Asiakasreferenssi

Sairaala investoi tulevaisuuteen

Kaunialan sairaala tarjoaa laajalla valikoimalla kotihoitoa ja pitkäaikaishoitoa ikäihmisille, ja kuntoutuspalveluja sekä iäkkäille että työikäisille. Sairaalan palvelut vastaavat monien eri tilanteessa olevien asiakkaiden tarpeisiin. Palveluista vastaa lähes 300 alan ammattilaista.

Kaunialan sairaalan vanha tietojärjestelmä oli ollut jo seitsemän vuotta käytössä ja tullut elinkaarensa päähän. Järjestelmän haasteet hidastivat työntekijöiden kirjautumista ja normaalia työntekoa merkittävästi. Kaunialan sairaala halusi löytää hoitohenkilökunnan käyttöön järjestelmän, jossa työpisteen vaihtaminen tapahtuisi mahdollisimman vaivattomasti. Yksi tärkeimmistä vaatimuksista oli, että asiakkaan kanssa tehtävä työ olisi mahdollisimman joustavaa ilman turhia keskeytyksiä. Lisäksi sairaalaympäristö asetti järjestelmän toimintavarmuudelle omat vaatimuksensa.

”Vanha konesalin rauta ja softa olivat tulleet tiensä päähän. Mietimme korjatako vanhaa vai hankkiako uutta. Päädyimme pian uuden kannalle, sillä sairaalaympäristön vaatimukset ovat tiukat eikä palvelussa saa olla katkoja. Lisäksi halusimme, että järjestelmä olisi mahdollisimman vaivaton ylläpidon kannalta. Muita vaatimuksia olivat suorituskyky, jota oikeasti tarvittiin meidän 300:lle käyttäjälle, jotta saataisiin kirjautumisajat minimiin. Palvelinpäässä vikasietoisuus oli luonnollisesti vaatimus ja lisäksi meitä viehätti hyperkonvergenssi, jossa kaikki palvelinrauta, tallennus mukaan lukien on yhdessä paketissa”, kertoo Kaunialassa ICT-asiantuntijana työskentelevä Matti Korhonen.

”Kartoitin millaisia teknologioita oli saatavilla ja miten ne vastasivat Kaunialan vaatimuksia. Saimme arvokasta tietoa ja vinkkejä kumppaneiltamme Dustinilta ja Arrowilta. Näiden johdattamana löysimme Atlantiksen Computingin Hyperscale työpöytävirtualisointiratkaisun, joka lupasi juuri sitä mitä olimme hakemassa. Atlantis Hyperscale on rauta/virtualisointialusta, sen päälle voidaan tehdä oikeastaan palvelimilla mitä tahansa. Meillä käytetään pääasiassa työpöytävirtualisointia ei sovellusvirtualisointia.”

”Itselleni viimeinen vakuus oli, että tämä ratkaisu voitti Citrixin Synergy Awardin 2016. Näin pystyin hyvällä omallatunnolla suosittelemaan järjestelmää sairaalalle. Kun päätös oli tehty, esitys vietiin hallitukseen, joka sen hyväksyi. Prosessina hankinta kesti noin 7 kk ja saatiin päätökseen syksyllä 2016”, Korhonen muistelee.

”Täytyy kehua Kaunialan ennakkoluulotonta asennetta ratkaisua etsittäessä. Heillä riitti uskallusta etsiä paras mahdollinen järjestelmä. Tiiviillä yhteistyöllä saatiin kasaan asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla palveleva paketti. Teimme Arrowin kanssa hyvää yhteistyötä ja saimme oivallista tukea”, kehuu Dustinin Christian Erhama.

”Ehkä olimme ennakkoluulottomia, mutta ainakin olimme hyvin valmistautuneita. Kahlasin aika paljon dataa storage- ja Hyperscale tietoa Atlantiksesta läpi. Perinteisestihän Atlantis on pärjännyt hyvin Storage Software -puolella, joka herätti heti luottamusta. Olen sitä mieltä, että on tärkeää tietää, mitä ostaa”, Korhonen toteaa.

”Tämä on Dustinin ensimmäinen Atlantis-kauppa. Arrow oli tässä aloitteentekijä meidän suuntaan ja yhdessä asiakkaan kanssa mietittiin oikeaa ratkaisua ja toimitusmallia sekä sitä, miten tällainen ratkaisu laitetaan kasaan. HPE oli myös mukana kuvioissa alusta saakka – heillekin tämä oli ensimmäinen Atlantis-case Suomessa. Tässä saimme tehdä paljon luovaa työtä, omat asiantuntijamme olivat todella rautaa”, Erhama lausuu.

Kaunialan sairaalan uusi työpöytävirtualisointiratkaisu nosti merkittävästi henkilöstön ja asiakkaiden tyytyväisyyttä. Uudesta järjestelmästä tuli nopea ja vakaa. Työympäristö on nopeutunut ja helpottanut hoitohenkilökunnan työskentelyä asiakkaiden kanssa sekä säästänyt kuluissa merkittävästi. Korhosen mukaan tukipyynnöt infran puolella ovat vähentyneet jopa 90%. Käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä siitä, että kaikki on muuttunut todella paljon nopeammaksi. Ennen 1-2 minuuttia kirjautumiseen kuluu nyt 5-20 sekuntia.

”Olen hirveän tyytyväinen. Tällaista järjestelmää ei ole vielä kellään muulla Suomessa. Tämä on äärettömän hyvä ratkaisu, jolla sairaala pärjää vielä pitkään. Tehtiin kotiläksymme huolella - kartoitettiin teknologiat, tarkastettiin lupaukset ja todettiin paikkansapitäviksi. Nyt voimme nauttia työn hedelmistä”, Korhonen iloitsee.

Matti Korhosella on myös neuvo:

”Markkinoilla on hyviä ratkaisuja ja kannattaa nähdä se vaiva, että kuuntelee asiantuntijoita. Ei kannata vain uusia vanhaa, kannattaa rohkeasti siirtyä uuteen teknologiaan kuten hyperkonvergenssiin.”

Dustininkin puolella ollaan tyytyväisiä projektin antiin.

”Nyt tunnemme Atlantiksen toiminnan ja sen, mihin se soveltuu. Meillä on nyt tarvittava tietotaito viedä läpi tällaisia projekteja. Tässä projektissa oli hienoa myös se, että tämä oli kokonaisuus suunnittelusta toteutukseen – laaja alaista osaamista ja projektijohtamista vaativa tapaus”, Erhama iloitsee.