Asiakasreferenssi

Kokonaisuudesta vastaava IT-palveluntarjoaja ratkaisi aikapulan

– PayExillä on pitkät yrittäjähenkiset perinteet. Maksupalvelut ja teknologia ovat meille tärkeimpiä asioita, kertoo Markus Moisejeff, PayExin CAO – Chief Administration Officer.

– Aiemmin olimme tilanteessa, jossa meidän piti hoitaa laitehankintoja itse sen sijaan, että olisimme voineet käyttää ajan yritystoiminnan kehittämiseen. Tarvitsimme yhteistyökumppanin, joka mahdollistaisi keskittymisen vain niihin osiin yritystoiminnasta, joihin suhtaudumme intohimolla.

Ennen kattavan yhteistyösopimuksen solmimista Dustinin kanssa PayEx käytti useiden eri IT-palveluntarjoajien palveluja.

– Koska pyrimme jatkuvasti parantamaan toimitusketjujamme, ymmärsimme, että olisi askel oikeaan suuntaan valita kokonaisvaltainen ratkaisu ja yksi palveluntarjoaja, Markus jatkaa.

Suurimpana etuna on tietenkin se, että meiltä säästyy paljon aikaa, kun voimme hoitaa kaikki asiat saman yhteistyökumppanin kanssa

Markus Moisejeff, CAO – Chief Administration Officer, PayEx

Kattava läsnäolo Pohjoismaissa yhtenä perusvaatimuksena

– Etsimme palveluntarjoajaa, joka täyttäisi tarkat vaatimuksemme asianmukaisen ISO-laatusertifioinnin, tietoturvallisuuden, ympäristöasioiden ja eettisten toimintaperiaatteiden osalta. Etsimme myös palveluntarjoajaa, jolla on kattava läsnäolo Pohjoismaissa ja kunnolliset jakeluketjut. Yksityiskohtaisemmista vaatimuksistamme voin mainita, että halusimme palveluntarjoajan, jolla oli Microsoft-osaamista lisenssien, tuen, ohjelmiston ja laitteiston osalta.

Mattias Stenström, Head of IT Operations & Process Support, lisää, että PayEx arvostaa joustavaa dialogia yhteistyökumppanien kanssa ja haluaa palveluntarjoajien auttavan yritystä eteenpäin tekniikan nopeassa kehityksessä. – ”Kovien” vaatimusten lisäksi toivomme tietenkin, että palveluntarjoajamme näkisi tarpeemme jo ennen, kuin huomaamme ne itse. Halusimme kumppanin, joka havaitsee haasteemme sekä yrityksen laajuisesti että työntekijöiden tasolla.

Mattiaksen mukaan valinta kohdistui juuri Dustiniin osittain myös siksi, että PayExillä oli ollut aiemminkin jonkin verran satunnaista yhteistyötä Dustinin kanssa. Yhteistyö oli ollut toimivaa ja yrityksen kehitys vuosien varrella positiivista. – Dustinilla on laajaa osaamista IT-asioista.

Yksityiskohtaisemmista vaatimuksistamme voin mainita, että halusimme palveluntarjoajan, jolla oli Microsoft-osaamista lisenssien, tuen, ohjelmiston ja laitteiston osalta

Mattias Stenström, Head of IT Operations & Process Support
office teamwork

Microsoft Surface – PayExin ympäristötavoitteiden mukainen valinta

Mattias kertoo, miksi PayEx on valinnut juuri Microsoft Surface -laitteet työkäyttöön. – Kun on kyse juuri Microsoft Surface -laitteista, meillä on pitkäaikainen strategia siirtyä Microsoftin käyttöön kaikilla alueilla, joilla se on mahdollista. Meistä on myönteistä, että Surface-laitteilla voi hyödyntää Microsoftin muita tuotteita, kuten Microsoft 365 -ohjelmistoja. Toinen tärkeä tekijä Surfacen valinnassa oli laitteiden alhainen hiilijalanjälki, mikä on PayExin omien ympäristötavoitteiden mukaista.

– Olemme nähneet, että Dustinilla on ollut läheistä yhteistyötä Microsoftin kanssa sekä ohjelmisto- että laitteistopuolella ja tämä oli tietenkin yksi tärkeä tekijä Dustinin valinnassa.

Voi keskittyä ydintoimintaansa

Markus kuvailee yhteistyötä Dustinin kanssa ”helpoksi ja onnelliseksi”. – Suurimpana etuna on tietenkin se, että meiltä säästyy paljon aikaa, kun voimme hoitaa kaikki asiat saman yhteistyökumppanin kanssa. Meille jää enemmän aikaa keskittyä ydintoimintaamme. Yhteistyö on vielä aluillaan, mutta pidän myönteisenä sitä, että palveluntarjoaja näkee kokonaisuuden ja pystyy siten toimimaan ennakoivasti.

microsoft logoKristin Bakken

PayExillä on pitkät yrittäjähenkiset perinteet. Maksupalvelut ja teknologia ovat meille tärkeimpiä asioita.

Markus Moisejeff, CAO – Chief Administration Officer, PayEx

Näin siitä tuli mahdollista

Haaste

PayEx halusi keskittyä ydintoimintaansa sataprosenttisesti. Aiemmin heillä oli käytössään useita eri palveluntarjoajia. Heidän piti myös käyttää aikaansa laitteistohankintoihin työntekijöille sen sijaan, että olisivat voineet käyttää senkin ajan yritystoiminnan kehittämiseen. PayEx tarvitsi yhteistyökumppanin, joka mahdollistaisi keskittymisen vain niihin osiin yritystoiminnasta, joihin he suhtautuvat intohimolla.

Ratkaisu

PayEx sijoittaa tällä hetkellä ohjelmistoon laitteiston sijaan ja käyttää nykyään Microsoft Surface -laitteita, jotka he hankkivat Dustinin kautta. Meillä on aina varastossa tuotteita, joita PayEx tarvitsee ja tiiminvetäjillä on kirjautumistiedot henkilökohtaisille sivuilleen, joiden kautta he voivat tilata tarvittavat laitteet. Lisäksi PayEx on investoinut verkkopohjaiseen vahvistusten käsittelyyn. Lisäksi he testaavat Office 365 Office 365-tukipalveluamme.

EVaikutukset

Koska aikaa säästyy tekemällä yhteistyötä yhden tahon kanssa useamman sijaan, PayEx voi nyt keskittyä paremmin yrityksen ydintoimintoihin. Lisäksi heistä on myönteistä, että yhteistyökumppani pystyy näkemään kokonaisuuden ja voi siten toimia ennakoivasti yrityksen parhaaksi.

PayEx

PayEx käynnisti toimintansa Gotlannissa, Ruotsissa vuonna 1972. Yritys on kasvanut pohjoismaiseksi konserniksi, jolla on noin 500 työntekijää neljässä maassa. Vuonna 2017 PayExistä tuli Swedbankin kokonaisuudessaan omistama tytäryhtiö. PayEx-konserniin sisältyy myös Swedbank Pay, joka tarjoaa kattavia maksuratkaisuja myymälöille ja verkkokaupoille. Yritys on tällä hetkellä yksi Pohjoismaiden merkittävimmistä laskutus- ja rahoituspalvelujen tarjoajista.

Teksti: Emmi Chartier