Infrastruktuuri

5 vinkkiä pilvipalveluiden hankintaan

Pilvipalvelujen ostaminen kuulostaa helpolta, mutta se ei aina ole mutkatonta. Urakka helpottuu, kun lähtötason arviointi ja toimintasuunnitelma tehdään huolella sekä hankitaan optimoitu pilviympäristö.

Pilvipalveluiden kysyntä kasvaa, mutta satsaukset eivät aina johda toivottuihin tuloksiin.

– Ongelmia seuraa, jos IT-osasto vastaa pilvipalvelujen hankinnasta, mutta hankintoja ei pohjata yrityksen todellisiin tarpeisiin. Joskus tämä menee toisinpäin eli projektia ajetaan eteenpäin ilman IT-osastoa. Tällöin seuraa käyttökelvottomia ratkaisuja, kertoo Dustinin IT-infrastruktuuriasiantuntija Andreas Wigholm.

Joskus ongelma on se, että pilvihankinnan rutiinit ja prosessit puuttuvat. IT-kehittäjät hankkivat testiympäristöjä pilvipalvelusta, mutta ne unohdetaan sulkea kun sovellukset on saatu kehitettyä valmiiksi. Siitä seuraa tuplalasku, Wigholm kertoo. Joskus taas pilviympäristöjä ei skaalata eikä optimoida yrityksen tarpeisiin, jolloin tulee taas maksettua turhasta.

Lue lisää Dustinin IT-palveluiden ja ratkaisuiden tarjouksista.

Pilven toimintapalvelut

Dustinin pilvipalvelutarjonta koostuu kapasiteettipalveluista, jotka on saatavilla joko yksityisessä tai julkisessa pilvessä tai niiden yhdistelmässä. Dustin tarjoaa muun muassa sähköposti-, AD-, hallinto- sekä verkkoanalyysipalveluja pilvipalvelun muodossa.

– Jos yrityksellä ei ole asiantuntemusta pilvipalveluista, ratkaisut tehdään yrityksestä löytyvän osaamisen pohjalta. Se ei yleensä johda liiketoimintaa tukevaan toteutukseen, Wigholm huomauttaa.

Dustin toimii pilvipalveluasiakkaittensa kanssa neuvonantajan ja kumppanin roolissa.

– Me pystymme valitsemaan sopivimman mahdollisen palvelun asiakkaalle. Meillä on kokemusta sadoista pilviprojekteista, joiden pohjalta voimme ehdottaa asiakkaalle toimivinta ratkaisua.

Onnistumisen ehtona on tietysti myös se, että asiakas on tehnyt läksynsä ja perehtynyt aiheeseen, Wigholm muistuttaa.

Valitse pilvitoimittaja

Dustinin ensimmäinen askel on kartoittaa asiakkaan tämänhetkinen tilanne huolellisesti. Kartoituksessa käydään läpi yrityksen ymmärrys pilvipalveluista, henkilöstön määrä ja osaaminen, taloudelliset edellytykset ja käytössä olevat järjestelmät. Joissain projekteissa täytyy pohtia, miten pilvipalvelut voidaan integroida esimerkiksi itse kehitettyjen ohjelmistojen kanssa. Tämän jälkeen käynnistetään hankesuunnitelma, jolla pyritään asetettuun tavoitteeseen.

On myös erittäin tärkeää käydä läpi pilvipalvelujen prosessit, hälytykset ja rutiinit:

– Monilla on käytössä pilvipalveluja useammalta palveluntarjoajalta. Tällöin on oltava tietoa siitä, miten esimerkiksi IT-häiriöt käsitellään, ja kuka on vastuussa kokonaisuudesta. Haluttaessa voimme vastata koko seurannasta ja tapahtumien hallinnasta riippumatta siitä, ovatko asiakkaan palvelut yksityisessä vai julkisessa pilvessä, Wigholm Kertoo.

Artikkeli on myös osa Solutions- lehteämme. Klikkaa tästä lukeaksesi lehden kokonaisuudessaan.

Lue lisää:

10 pilvipalveluiden tarjoamaa etua

4 tammikuuta 2019

Aihealue