Strategia ja johtajuus

Sopiva IT-ratkaisu kasvavalle yritykselle

Digitalisaatio menee kovaa vauhtia eteenpäin. Näin varmistat skaalautuvan IT-ratkaisun, joka pystyy mukautumaan yrityksesi tarpeisiin.

Tunne on varmasti sinulle tuttu. Koit saman tunteen silloin, kun ostit sikakalliin, olkatoppauksilla varustetun asun, joka meni muodista niin nopeasti, että pelkkä ajatuskin masentaa.

Älä tee samaa virhettä IT-ratkaisun hankinnassa.

Analysointiyritys Spiceworksin The 2020 State of IT -raportin mukaan 64 prosenttia yrityksistä ilmoitti kasvattavansa IT-budjettia voidakseen päivittää vanhaa IT-infrastruktuuria. 47 prosenttia yrityksistä ilmoitti tekevänsä näin voidakseen kasvaa. Luvut olivat samansuuntaisia riippumatta siitä, oliko yrityksessä 1, 99 tai 999 työntekijää.

IT-ratkaisu luo mahdollisuuksia yritykselle ja sen strategialle. Yritys voi kasvaa vain, jos sen IT-infrastruktuuri kestää kasvun.

– Kasvuyritykselle tilanne on yksinkertainen: käytössä ei ole legacy-laitteita, joista pitää päästä eroon, on vain löydettävä ne palvelut, joita yritys tarvitsee ja jotka toimivat. Kun yritys kasvaa, voi kuitenkin käydä niin, että valitut palvelut eivät enää sovi työskentelytapoihin tai kaikille käyttäjille, sanoo Dustinin Customer Technology Evangelist Christer Dahlström.

Strategia, joka sopii monille

Kasvuyrityksiä perustavat usein samanhenkiset ihmiset. He valitsevat palveluita, jotka sopivat yrityksen kokoluokkaan ja tapaan työskennellä. Yrityksen kasvaessa kuvioon tulevat mukaan kuitenkin henkilöstöosasto, talousosasto, vastaanotto, juristit... Jos työnkulku on valituissa palveluissa monimutkainen, kynnys on uusille työntekijöille korkea, mikä vaikeuttaa työntekoa.

– Jos taloon tulee asiantuntija, joka ei ole koskaan työskennellyt yrityksen järjestelmissä, hänen tuottavuutensa voi olla todella heikko ensimmäisten kuukausien aikana ja laskea yrityksen kannattavuutta, Dahlström sanoo ja jatkaa:

– Toinen tavallinen ongelma on, että monet yritykset maksavat tuplana palveluista, vaikka heillä olisi jo vastaavat toiminnot. Esimerkiksi Zoom-videokonferenssipalvelu on viime aikoina yleistynyt käytössä – jos yritys kuitenkin jo maksaa Office 365 -paketista ja siihen sisältyvästä Microsoft Teamsista, lisämaksu ei ole ehkä perusteltu.

Uskalla luovuttaa ajoissa

Oletetaan, että yrityksesi on kulkenut edellä kuvatun matkan. Se on kasvanut orgaanisesti, ja olette valinneet IT-palveluita syntyneiden tarpeiden perusteella ilman varsinaista IT-strategiaa. Oletteko maalanneet itsenne nurkkaan? Onko peli pelattu?

Ei todellakaan. Riippuen yrityksen valitsemista palveluista siirtyminen moderniin IT-arkkitehtuuriin voi viedä paljon tai vähän aikaa, mutta mahdotonta se ei yleensä ole.

– Tässä tapauksessa haaste on pikemminkin se, että yritys on jo hankkinut lukuisia lisenssejä, eikä halua heittää sopimuksia hukkaan. Sen sijaan odotetaan sopimuksen päättymistä sen kustannuksella, että saataisiin enemmän skaalautuvuutta, joustavuutta ja loppupeleissä parempaa kannattavuutta, joita uuteen ratkaisuun siirtyminen olisi tuonut tullessaan, Christer Dahlström sanoo.

Tärkeää rekrytoinnin kannalta

Tehokkaasta ja joustavasta IT-arkkitehtuurista on tullut tärkeä palanen työnantajabrändäyksessä, erityisesti tulevaisuuden kykyjä rekrytoitaessa.

– Nämä työntekijät ovat tottuneita siihen, että he voivat työskennellä milloin ja missä vain ja saada nopeasti käyttöönsä tehtävän hoitamisessa tarvittavat sovellukset. Modernit työkalut mahdollistavat tämän ja parantavat yrityksen kannattavuutta.

Valitse skaalautuva IT, joka kasvaa yrityksen mukana

Lue lisää:

Tulevaisuus edellyttää yrityskulttuureja, joissa luovuus virtaa

Teksti: Johan Wallén

Viimeksi päivitetty: 1 heinäkuuta 2022

Aihealue