aI arrow-down-small arrow-down arrow-left-corner arrow-left-small arrow-left arrow-right-corner arrow-right-small arrow-right arrow-up-small arrow-up availability awards badge-employee bag button-click-2 button-click calendar-check calendar carrot cart-clock check-box check circle clock close cloud-2 cloud-safe clouds-download clouds-upload code coffee compact compare computer connect-network contact-user contact conversation credit-card delivery-2 delivery desk diploma doc docs document-license download dustin-symbol-innerdustin-symbol-outerdustin-symbol easy-workplace education email-recieve email-send email equality event-micro fabric folder food gallery gaming gift globen graph hamburger headphones heart heart home idea image info-attention it key kitchen knowledge label laptop leaf list location log-in log-out lounge-zone man-woman market meeting-2 meeting meetings microsoft-365 minus mouse network-wifi-2 network-wifi network office-2 office-3 office-4 office pen phone plus popover-arrow popover-edge-arrow presentation printer question report-doc report-numbers report-stats screen search security-2 security seminar-micro-2 seminar-micro server service services settings shopping-cart-2 shopping-cart-3 shopping-cart-4 shopping-cart-5 shopping-cart silent skip-left skip-right sound speech-bubble-2 speech-bubble star-black-gray star-black star-gray star statistic-2 statistic stop storage switch-account tea-1 tea-2 time-ongoing tomato trash-bin travel upload user-minus user-plus user video-elearnings video-play-button weather-activitet workplace zoom-in zoom-out

Asiakasreferenssi

Applen teknologia oppimisen apuna

Pontuksen koulu on 330 oppilaan koulu Lappeenrannassa, jossa on otettu käyttöön Applen Macbookit ja iPadit opettajien ja oppilaiden työkaluina. Oppilailla on Applen iPadit ja opettajilla käytössään Macbookit.

”Olemme yhdistelmä neljästä kyläkouluista. Pontuksen koulussa oppilaat työskentelevät eri ikäisten oppijoiden soluissa. Tämä on tällainen semiavoin oppimisympäristö”, kertoo Pontuksen koulun rehtori Katri Kurronen.

”Olemme nostaneet uudesta opetussuunnitelmasta laaja-alaisen osaamisen painopisteiksi tieto- ja viestintätaidot. Monipuoliset TVT-taidot ovat jokapäiväinen osa koulumme arkea, jossa tekniikan osaamista pidetään tärkeänä, mutta ei tekniikan vaan oppimisen vuoksi. Toisena painopisteenämme on työelämä- ja yrittäjyystaidot. Tämä tarkoittaa sisukkuutta ja oman työn arvostusta, omien vahvuuksien tunnistamista ja pitkäjänteistä työskentelytapaa. Montessoripedagogiikasta olemme koonneet koulumme punaisen langan”, Kurronen avaa.

”Halusimme luoda digiajan koulun langattomalla verkolla. Langattoman verkon pitää olla riittävän nopea ja oikein mitoitettu, että saadaan oikea kokemus kaikille käyttäjille. Mietimme myös pitkään, millaiset laitteet palvelisivat parhaiten meidän tarkoitusta. Koimme, että tablettityyppiset laitteet olivat se meidän juttu, olihan meillä kokemusta niistä jo aiemmin. Päädyimme Applen laitteisiin helppokäyttöisyyden ja oppilaiden aiemman tabletlaitteiden käytön vuoksi. Valinta on osoittautunut oikeaksi, oppilaat ovat kovasti tykänneet”, Kurronen kertoo.

”Aluksi oli pieni huoli, että lisääntyykö oppilaiden ruutuaika. Näin ei mielestämme ole käynyt. Padit ovat samanlainen työkalu kuin kirja, kynä ja paperi. Tablettien tulon vaikutus on ollut se, että oppilailla puhelimet pysyvät paremmin repussa, kun tieto saadaan koulun laitteiden kautta. Nuoret ovat muutenkin suhtautuneet hyvin vastuullisesti laitteisiin ja niiden käyttöön. He ovat pitäneet niistä hyvää huolta ja noudattaneet allekirjoittamaansa sopimusta, eikä esimerkiksi luvattomia ohjelmia tai muita latauksia ole juurikaan tapahtunut”, Kurronen kehuu.

Toimiva teknologia tärkeää

Laitteet ovat tulleet luonnolliseksi osaksi koulutyötä. Kun kaikilla on laitteet jotka oikeasti toimivat, ei tekniikkaan tarvitse kiinnittää huomiota. Teknologia on samalla tavalla oppimisen väline kuin mikä tahansa muutkin oppimisen välineet. ”Laitteet auttavat oppimisessa, enkä ole huolissani ruutuajasta. Toivon, että se jopa kirittää oppilaita lukemaan meidän ja kirjaston välisen e-pontus -hankkeen kautta, jossa oppilaat voivat lainata omalle padilleen e-kirjoja kirjastosta”, Kurronen sanoo.

Laitteissa tieto on jatkuvasti saatavilla eikä vaadi erityistaitoja. Hyvä esimerkki ilmiölähtöisestä oppimisesta on se, kun oppilas havaitsee pihalla perhosen, kuvaa sen ja tutkii yhdessä muiden kanssa apunaan tabletti ja netti siinä missä kirjat ja kuvastotkin.

”Olemme mielestäni aika pitkälle onnistuneet tekemään laitteista luonnollisen ja helppokäyttöisen oppimisen välineen”, Kurronen vakuuttaa.

Vaivaton käyttöönotto

Laitteiden käyttöönotto Pontuksen koulussa on ollut helppoa.

”Oppilaille käyttöönotto ei tietysti ollut mikään ongelmaa. Ainoat haasteet olivat alkuun opettajilla, kun siirryttiin windowsista maccimaailmaan”, Kurronen sanoo ja tunnustaa ettei itsekään vielä sitä täysin hallitse, opittavaa on. ”Oppilaat oppivat nämä ja ovat pian taitavampia kuin opettajat”, Kurronen sanoo.

Koulussa käytetään Google-suiten ohjelmia. Ensi syksynä alkaa tablet-koulu, jossa kolmas- ja neljäsluokkalaisilla on matematiikan ja kuudesluokkalaisilla ruotsin kirjat ovat suoraan tabletila. Osa tehtävistä tehdään myös vihkoihin ihan vanhanaikaisesti kynä-paperi-menetelmällä.

”Saimaan mediakeskus on ollut meidän tukenamme laitteiden ja niiden käyttöönoton kanssa. He esimerkiksi tekivät kaikille oppilaille ja opettajille gmail-osoitteet ja antoivat koulutusta ipadin käytössä opetuksessa ja datanomiharjoittelijat ovat asentaneet koneet käyttökuntoon”, rehtori kiittelee.

”Tästä on hyvä jatkaa. Koulujen digitalisointi on kiinni toimivasta infrasta ja oikeista laitteista. Asennetta on omasta takaa ja nuorille tekniikka on luonnollinen työkalu”, Katri Kurronen summaa.

24 toukokuuta 2018

Aihealue