Asiakasreferenssi

Modern Workplace säästää kaupan alan ammattiliiton aikaa

Ruotsin kaupan alan ammattiliitto Handelsanställdas förbund halusi käyttäjäystävällisen IT-ympäristön, joka olisi mobiili, turvallinen ja helppokäyttöinen. Ratkaisuksi valittiin Dustinin Modern Workplace -palvelu, josta oli heti hyötyä sekä käyttäjille että IT-osastolle.

Kaupan alan ammattiliitto Handelsanställdas förbund on Ruotsin ammattiliittojen kattojärjestö LO:n kolmanneksi suurin ammattiliitto. Kuten nimi antaa ymmärtää, suurin osa liiton 155 000 jäsenestä työskentelee kaupan alalla joko myymälöissä, varastoissa tai verkkokaupoissa.

Liitossa työskentelee noin 500 ihmistä, joista monet työskentelevät luottamusmiehinä tai toimiala-assistentteina ja viettävät suuren osan ajastaan jäsenten luona. Heidän digitaalisten työvälineidensä täytyy olla sopivia mobiiliin käyttöön, jotta työskentely on helppoa ja varmaa. Ammattiliiton tietoturvatason on oltava suunnilleen yhtä korkea kuin hoitoalalla.

Haasteena on myös se, että käyttäjät työskentelevät eri tavoin ja heidän pohjataitonsa ovat todella erilaiset.

– Kun kehitys tapahtuu nopeasti, käy väistämättä niin, että digitaaliset taidot vaihtelevat sekä laajemmin yhteiskunnassa että meidän kaltaisen järjestön sisällä. Sen takia meillä pitää olla joustavia ja helppokäyttöisiä ratkaisuja, jotka sallivat erilaisia työskentelytapoja, sanoo Handelsanställdas förbundin IT-päällikkö Anneli Alanko.

Mobiiliuden yhdistäminen turvallisuuteen ja käyttäjämukavuuteen on ollut myös haaste. Lisäksi liitolla on vahva kestävyysajattelu koko toimialalla. Se tarkoittaa IT:n näkökulmasta muun muassa sitä, että loppuun käytettyä kalustoa varten pitää olla vakiintunut ja selkeä suunnitelma. Liitolla pitää olla myös korkea kustannustehokkuus.

– Tässä on kyse jäsenten rahoista, Alanko muistuttaa.

Pilviperusteinen asiakashallinta

Muutama vuosi sitten liitto huomasi, ettei se pystynyt käsittelemään kaikkia haasteita. Monet käyttäjät olivat Alangon mukaan esimerkiksi tyytymättömiä työvälineisiinsä, jotka he kokivat hankaliksi.

Syksyn 2017 aikana hän aloitti keskustelut mahdollisista ratkaisuista Dustinin kanssa.

– Tutustuimme hieman eri toimittajiin, mutta olin tehnyt yhteistyötä Dustinin kanssa aiemmin ja tiesin, että heillä on nopeat toimitukset. Lisäksi heidän palvelutarjontansa on pitkälle kehittynyttä ja he tekevät tiivistä yhteistyötä Microsoftin kanssa.

Liitolle esiteltiin Modern Workplace -palvelu, joka on pilviperusteinen ratkaisu modernille ja turvalliselle asiakashallinnalle uusine työkaluineen ja päivityksineen.

– Ymmärsin, ettei kukaan vielä käyttänyt tätä palvelua, mutta se kuulosti todella loistavalta, joten päätimme lähteä mukaan ensimmäisten joukossa ja toimia eräänlaisina koekäyttäjinä.

Handelsanställdas förbund työskenteli vuoden 2018 ajan läheisesti Dustinin ja Microsoftin tuotekehittäjien kanssa hioakseen palvelun toimintoja ja sovelluksia, jotta ne toimisivat optimaalisesti.

– Työhön on sisältynyt paljon haasteita, mutta se on ollut myös opettavaista. Ajan saatossa asiat ovat loksahtaneet paikoilleen. Jos päätät meidän tavoin käyttää Modern Workplacea yhdessä Microsoft Surfacen ja Windows10:n kanssa, saat aivan fantastisen tuotteen.

Turvallisista ja helppoa työskentelyä

Mitä Alanko arvostaa Modern Workplace -palvelussa?

– Olemme saaneet käyttöömme modernin digitaalisen työympäristön, jossa on toimivat pilviratkaisut, jatkuvasti päivittyvät tietokoneet ja sovellukset. Arvostan myös sitä, että päivitykset tapahtuvat ketterästi pienin muutoksin, mikä sopii hyvin käyttäjille. Aiemmin päivitykset olivat usein valtavia, mistä koitui ongelmia, hän sanoo.

Hän nostaa esiin myös sen, että sovellukset ovat sellaisia, että käyttäjät tuntevat ne kotoisiksi, minkä vuoksi he voivat työskennellä vakaasti ja helposti.

– Samalla voin myös tuntea itseni turvatuksi, sillä turvallisuus on kaikkein korkeimmalla tasolla, muun muassa kaksivaiheisen todennuksen ja tiedostojen ja sähköpostien salaamisen vuoksi – ne ovat asioita, joita olemme juuri ottamassa käyttöön.

Käyttäjät saavat Always on VPN:n kautta virtuaalitunnelin koko toimistoon, niin, että he voivat työskennellä avoimen wifi-yhteyden kautta vaarantamatta turvallisuutta.

– Aiemmat vastaavanlaiset ratkaisut ovat olleet hankalampia, joten arvostamme tätä paljon.

Vapauttaa aikaa ennakoivalle työlle

Kaiken kaikkiaan palvelu on Alangon mukaan yksinkertainen ja huoleton käyttäjille aina asennuksista digitaalisiin yhteistyöratkaisuihin.

– Se taas tarkoittaa, että he voivat työskennellä tehokkaammin, minkä vuoksi aikaa vapautuu liiton jäsenille.

Modern Workplace -ratkaisu on tuonut lisää aikaa jopa hänelle itselleen ja muille IT-työntekijöille

– Osittain siksi, koska palvelua johdetaan Dustinilta käsin, mutta myös siksi, että asennukset ja päivitykset tapahtuvat automaattisesti Microsoft Intunessa. Sen lisäksi meillä on huomattavasti tyytyväisempiä käyttäjiä ja olemme säästyneet monilta aiemmin käyttämiltämme IT-tukitunneilta. Se tarkoittaa, että voimme käyttää aikaamme kehittääksemme uusia ratkaisuja ja työskennellä ennakoivasti löytääksemme entistä parempia tapoja tukea toimialaa.

Olemme saaneet käyttöömme modernin digitaalisen työympäristön, jossa on toimivat pilviratkaisut, jatkuvasti päivittyvät tietokoneet ja sovellukset.

Handelsanställdas förbundin IT-päällikkö Anneli Alanko.

Haluatko tietää enemmän?

Asiantuntijamme kertovat mielellään lisää. Ota meihin yhteyttä, niin voimme auttaa sinua löytämään oikean palvelun tai ratkaisun liiketoiminnallesi.

Ota meihin yhteyttä tänään

Näin se toteutettiin

HAASTE

Handelsanställdas förbund tarvitsi uusia digitaalisia työkaluja, jotta esimerkiksi liiton luottamusmiehet tai toimiala-assistentit voisivat työskennellä missä vain ongelmitta. Työkalujen piti olla varmoja, mobiileja ja ennen kaikkea käyttäjäystävällisiä.

RATKAISU

Handelsanställdas förbund valitsi Dustinin Modern Workplace -palvelun, joka yhdistää Microsoftin pilviratkaisut ja yhteistyövälineistön, joka sisältää asiaankuuluvan kaluston, johtamisen ja tuen.

TULOS

Käyttäjät työskentelevät tehokkaammin ja heille jää enemmän aikaa liiton jäsenille. IT-osaston ei tarvitse enää käyttää aikaa asennuksiin, päivityksiin ja tukeen, vaan he voivat keskittyä kehittämään uusia ratkaisuja, jotka tukevat toimialaa.

Viimeksi päivitetty: 1 heinäkuuta 2022

Aihealue