vuonna 2011, kun Liikenne- ja viestintäministeriö päätti alkaa edistää liikenteen digitalisaatiota Suomessa.

– Asetin tavoitteeksi, että alan ihmisten on tunnettava konsepti vuoteen 2015 mennessä. Kun neljä vuotta oli kulunut, MaaS oli ollut esillä kaikissa isoimmissa lehdissä ympäri maailmaa.

Entistä sujuvampi liikkuminen vaatii uudenlaisia palveluja.

Kansainvälistä huomiota

Koska konsepti tuntui kiinnostavan maailmanlaajuisesti, Hietanen kollegoineen päätti kutsua koolle asiasta kiinnostuneet ja alkaa suunnitella maailman ensimmäistä liikkumissovellusta.

– Tilaisuuteen tuli 250 ihmistä, mistä tuli aika nöyrä olo. Joskus asioilla on tapana käydä hyvin, Hietanen pohtii.

Alkuvaiheessa hanketta lähtivät tukemaan muun muassa Ericsson, Siemens, Delta ja Helsingin seudun joukkoliikenteestä vastaava HSL.

Inspiraatiota liikkumissovellus sai telealalta ja erilaisista verkkopalveluista.

– Netflix ja Spotify olivat hyviä esimerkkejä hinnoittelun ja paketoinnin suhteen, kun taas sovelluksia tutkimalla saimme selville, millaiset ratkaisut ovat toimivia.

Liikkumissovelluksen kehittäminen vaati 30–40 suunnittelukierrosta. Asioita oli yksinkertaistettava paljon, jotta sovelluksesta saatiin mahdollisimman helppokäyttöinen. Sovellukseen otettiin mukaan reittisuunnittelu, kaupunkiliikenne, autonvuokraus, kaupunkipyörät ja taksit.

Whimin eri versiot

Whim-sovellus lanseerattiin viime marraskuussa Helsingissä. Pääkaupunkiseudulla asuville sovelluksesta on olemassa tällä hetkellä kolme eri versiota. Ilmaisen Whim to Go -version avulla käyttäjä voi maksaa matkoja yksi kerrallaan sovelluksessa, 49 euroa kuukaudessa maksavaan Whim Urbaniin sisältyy esimerkiksi rajaton määrä kertalippuja julkiseen liikenteeseen, ja 499 euroa maksavan Whim Unlimitediin kuuluu muun muassa rajattomasti autonvuokrauksia, taksimatkoja viiden kilometrin säteellä sekä kertalippuja kuukauden aikana.

Liikkumissovelluksen päämääränä on päihittää auton omistaminen. Hietanen sanoo ymmärtävänsä, että tähän tavoitteeseen on vielä pitkä matka, sillä Whimin toiminta on ensin saatava ulottumaan kaupunkien ulkopuolelle.

– Ihmisten pitää voida luottaa siihen, että Whimillä on aina tarjontaa, jotta he pääsevät esimerkiksi mökeilleen silloin kun tahtovat.

Hietanen kuitenkin korostaa, ettei hänellä ole tarvetta saarnata autoilua vastaan.

– Jos auton ostaminen palvelee parhaiten, kannattaa ehdottomasti hankkia hyvä auto. Vaihtoehtoisesti voi kuitenkin miettiä, olisiko eri vuokra-autoilla ajaminen mieluisampi vaihtoehto. Hietanen uskoo, että kun liikkumissovellukset yleistyvät, niistä hyötyvät käyttäjien lisäksi kaupungit.

– Päästöt ja ruuhkat kaupungeissa vähenevät, kun ihmiset siirtyvät yksityisautoilusta liikkumissovelluksiin, hän ennustaa.

Löytyy useimmista kaupungeista

MaaS Globalin sovellus on herättänyt laajaa kansainvälistä kiinnostusta, ja yritys onkin saanut suuria sijoituksia muun muassa Toyotalta.

– Uskon, että olemme porskuttaneet pitkälle sillä, että meillä ei ole ollut mitään ilkeää salajuonta, vaan olemme aidosti halunneet helpottaa ihmisten arkea.

Tällä hetkellä Whim toimii Suomen lisäksi Birminghamissa, Amsterdamissa ja Antwerpenissä. Taksien osalta sovellus toimii Lontoossa ja New Yorkissa.

– Suomessa on tehty jo yli miljoonaa matkaa Whimin kautta. Olemme hyvin yllättyneitä siitä, miten valmiita ihmiset ovat olleet tähän.

Yllätyksenä on tullut myös palvelua käyttävien ikähaitari.

– Oletimme, että sovellusta käyttäisivät 25–35-vuotiaat kaupunkien keskustoissa asuvat, mutta todellisuudessa Whimillä onkin paljon laajempi käyttäjäkunta. Esimerkiksi eräs 50-vuotias mies kertoi luopuneensa autostaan ja siirtyneensä käyttämään Whimiä.

3 vinkkiä tulevaisuuden kaupunkien rakentamiseen

1. Ympäristö

Huolehdi, että ihmiset pääsevät siirtymään helposti esimerkiksi kodeistaan juna-asemalle. Kiinnitä huomiota kävely-ympäristöön: jos se on kaunis, ihmiset haluavat tutkimusten mukaan kävellä pidemmän siirtymämatkan.

2. Alusta

Varmista, että kaupunki toimii alustana älykkäille innovaatioille. On tärkeää, että kaupunki on digitaalisesti auki, jotta esimerkiksi kaikki sovellukset toimivat moitteettomasti.

3. Äly

Ala heti suunnitella älyn hyödyntämistä kaupungissa.

Lyhyesti Sampo Hietasesta

Ikä: 43.
Perhe: Vaimo ja neljä lasta.
Asuu: Helsingissä.
Lempisovellus: Pokémon Go
Lempinettisivusto: Vältän vapaa-aikanani netissä pyörimistä, mutta hs.fi tai fantasy.premierleague.com

Artikkeli on myös osa Solutions- lehteämme. Klikkaa tästä lukeaksesi lehden kokonaisuudessaan.

Lue lisää: Kohti älykkäitä kaupunkeja

Viimeksi päivitetty: 1 heinäkuuta 2022

Aihealue