Asiakasreferenssi

Näin norjalaisyrityksen Oslon-varasto lyhensi toiminnan keskeytyksiä 30–40 prosentilla

Sørensen og Balchen kamppaili vanhentuneen IT-infrastruktuurin kanssa. Teknisistä vioista johtuvat toiminnan keskeytykset maksavat noin 20 000–30 000 euroa tunnilta, mutta nyt yritys on onnistunut lyhentämään keskeytysten kokonaiskestoa 30–40 prosentilla.

Norjalaisyritys Sørensen og Balchen myy autotarvikkeita ja autonosia yli 200 BilXtra-myymälässään ja -korjaamossaan.

Kevin Johansen, 35, toimii Sørensen og Balchen -varaston osastopäällikkönä Holmliassa Oslossa. 56 000 neliömetrin kokoisessa varastossa on yli 60 000 erilaista tuotetta, joista suurin osa on auton varaosia. Sanomattakin on selvää, ettei tämän kokoluokan varastossa voi työskennellä sujuvasti ilman toimivia ja luotettavia IT-ratkaisuja – etenkin, kun työntekijöitä on 27.

– IT:llä on äärimmäisen tärkeä rooli työssämme. Lähes kaikki varaston IT-järjestelmät ovat dataohjattuja, mikä mahdollistaa tehokkaan työskentelyn, Johansen kertoo.

Hänen mukaansa Sørensen og Balchenin aikaisempi IT-infrastruktuuri oli tullut tiensä päähän ja kaipasi kipeästi päivitystä. Eri aikoina hankitut vanhat laitteet saattoivat aiheuttaa ongelmia nopeasti. Kun IT-järjestelmä on epäkunnossa, työt varastolla pysähtyvät. Tällaisista keskeytyksistä aiheutuvat kulut nousivat noin 20 000–30 000 euroon tunnissa. Lisäksi varastomme oli riippuvainen yhdestä ainoasta IT-teknikosta, jonka oli saavuttava paikan päälle korjaamaan vikoja, Johansen jatkaa.

– Aikaisemmin meillä oli vain yksi tekninen tukihenkilö, joka saattoi olla missä päin maailmaa tahansa. Jos hän ei itse päässyt paikalle, hänen oli lähetettävä joku toinen. Meillä on ollut ongelmatilanteita, jolloin toimintamme on ollut jäissä kolme tai neljäkin tuntia, Johansen kertoo.

Koko IT-järjestelmän päivitys

Välttääkseen IT-ongelmista johtuvat työn keskeytykset Sørensen og Balchenin johto päätti päivittää järjestelmänsä. Valinta osui Dustinin Network-palveluun edullisen hinnan ja tuen luotettavuuden vuoksi, Kevin kertoo.

Kaikkien BilXtra-myymälöiden ja -korjaamoiden järjestelmät on nyt päivitetty.

– Dustin on tehnyt todella paljon työtä: se on kartoittanut yrityksemme tarpeet, analysoinut jokaisen myymälämme ja vaihtanut laitteistot. Nyt kaikki 250 myymäläämme ja korjaamoamme käyttävät Network-palvelua. Aikaisemmin yksi ainoa IT-henkilö vastasi kaikesta, joten voit kuvitella, kuinka tyytyväisiä myymälöissä on oltu Dustiniin. Tämä on heille kuin uusi maailma.

Network-palvelu otetaan parhaillaan käyttöön Holmlian-varastolla. Rakennukseen on jo asennettu kaiken kattava wifi-yhteys.

– Kaikkein tärkeintä oli saada verkko toimintakuntoon. Aivan aluksi piti saada vaihdetuksi aikaisemmin käytössä ollut kotitekoinen modeemi.

Johansen on myös erittäin helpottunut siitä, ettei Sørensen og Balchen ole enää riippuvainen yhdestä ainoasta IT-teknikosta.

– Olen saanut Dustinilta oman yhteyshenkilön, johon voin ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa ja joka tarttuu toimeen saman tien. Tämä nopeuttaa toimintaa, säästää työaikaa ja lyhentää keskeytyksiä.

”Vian paikantaminen sujui paljon nopeammin”

Johansen, joka on koulutukseltaan puuseppä ja omaa vain vähän IT-kokemusta, on ottanut IT-asiat vastuulleen siirtymäkauden ajaksi. Hänen mukaansa suurin Dustinin tuoma muutos on se, että ongelmatilanteisiin reagoidaan nyt nopeammin ja entistä ammattimaisemmin.

– Dustin analysoi ongelman perusteellisesti ja paikantaa vian paljon nopeammin. Aikaisemmalta IT-vastaavaltamme saattoi kulua vian selvittämiseen viikko, kun Dustin tunnistaa ja ratkaisee sen päivässä. Tämä on selkeä parannus entiseen, Johansen toteaa.

Johansen on iloinen, että kaikki on nyt saatu paikoilleen varastossa. Erityisen tyytyväinen hän on trukkien tietokoneisiin. Jokaisessa trukissa on tietokone, jota varastotyöntekijät voivat käyttää apunaan kerätessään myymälöihin lähetettäviä tuotteita. Aiemmin IT-ongelmien ilmetessä teknikon oli tarkastettava itse trukki. Network-palvelunsa ansiosta Dustin pystyy paikantamaan ja ratkaisemaan ongelmat etänä.

Vaikka tehtävää on vielä paljon, Johansen on jo huomannut kaiken sujuvan vaivattomammin.

– Keskeytykset ovat lyhentyneet jo nyt 30–40 prosentilla, emmekä ole edes vielä asentaneet kaikkia laitteita.

Vähemmän huolta

Johansen näkee tulevaisuuden valoisana ja kertoo, että hänen on nyt helpompi rentoutua töiden jälkeen. Ennen hän saattoi joutua ajamaan ylimääräisen 100 kilometrin matkan takaisin töihin korjatakseen varastossa ilmenneen toimenpiteitä vaatineen ongelman. Enää niin ei tarvitse tehdä.

– Minun huoleni vähenevät sitä mukaa, kun Dustinin vastuu lisääntyy. Yksinhuoltajaisänä minun on hankalaa ajella edestakaisin kodin ja työpaikan väliä kaikkina mahdollisina vuorokaudenaikoina. Kerran jouduin lähtemään koulun vanhempainillasta kesken kaiken. On mahtavaa voida luottaa siihen, että Dustin hoitaa asiat silloin, kun en ole itse töissä. Näin ei ollut aikaisemmin.

Kuva: Siv Dolmen

Aikaisemmin yksi ainoa IT-henkilö vastasi kaikesta, joten voit kuvitella, kuinka tyytyväisiä myymälöissä on oltu Dustiniin.

Kevin Johansen, toimii Sørensen og Balchen -varaston osastopäällikkönä Holmliassa Oslossa

Näin se tapahtui

Haaste

Vanhentunut IT-infrastruktuuri aiheutti kalliita keskeytyksiä. Varaston työt seisahtuivat IT-järjestelmien toimimattomuuden vuoksi. Keskeytyksistä aiheutuneet kulut olivat noin 20 000–30 000 euroa tunnilta.

Ratkaisu

Dustinin Network-palvelu analysoi tilanteen, paikantaa viat ja ratkaisee mahdolliset ongelmat etänä kauko-ohjauksen avulla.

Lopputulos

Keskeytykset ovat lyhentyneet 30–40 prosentilla, eikä IT-vastaavien tarvitse enää palata takaisin töihin ratkaisemaan ongelmia toimistoajan ulkopuolella.

Lue lisää palvelusta

Viimeksi päivitetty: 1 heinäkuuta 2022

Aihealue