Fokus

Uudenlaiset ratkaisut.

Lenovo tarjoaa markkinoiden laajimman valikoiman mobiililaitteita liikkuvalle käyttäjälle.

Ota yhteyttä

Liikkuva käyttäjä arvostaa uudenlaisia ratkaisuja

Mobiili on viikon sana. Mobiililaitteet yleistyvät ja muuttavat muotoaan. Vanhat laitekategoriat antavat tietä uudemmille, kevyemmille ja älykkäämmille laitteille. Kaiken kukkuraksi ominaisuuksista ei tarvitse tinkiä.

- Lenovolla emme usko siihen, että mobiililaitteet ovat yksi homogeeninen ryhmä, vaan että se on yhtä hienojakoinen kuin tietotekniikkamarkkina yleensä, sanoo myyntipäällikkö Jouni Ojala.

  Lenovolla emme usko siihen, että mobiililaitteet ovat yksi homogeeninen ryhmä, vaan että se on yhtä hienojakoinen kuin tietotekniikkamarkkina yleensä.

- Olemme haastatelleet asiakkaitamme ja erottaneet heistä neljä eri käyttäjätyyppiä. Näillä kullakin on omat erityistarpeensa ja preferenssinsä. Mobiilit työntekijät (19%) matkustavat työkseen ja ovat mobiililaitteiden ja –sovellusten tehokäyttäjiä. Tehokäyttäjät (22%) arvostavat teknologiaa ja laitteiden tehoa ja ominaisuuksia. Heillä on myös muita käyttäjiä enemmän oheislaitteita. Peruskäyttäjät (19%) ovat nimensä mukaisesti käyttäjiä, joille teknologia on lähinnä väline hoitaa päivittäisiä tehtäviään ja joille tekniikka ei ole kiinnostuksen kohde. Uutena ja nousevana ryhmänä ovat teknologiaorientoituneet milleniaalit (22%), jotka arvostavat teknologiaa ja hyödyntävät sitä täysimittaisesti. Heillä on myös tunneside teknologiaan, jota he pitävät erottamattomana osana arkeaan, Jouni sanoo.

- Tutkimusten mukaan tulevaisuuden työntekijät arvostavat vapautta niin laitteissa kuin sovelluksissa usein palkkaa tai titteliä enemmän. Etätyöt ovat jo nyt arkipäivää useimmille, Ojala jatkaa

Lenovon teknologia-asiantuntija Ismo Lokan mukaan laitteissa tulee tapahtumaan luonnollista evoluutiota niin kuin tähänkin asti.

- Pöytäkoneet menettävät markkinoita kannettaville. Perinteiset kannettavat puolestaan menettävät asemiaan hybridikannettavien vallatessa markkinoita. Hybridejä pilotoidaan tällä hetkellä useissa yrityksissä ja uskon, että markkina lähtee kasvamaan voimakkaasti tämän vuoden aikana, Ismo sanoo.

Laitekategoriat eivät kuitenkaan ole häviämässä, sillä käyttäjät haluavat erilaisia koneita eri käyttötarkoituksiin.

- Kaikki mobiilia tietojenkäsittelyä tarvitsevat arvostavat monikäyttöisyyttä, kestävyyttä, käytettävyyttä ja akkukestoa. B2B-markkinassa nämä ominaisuudet ovat myös jatkossa arvossaan, Lokka sanoo.

- Asiakkaat haluavat jotain, joka ei ole liian vierasta, mutta on silti innovatiivista. Monelle yrityskäyttäjille on tärkeää, että harppaus uusissa laitteissa ei ole liian suuri. Esimerkkinä juuri tähän tarpeeseen tehdystä tuotteesta on X1-Yoga tuoteperhe. Yoga kirvoittaa käyttäjiltä ihastuneita kommentteja kuten tämähän on normaali läppäri, Ismo toteaa.

Kannettavat ja muut mobiililaitteet muuttavat muotoaan. Kaikkia muutoksia yhdistää se, että laitteet ovat entistä kevyempiä, mutta silti entistä tukevampia ja usein myös liitännöiltään aikaisempia laitteita rikkaampia.

Windows10 ja kosketusnäytöt ajavat mobiilimarkkinan muutosta. Kuluvan vuoden lopussa loppuu tuki aikaisemmille Windows-versioille. Lisäksi Intelin uudet prosessorit tukevat vain Windows 10:ä ja sitä uudempia versioita käyttöjärjestelmästä. Dramaattiselta kuulostava muutos tapahtuu kuitenkin vaivihkaa, uusien laitteiden korvatessa vanhat.

B2B-laitteissa telakointimahdollisuus on tärkeä ominaisuus. Monet telakat ovat olleet merkki- ja mallisarjakohtaisia, mutta tähän on tulossa muutos uusien USB-C –telakoiden myötä. USB-C:n etuna on se, että yksi telakointiasema voi palvella lukuisia eri malleja ja lisäksi kaikki tietokoneen tarvitsema data, näyttö ja lataus liikenne kulkee yhden liittimen kautta. Tulevaisuudessa myös langaton Wigig-telakointi yleistyy.

- Liitännöistä HDMI-liitäntä tulee säilymään suurimmassa osassa laiteissa. Minidisplay poistuu ja USB-C yleistyy voimakkaasti jo tänä vuonna, Lokka ennustaa.

Lokka on vakuuttunut siitä, että mobiililaitteissa modulaarisuus on iso juttu. Modulaarisuus mahdollistaa laitteiden räätälöinnin entistä tarkemmin asiakkaan tarpeisiin. Esimerkkejä tästä ovat erilaiset akut tai vaikkapa pienikokoinen hybridilaitteeseen integroitava LED-projektori.

Koneiden valinnassa pitää Lokan mukaan ottaa huomioon käyttö.

- Miksi kantaa perinteistä konetta, kun saa kilon painoisena kaiken mitä tarvitsee? Pienemmässä ja ketterämmässä koneessa on sama käyttöjärjestelmä ja sovellukset ja hoitaa saman homman. Tämä käytönmukainen laitevalinta on asia, joka tulee korostumaan milleniaalien vallatessa työmarkkinat, Jouni toteaa.

Lenovolla on markkinoiden laajin valikoima mobiililaitteita - kaikkea puhelimista pilvipalveluihin.

- Innovatiivisuus on Lenovon juttu. Me haemme uusia ratkaisuja emmekä tyydy tavanomaiseen. Erilainen on parempi, niin kuin sloganimmekin sanoo, Jouni Ojala toteaa.

- Mutta samalla vaalimme myös Thinkpadin perintöä ja laatua, Ismo Lokka täydentää.

Jouni Ojala
Myyntipäällikkö, Lenovo

Katso Lenovon koko tarjonta »