Asiakasreferenssi

HP:n monitoimilaitteet ovat jäätelökoneiden kavereita

Jäätelöistään tunnettu Froneri Finland luottaa Dustinin ja HP:n asiantuntemukseen ja ammattitaitoon tulostuspalveluissaan.

Monikaan suomalainen ei välttämättä ole kuullut Froneri Finland -nimisestä yhtiöstä. Sen sijaan Fronerin tunnetuimmat brändit tunnetaan todennäköisesti joka ikisessä kotitaloudessa, kesäkioskeilla ja herkkuhetkissä: jäätelöaltaiden Pingviinit, Ainot, Puffetit ja Classicit ovat kaikki Fronerin valmistamia, ja yhtiön tehdas Turengissa on yksi Pohjoismaiden suurimmista jäätelötehtaista.

Fronerin omistavat elintarvikeyritys Nestlé ja englantilainen jäätelönvalmistaja R&R. Maailmanlaajuisesti firma on valtava – Euroopan toiseksi suurin jäätelövalmistaja, toimintaa yli 20 maassa – ja Suomessakin sillä on parisataa työntekijää.

Yhtiön IT-asioista vastaa Suomessa kaksihenkinen tiimi, jonka toinen osapuoli ja päällikkö on Jussi Harju. Hän kuvailee kaksikon tekevän ”laidasta laitaan vähän kaikkea”.

– Perustarkoitus on pitää pyörät pyörimässä. Nykypäivänä usein mielletään, että IT hidastaa ja vaikeuttaa työtä, mutta me pyrimme päinvastaiseen eli omalta osaltamme sujuvoittamaan liiketoimintaprosesseja teknisillä ratkaisuilla.

Vaikka työpäiviin mahtuu myös ”tulipalojen sammutusta”, suuri osa ajasta menee Harjun mukaan erilaisissa kehitystöissä.

– Koitetaan hioa särmiä pois ja kouluttaa väkeä käyttämään järjestelmiä paremmin, jotta saamme parhaiten tehoja irti omasta tekemisestä, hän kuvailee.

Kuvassa Fronerin IT Specialist Pasi Eerola

Osa vihreämpää tulevaisuutta

Reilu vuosi sitten Froneri ryhtyi yhteistyöhön Dustinin kanssa tulostuspalveluiden valitsemiseksi. Suuresta valikoimasta erottuivat HP:n monitoimilaitteet. Harju kertoo, että HP oli yhtiössä jo ennestään tuttu merkki, eikä HP:n valmistamien laitteiden kanssa ollut aiemmin ollut ongelmia.

– Se vaikutti suurelta osin, ja samoin kokonaispaketti, joka saatiin. Esimerkiksi kustannustaso oli parempi kuin aiemmassa sopimuksessa.

Monitoimilaitteet ovat Fronerin työntekijöillä jatkuvassa käytössä. Vaikka ne eivät suoraan jäätelöä valmistakaan, Harju sanoo niiden olevan olennaisessa roolissa työn sujuvoittamisessa.

– Jos minulta kysytään, nykyään tulostetaan edelleen aivan liian paljon, ja sekä vihreiden arvojen että kustannusten vuoksi määrää on pystyttävä vähentämään. Samalla kuitenkin työssä on edelleen isossa osassa se, että asioita saadaan paperille, hän huomauttaa.

Osaltaan monitoimilaitteet myös tukevat tulostamisen vähentämistä, kun asiakirjan voi tulostamisen sijaan skannata ja lähettää suoraan laitteesta vastaanottajalle sähköisesti.

Harju uskookin, että vaikka tulostamisen tarve ei koskaan kokonaan poistu, monitoimilaitteissa on jo nyt ja niihin voi vielä kehittää monenlaisia digitalisointiratkaisuja.

– Aika näyttää, mitkä käytännön keinot sitten ovat.

Ei ylimyyntiä eikä alimyyntiä

Harju kehuu yhteistyötä Dustinin kanssa sujuvaksi ja korostaa, että kaikkea, mitä on tarvittu, on myös saatu. Hän uskookin, että jatkossa on melko varmasti tulossa uusia yhteistyön muotoja.

Erityisesti Harju on ollut tyytyväinen siihen, että Dustin tarjoaa ratkaisut oikeaan tarpeeseen.

– Ei ylimyydä muttei myöskään alimyydä, vaan tarjotaan sitä, mitä oikeasti tarvitaan.

Tulostuspalveluiden valinnassa tarpeita vastaavilla laitteilla saatiin aikaan myös säästöjä. Harju kertoo, että aiemmin Fronerilla oli käytössä ”kahta kaliiberia liian järeät laitteet”. Kun ne korvattiin sopivammalla vaihtoehdolla, käyttökustannuksia saatiin pudotettua.

Dustinin Business Development Manager, Print Pauliina Saarela sanoo Fronerin käyttöympäristön olevan erinomainen esimerkki monipuolisesta käyttötarpeesta ja niin kutsutusta kolmikantayhteistyöstä. Ratkaisuun kuuluu niin työryhmätulostimia, monitoimilaitteita kuin suurkokotulostin, ja ne kaikki saivat Dustinin kautta saman palvelutason. Lisäksi palveluun kuuluu HP:n teknikoiden tekemä asennus ja jatkuva laitetuki sekä automatisoidut väriainetoimitukset.

– Käytännössä lisäksi pitää hankkia vain tulostuspaperi, Saarela kertoo.

Saarela kehuu HP:n palvelua sopimuksen ylläpitäjän näkökulmasta läpinäkyväksi. Laitteita, tukipyyntöjä ja väriainetilauksia voi seurata reaaliajassa, ja lisäksi portaalista on apua budjetointiin. Laskutustavan voi valita väriaine- tai sivuperusteisesti.

– Kaikkea voidaan yhdistellä asiakkaalle sopivaksi kokonaisuudeksi.

15 joulukuuta 2020

Aihealue