Kun Porin kaupunki päätti uudistaa IT-laitehallintansa, tavoite oli selkeä: he halusivat ratkaisun, joka on sekä tehokas että Porin kaupungin vastuullisuussitoumusten mukainen. Porilla oli sama haaste kuin monilla muillakin organisaatioilla – miten käsitellä vanhoja IT-laitteita tietoturvallisesti ja vastuullisesti.
Porin kaupunki päätti hyödyntää Dustinin Takeback-palvelua.
Vastuullinen IT-strategia
Porin kaupungille IT tarkoittaa muutakin kuin laitteiden toimivuuden varmistamista. He haluavat myös varmistaa, että IT-strategia heijastelee Porin kaupungin arvoja. Vanhojen laitteiden määrän ja ympäristötavoitteiden kasvaessa Porin kaupunki tarvitsi kiertoon perustuvan järjestelmän, jossa IT-laitteiden käyttöikä pitenee samalla, kun tiedot pysyvät suojattuina.
Ratkaisuksi löytyi Dustinin Takeback-palvelu, joka tuo helpotusta logistiikkaan ja lisäksi pidentää vanhojen laitteiden käyttöikää.
Vanhoista laitteista uusiksi resursseiksi
Dustinin Takeback-palvelu tekee prosessista sujuvan. Vanhat laitteet kerätään tietoturvallisiin laatikoihin, joissa ne ovat suojattuina kuljetuksen ajan. Laitteet kuljetetaan Ruotsin Växjössä sijaitsevaan Dustinin Takeback-keskukseen, joka on vastuullisuuden ja innovaatioiden polttopiste.
Näin palvelu toimii:
- 1. Kaikki alkaa tietoturvasta: Dustin varmistaa Blancco-ohjelmiston avulla, että kaikki tiedot poistetaan jokaiselta laitteelta.
- 2. Korjaus ja uudelleenkäyttö: Laitteet puhdistetaan, korjataan ja testataan mahdollista uudelleenkäyttöä ajatellen.
- 3. Tarkoituksenmukainen kierrätys: Laitteet, joita ei voida enää pelastaa, puretaan osiin ja osat kierrätetään vastuullisesti ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.
Läpinäkyvyys on avainasemassa joka vaiheessa. Porin kaupunki saa yksityiskohtaiset raportit prosessista, mukaan lukien todistuksen tietojen poistosta ja yhteenvedon ympäristövaikutuksista.
"Prosessi on tietoturvallinen, ja varmistamme, että kaikista laitteista huolehditaan asianmukaisesti. ”Poistamme laitteilta kaikki tiedot Blancco-ohjelmiston avulla. Sen jälkeen puhdistamme ja korjaamme laitteet, jotta ne voivat palata kiertoon käytettyinä laitteina", sanoo Dustinin Takeback-palvelun johtaja Frank Svensson.
Tuntuvia tuloksia Porin kaupungille
Kumppanuuden myötä Porin kaupunki ei vain hallinnoi IT-laitteidensa elinkaarta – se myös näyttää esimerkkiä muille. Porin kaupunki on säästänyt yli 100 000 kg hiilidioksidia, mikä on pienentänyt sen hiilijalanjälkeä merkittävästi. Palvelun ansiosta työntekijöillä on aina nykyaikaiset laitteet ja he voivat keskittyä julkisten palveluiden tuottamiseen Dustinin huolehtiessa muista asioista.
"Takeback-palvelu on osoittautunut erinomaiseksi tavaksi hallinnoida IT-laitteiden elinkaarta vastuullisesti. Dustin huolehtii noudosta, turvallisesta tietojen poistosta sekä laitteiden kierrätyksestä tai uudelleenkäytöstä. Näin voimme keskittyä omiin ydintehtäviimme ja varmistaa, että työntekijöillämme on aina käytössään ajantasaiset laitteet",
sanoo Porin kaupungin IT-päällikkö Kari Kirsi.
Iso kuva
Yhteistyö ei vain hyödytä Porin kaupunkia – se osoittaa, mikä kaikki on mahdollista, kun organisaatiot omaksuvat uuden näkökulman IT-laitehallintaan. Dustinin Elinkaaren hallinta -konsepti sisältää kaiken hankinnasta laitteiden käytöstä poistoon, ja sen avulla Porin kaupungin kaltaiset organisaatiot osoittavat, että vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä.
Porin kaupungin asiakkuudesta vastaava Account Manager Axel Anttalainen Dustinilta kertoo, että yhteistyö on ollut enemmän kuin yksittäisten liiketapahtumien summa. "Alusta asti kyse on ollut heidän yksilöllisten tarpeidensa ymmärtämisestä ja sen varmistamisesta, että pystymme tarjoamaan todellista arvoa. Tulokset puhuvat puolestaan", Axel kommentoi.
"Axel on aina ollut helppo saada kiinni, ja hän on aina vastannut kysymyksiimme nopeasti. Mielestämme yhteistyö Dustinin kanssa on tuonut meille aitoa lisäarvoa", Kari Kirsi jatkaa.