Asiakasreferenssi

Näin Oslossa sijaitseva varasto lyhensi katkoksia 30–40 prosenttia

Sørensen og Balchen kamppaili vanhentuneen IT-infrastruktuurin kanssa. Käyttökatkos maksaa noin 250 000 Norjan kruunua tunnissa, mutta katkoksia on nyt saatu vähennettyä 30–40 prosenttia.

Norjalainen yritys Sørensen og Balchen myy autovarusteita ja autonosia yli 200:n BilXtra-myymälänsä ja -korjaamonsa kautta.

Kevin Johansen, 35, on Holmliassa Oslossa sijaitsevan Sørensen og Balchenin varaston osastopäällikkö. Varastossa on yli 60 000 eri tuotetta – lähinnä kulutusosia autoihin – ja sen tilavuus on yli 56 000 kuutiometriä. On siis selvä, että 27 varastotyöntekijää tarvitsevat hyviä ja vakaita IT-ratkaisuja työnkulun optimoimiseksi.

– IT on uskomattoman tärkeä meille. Suurin osa varastossa olevista järjestelmistä on tietokoneohjattuja, sillä siten työt hoituvat paljon nopeammin, Kevin sanoo.

Hän kuvailee Sørensen og Balchenin aiempaa IT-infrastruktuuria vanhentuneeksi ja vaihdon tarpeessa olleeksi. Vanhat varusteet oli ostettu eri aikoina ja saattoivat aiheuttaa helposti ongelmia. IT-järjestelmän kaatuessa varaston työ usein seisahtuu. Katkokset maksavat 200 000–300 000 Norjan kruunua tunnissa, ja yrityksellä oli vain yksi IT-asiantuntija, jonka oli käytävä fyysisesti paikan päällä virheen paikallistamiseksi ja korjaamiseksi, Kevin sanoo.

– Aiemmin meillä oli vain yksi henkilö, joka saattoi olla missä vain ja jonka oli tultava tänne paikan päälle. Ja jos hän ei itse voinut tulla, hänen oli lähetettävä joku toinen. Meillä oli muutamia vaikeita hetkiä, jolloin työt seisahtuivat kolmeksi neljäksi tunniksi, Kevin sanoo.

Koko IT-järjestelmän päivitys

Välttääkseen työn seisahtumiset IT-ongelmien vuoksi Sørensen og Balchen päätti päivittää järjestelmän. Valinta osui Dustinin Network as a Service -palveluun, pitkälti hyvän hinnan ja luotettavan tuen ansiosta, Kevin kertoo. Palvelu perustuu Ciscon Meraki-ratkaisuun.

Kaikki BilXtra-myymälät ja -korjaamot on päivitetty.

– Dustin on tehnyt kovasti töitä Sørensen og Balchenin kartoittamiseksi. Se on analysoinut kaikki myymälät ja vaihtanut varusteet. Network as a Service -palvelu on nyt käytössä kaikissa 250:ssa myymälässämme ja korjaamossamme. Aiemmin vain yksi IT-henkilö huolehti kaikesta tästä, joten voit vain ajatella, miten iloisia myymälät olivat, kun Dustin tuli mukaan. Tämä on heille kuin uusi maailma.

Työ Network as a Service -palvelun ottamiseksi käyttöön Holmlian varastossa on edennyt pitkälle. Hyvin toimiva WiFi-verkko, joka kattaa varaston kaikki käytävät ja nurkat, on jo asennettu.

– Kaikkein tärkeintä oli saada itse verkko asennettua. Meillä oli kotitekoinen modeemi, jonka vaihtaminen heti alkuun oli erittäin tärkeää.

Hän on myös erittäin helpottunut siitä, että Sørensen og Balchen ei enää ole riippuvainen vain yhdestä IT-teknikosta.

– Dustin on tarjonnut henkilökohtaisen yhteyshenkilön, jonka kanssa voin keskustella ongelmista ja joka pyrkii ratkaisemaan ne nopeasti. Ongelmien syyt löytyvät paljon nopeammin, tehokas työaika lisääntyy ja keskeytykset vähentyvät.

"Onnistumme löytämään virheet paljon aiempaa nopeammin"

Kevin, joka on koulutukseltaan puuseppä ja jolla on oikeastaan erittäin vähän IT-osaamista, on ottanut IT-vastuun siirtymäaikana. Hän kertoo, että suurin muutos Dustinin saapumisen jälkeen on reaktioaika, kun apua tarvitaan – sekä avun tarjoajien osaamistaso.

– Dustin analysoi ongelman perusteellisesti ja löytää vian paljon aiempaa nopeammin. Aiemman IT-vastuuhenkilömme kanssa prosessiin saattoi mennä jopa viikko, mutta Dustinin kanssa ongelma tunnistetaan ja korjataan päivässä. Se on selvä etu, Kevin sanoo.

Kevin on ilmoinen siitä, että kaikki on paikoillaan – etenkin varastossa olevien trukkien tietokoneet. Jokainen trukki on nimittäin varustettu tietokoneella, jota varastotyöntekijät käyttävät poimiessaan tavaroita, jotka sitten lähetetään myymälöihin. Teknisten ongelmien yhteydessä IT-teknikon oli aiemmin mentävä fyysisesti trukin luo. Network as a Service -palvelun avulla Dustin voi kuitenkin nähdä ja korjata kaiken etänä.

Vaikka työtä onkin vielä, Kevin on huomannut, että kaikki sujuu nyt aiempaa sulavammin.

– Katkokset ovat lyhentyneet jo 30–40 prosenttia, emmekä edes ole asentaneet kaikkea vielä.

Vähemmän vaivaa ja huolia

Kevinin mielestä tulevaisuus on valoisa. Hän kertoo, että nyt hänen on helppo rentoutua työpäivän jälkeen. Aiemmin hänen oli monesti palattava työpaikalle työpäivän jälkeen ongelmien ratkaisemiseksi – yhteensä matkaa tuli satakunta kilometriä. Nyt se on loppu.

– Olen vähemmän huolissani nyt, kun olen luovuttanut yhä enemmän vastuuta Dustinille. Yksinhuoltajaisänä on vaikea matkustaa työpaikalle ja takaisin ties mihin aikaan. Kerran minun oli poistuttava vanhempainillasta etuajassa. On siis mukavaa, että Dustin on paikalla, kun minä en ole töissä. Aiemmin tilanne oli erilainen, Kevin sanoo.

Aiemmin vain yksi IT-henkilö huolehti kaikesta tästä, joten voit vain ajatella, miten iloisia myymälät olivat, kun Dustin tuli mukaan.

Kevin Johansen, Holmliassa Oslossa sijaitsevan Sørensen og Balchenin varaston osastopäällikkö.
Kevin Johansen

Näin siitä tuli mahdollista

Haaste

Vanhentunut IT-infrastruktuuri aiheutti kalliita katkoksia. Kun IT-järjestelmät kaatuivat, varaston työt pysähtyivät, mikä maksoi 200 000–300 000 Norjan kruunua tunnissa.

Ratkaisu

Dustinin Network as a Service -palvelu, joka perustuu Ciscon Merakiin. Se analysoi, suorittaa vianmäärityksen ja korjaa mahdolliset ongelmat etänä.

Tulos

Katkokset ovat vähentyneet 30–40 prosenttia ja IT-vastuuhenkilöiden ei enää tarvitse matkustaa töihin ja takaisin ongelmien ratkaisemiseksi työaikojen ulkopuolella.

Lisätietoa palvelusta

Viimeksi päivitetty: 16 toukokuuta 2024

Aihealue