Applen teknologia oppimisen apuna

Pontuksen koulu on 330 oppilaan koulu Lappeenrannassa, jossa on otettu käyttöön Applen Macbookit ja iPadit opettajien ja oppilaiden työkaluina. Oppilailla on Applen iPadit ja opettajilla käytössään Macbookit.

”Olemme yhdistelmä neljästä kyläkouluista. Pontuksen koulussa oppilaat työskentelevät eri ikäisten oppijoiden soluissa. Tämä on tällainen semiavoin oppimisympäristö”, kertoo Pontuksen koulun rehtori Katri Kurronen.

”Olemme nostaneet uudesta opetussuunnitelmasta laaja-alaisen osaamisen painopisteiksi tieto- ja viestintätaidot. Monipuoliset TVT-taidot ovat jokapäiväinen osa koulumme arkea, jossa tekniikan osaamista pidetään tärkeänä, mutta ei tekniikan vaan oppimisen vuoksi. Toisena painopisteenämme on työelämä- ja yrittäjyystaidot. Tämä tarkoittaa sisukkuutta ja oman työn arvostusta, omien vahvuuksien tunnistamista ja pitkäjänteistä työskentelytapaa. Montessoripedagogiikasta olemme koonneet koulumme punaisen langan”, Kurronen avaa.

”Halusimme luoda digiajan koulun langattomalla verkolla. Langattoman verkon pitää olla riittävän nopea ja oikein mitoitettu, että saadaan oikea kokemus kaikille käyttäjille. Mietimme myös pitkään, millaiset laitteet palvelisivat parhaiten meidän tarkoitusta. Koimme, että tablettityyppiset laitteet olivat se meidän juttu, olihan meillä kokemusta niistä jo aiemmin. Päädyimme Applen laitteisiin helppokäyttöisyyden ja oppilaiden aiemman tabletlaitteiden käytön vuoksi. Valinta on osoittautunut oikeaksi, oppilaat ovat kovasti tykänneet”, Kurronen kertoo.

”Aluksi oli pieni huoli, että lisääntyykö oppilaiden ruutuaika. Näin ei mielestämme ole käynyt. Padit ovat samanlainen työkalu kuin kirja, kynä ja paperi. Tablettien tulon vaikutus on ollut se, että oppilailla puhelimet pysyvät paremmin repussa, kun tieto saadaan koulun laitteiden kautta. Nuoret ovat muutenkin suhtautuneet hyvin vastuullisesti laitteisiin ja niiden käyttöön. He ovat pitäneet niistä hyvää huolta ja noudattaneet allekirjoittamaansa sopimusta, eikä esimerkiksi luvattomia ohjelmia tai muita latauksia ole juurikaan tapahtunut”, Kurronen kehuu.

Toimiva teknologia tärkeää

Laitteet ovat tulleet luonnolliseksi osaksi koulutyötä. Kun kaikilla on laitteet jotka oikeasti toimivat, ei tekniikkaan tarvitse kiinnittää huomiota. Teknologia on samalla tavalla oppimisen väline kuin mikä tahansa muutkin oppimisen välineet. ”Laitteet auttavat oppimisessa, enkä ole huolissani ruutuajasta. Toivon, että se jopa kirittää oppilaita lukemaan meidän ja kirjaston välisen e-pontus -hankkeen kautta, jossa oppilaat voivat lainata omalle padilleen e-kirjoja kirjastosta”, Kurronen sanoo.

Laitteissa tieto on jatkuvasti saatavilla eikä vaadi erityistaitoja. Hyvä esimerkki ilmiölähtöisestä oppimisesta on se, kun oppilas havaitsee pihalla perhosen, kuvaa sen ja tutkii yhdessä muiden kanssa apunaan tabletti ja netti siinä missä kirjat ja kuvastotkin.

”Olemme mielestäni aika pitkälle onnistuneet tekemään laitteista luonnollisen ja helppokäyttöisen oppimisen välineen”, Kurronen vakuuttaa.

Vaivaton käyttöönotto

Laitteiden käyttöönotto Pontuksen koulussa on ollut helppoa.

”Oppilaille käyttöönotto ei tietysti ollut mikään ongelmaa. Ainoat haasteet olivat alkuun opettajilla, kun siirryttiin windowsista maccimaailmaan”, Kurronen sanoo ja tunnustaa ettei itsekään vielä sitä täysin hallitse, opittavaa on. ”Oppilaat oppivat nämä ja ovat pian taitavampia kuin opettajat”, Kurronen sanoo.

Koulussa käytetään Google-suiten ohjelmia. Ensi syksynä alkaa tablet-koulu, jossa kolmas- ja neljäsluokkalaisilla on matematiikan ja kuudesluokkalaisilla ruotsin kirjat ovat suoraan tabletila. Osa tehtävistä tehdään myös vihkoihin ihan vanhanaikaisesti kynä-paperi-menetelmällä.

”Saimaan mediakeskus on ollut meidän tukenamme laitteiden ja niiden käyttöönoton kanssa. He esimerkiksi tekivät kaikille oppilaille ja opettajille gmail-osoitteet ja antoivat koulutusta ipadin käytössä opetuksessa ja datanomiharjoittelijat ovat asentaneet koneet käyttökuntoon”, rehtori kiittelee.

”Tästä on hyvä jatkaa. Koulujen digitalisointi on kiinni toimivasta infrasta ja oikeista laitteista. Asennetta on omasta takaa ja nuorille tekniikka on luonnollinen työkalu”, Katri Kurronen summaa.

24 toukokuuta 2018

Chromebook tuo tasa-arvoa luokkahuoneeseen

Sipoossa jokaisella peruskoululaisella on repussaan Chromebook. Laite tarjoaa monipuolisia opetusmenetelmiä ja pitää tiedostot tallessa myös etäopetuksessa.

iMac on graafikon paras ystävä

LAB-ammattikorkeakoulu päivitti Muotoiluinstituutin opiskelijoiden työvälineiden tehoja hankkimalla luokallisen tehdastuoreita iMaceja.

Nopea muutos Randstadissa

Siirtyminen Chromebookien käyttöön on tuonut tehokkuutta ja joustavuutta Randstadin ja Dfindin työntekijöiden arkeen. Prosessi on sujunut nopeasti ja vaivattomasti yhteistyössä Dustinin kanssa.

Näin norjalaisyrityksen Oslon-varasto lyhensi toiminnan keskeytyksiä 30–40 prosentilla

Sørensen og Balchen kamppaili vanhentuneen IT-infrastruktuurin kanssa. Teknisistä vioista johtuvat toiminnan keskeytykset maksavat noin 20 000–30 000 euroa tunnilta, mutta nyt yritys on onnistunut lyhentämään keskeytysten kokonaiskestoa 30–40 prosentilla.

Actic kasvatti liiketoimintaansa ja asiakastyytyväisyyttään Network-palvelun avulla

Actic tarvitsi vakaan ja joustavan verkkoratkaisun 182 uimalalleen ja kuntosalilleen. Network-palvelun avulla ne saivat sen lisäksi pääsyn liikehyötyä tukeviin tietoihin. Palvelun käyttö on heille yksinkertaista; kokoaikaisia työntekijöitä on vain viisi.

Digitaaliset analyysit johtavat parempiin päätöksiin AcadeMediassa

AcadeMedia on Pohjois-Euroopan suurin koulutusyritys. Siten myös IT-strategia on tärkeää sen menestykselle.