Inspiraatiota

”Meidän täytyy sijoittaa aikaa toisiimme”

Myös digitaalisessa yritysmaailmassa ihmiset ratkaisevat onnistumisen, sanoo Jonas Hammarberg, yritysvalmentaja ja digiyrittäjä.

Pelkkä osaaminen ja hyvä strategia eivät riitä – rohkeus, tahto ja sitoutuminen ovat vielä tärkeämpiä.

Kista on yksi niistä luovista keskuksista, joissa Jonas Hammarberg käy tapaamassa asiakkaita ja suorittamassa toimeksiantoja. Muita paikkoja ovat Oslo, Hampuri ja Pariisi. Hän viihtyy tutkimuksen, innovoinnin ja elinkeinoelämän leikkauspisteessä. IT-klustereihin kokoontuu ihmisiä, jotka haluavat saada muutosta aikaan ja saada organisaationsa kasvamaan itsensä kanssa.

Scandic Victoria Tower nousee kuin huutomerkki lähellä Kistan messukeskusta. Tapaamme katutason kahvilassa puhuaksemme digitalisaatiosta. Jonas tarjoilee teetä tarjoilijan ottein. Ennen kuin aloitamme, hän ottaa puhelimessa vastaan uuden toimeksiannon asianajotoimistolta, joka sijaitsee jossain päin maailmaa.

Jonaksen arki ja tukikohta jakautuvat Malesian Kuala Lumpurin ja Ruotsin Halmstadin kesken. Matkalaukku on aina valmiiksi pakattuna seuraavaa matkaa varten.

Elämme ajassa, joka tarvitsee tiennäyttäjiä. Luovia ihmisiä, jotka pystyvät näkemään, analysoimaan ja antamaan neuvoja nopean muutoksen keskellä. Jonaksen käyntikortissa ei turhaan lukenut ”hengellinen johtaja”, kun hän johti Infocube-konsulttiyritystä, jonka hän myi yhdessä muiden omistajien kanssa yhdysvaltalaiselle pääomasijoitusyritykselle vuonna 2013.

Siitä lähtien Jonas on käynyt läpi omaa muutostaan.

– Olen aina ollut hyvä puhumaan, mutta kun kouluttauduin yritysvalmentajaksi, minun oli pakko alkaa kuunnella. Se kasvatti minua ihmisenä. Nykyään elän kolmea elämää: teen luovaa työtä, valmennan ja elän digiyrittäjän arkea. Nyt haluan monistaa itseni, jotta voin tavoittaa mahdollisimman paljon ihmisiä, Jonas sanoo.

Tätä tarkoitusta varten Jonas tankkaa tietoa ja kokemuksia tekemällä yhteistyötä yli sadan yrityksen kanssa N’Gager-alustalla, jonka osaomistaja hän on. Tällä tavoin hän haluaa auttaa organisaatioita auttamaan itseään ja kehittämään johtajuutta ja työntekijöiden arkea.

Meistä useimmilla on jo lukuisia digilaitteita, ja loputkin ovat hankkimassa tarvittavia laitteita digimaailmassa selviytymiseen. Ihmiset kuitenkin ratkaisevat sen, miten yritys onnistuu panostuksissaan. Pelkkä osaaminen ja hyvä strategia eivät riitä. Rohkeus, tahto ja sitoutuminen ovat vielä tärkeämpiä, jotta asioita saadaan tapahtumaan

– Useimmilla asiakkaistani on samankaltaiset tarpeet. He haluavat siirtyä yhdestä tilanteesta toiseen ja saada työntekijänsä mukaan matkalle. Ruotsissa vain 14 prosenttia on emotionaalisesti sitoutunut työhönsä ja kolme neljäsosaa työntekijöistä on passiivisia. Johtajien tehtävä olisi saada koko organisaatio mukaansa. Juuri tästä useimpien yritysten pitäisi aloittaa.

Kun keskitytään työntekijöiden kokemukseen, ei voida vain puristaa ulos uutta ohjelmistoversiota ja sitten ihmetellä, miksi kukaan ei käytä sitä, vaan työntekijät pitää ottaa osaksi koko prosessia.

– Johtajalla pitää olla kahdet lasit päässä. Tulevaisuuden voittajat osaavat löytää sen ratkaisevan taitekohdan, jossa inhimillinen ja digitaalinen kohtaavat.

Matka onnistuneeseen digitalisaatioon on pitkälti kiinni johtajuudesta, vaikka vastarinta kuuluukin kaikkiin muutosprosesseihin. Nopea tahti vaatii uudenlaista johtajuutta, joka sekä luo turvaa että herättää tahtoa. Johtajan tehtävä on päättää suunta ja visualisoida tie tavoitteeseen. Selkeys ja fokus ovat tärkeämpiä kuin koskaan ennen. Johtajan pitää auttaa muita työntekijöitä priorisoimaan lähitulevaisuuden tehtävät. Muita sitoutuneen johtamisen välttämättömiä piirteitä ovat motivointi, seuranta ja välitön palaute.

Vaikka tunnemme epävarmuutta ja pelkäämme virheiden tekemistä, meidän täytyy silti jatkaa itsemme kehittämistä. Muuten emme pysy kehityksen mukana.

– Pitää vain ottaa askel kerrallaan ja jatkaa koko ajan eteenpäin. Kun ajattelen, minkälaista johtajuutta nyt tarvitaan, näen edessäni Ursin – kaksimetrisen vuoristo-oppaan, joka opasti minut ja Infocuben työtoverini Breithornin vuorelle Italiassa. Hänellä oli kiinnekohtia matkan varrella ja hän jatkoi kohti tavoitetta riippumatta siitä, mitä tapahtui.

3 trendiä

1. Tärkeimpänä ihmiset

Heiluri heilahtaa teknologiasta ja tekoälystä ihmiseen. Organisaation ihmiset ratkaisevat, miten digitaalinen panostus onnistuu.

2. Vastuullisuus

Yritysten pitää olla sanojensa mittaisia, koska paine kuluttajien suunnalta kasvaa. Avainsanoja ovat uskottavuus ja läpinäkyvyys.

3. Osallistaminen

Johtajien tehtävänä on päättää suunta, visualisoida matka ja jatkaa etenemistä pelosta ja vastarinnasta huolimatta. Onnistuminen edellyttää kuitenkin sitä, että työntekijät otetaan mukaan koko prosessin ajan. Lisäksi matkasta tulee antoisampi, kun mukana on monimuotoinen porukka ja huomioon otetaan eri näkökulmia ja ihmisiä kuullaan.

Johtajia ja johtoryhmiä valmentamalla Jonas haluaa säästää asiakasyrityksensä aikaa ja rahaa. Virheet voivat käydä kalliiksi, minkä vuoksi on varmistettava, että ne eivät ole suuria. Samaan hengenvetoon hän huomauttaa, että yritysten on tehtävä sijoituksia, jos ne haluavat olla edelläkävijöitä.

– Meidän täytyy sijoittaa aikaa toisiimme, jotta saisimme aikaa yhteisessä tulevaisuudessa. Aika on sijoitus, ei kuluerä. Elämme monimutkaisessa ajassa, jossa tarvitsemme toisiamme. Meidän pitää lyöttäytyä yhteen ja oppia toisiltamme. Vaikka olisimme muussa arjessa kilpailijoita.

Jonaksen missio on auttaa ihmisiä kehittymään. Häntä motivoi nähdä muutos ihmisissä ja organisaatioissa. Ja se, että hän näkee johtajien kasvavan ja saavuttavan tavoitteensa. Henkilökohtaisesti Jonas tekee juuri sitä työtä, mistä hän nauttii. Saman hän soisi työntekijöillekin.

Jonas kunnioittaa erityisesti niitä johtajia, jotka uskaltavat ottaa vastaan alaistensa pelon ja näyttää oman haavoittuvuutensa. Joskus johtajan pitää sanoa ”en tiedä” ollakseen uskottava. Usein tällainen rohkeus karttuu vuosien saatossa.

Mielestäni ikääntyminen on kunnia. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä paremmin ymmärrän, kuinka vähän oikeasti tiedän ja osaan. Se tekee nöyräksi. Samaan aikaan tulen kuitenkin tietoisemmaksi siitä, mitä muut eivät tiedä. Siksi haluan jakaa omia kokemuksiani.

Pysyäkseen itse nopean kehityksen kärryillä Jonaksella on ollut kohta neljän vuoden ajan parikymppinen digivalmentaja. Hän yrittää elää neljän periaatteen mukaan, jotka hänen mukaansa tekevät maailman innovatiivisimmista ihmisistä innovatiivisia. Hän seuraa maailman tapahtumia, klusteroi, kartoittaa liiketoimintaa ja kerää ihmisiä luodakseen tiimejä. Se antaa voimia ja energiaa kehitystyöhön.

Mutta nyt Jonaksen on aika lähteä. Tapaaminen sijoittajan kanssa odottaa. Se on osa digiyrittäjän arkea, jossa kaikki liittyy kaikkeen.

Nimi: Jonas Hammarberg.

Ikä: 50 vuotta.

Perhe: Vaimo Katie ja lapset Rasmus (28), Sam (24) ja Colin (20).

Asuinpaikka: Kuala Lumpur ja Halmstad.

Työ: Yritysvalmentaja, kirjailija, luennoitsija ja digiyrittäjä.

Ajankohtaiset kirjat:Get digital or die trying (2016) ja Apparnas planet – människans roll i en digital värld (2019). Jonas on kirjoittanut kirjat yhdessä Arash Gilanin kanssa.

Onnistuneen digitalisaation resepti:

”Saavuttaa suurin mahdollinen vaikutus pienimmällä mahdollisella vastarinnalla ja aiheuttamatta tarpeetonta vahinkoa tai kipua.”

Periaate on peräisin Ruotsin jujutsuliiton säännöistä. Jonas sai mustan vyön jujutsussa 22-vuotiaana. Tässä kamppailulajissa käytetään vastustajan voimaa tehokkaasti hyväksi halutun lopputuloksen saavuttamiseksi. Menetelmä on tuttu perinteisestä johtajuudesta. Organisaation tulos on usein organisaation yhteisen voiman summa.

Vastaavaa lukemista:

Uutisia, trendejä ja hauskoja faktoja

Teksti: Anders Ström
Kuvat: Thron Ullberg

Viimeksi päivitetty: 1 heinäkuuta 2022

Aihealue