Asiakasreferenssi

Virtuaalitodellisuus on todella ottanut paikkansa luokkahuoneessa

VR-tekniikka on yleistynyt nopeasti viime vuosina, mutta missä määrin se sopii kouluihin? Tukholman edustalla sijaitsevassa Saltsjö-Boossa järjestettävässä pilottihankkeessa pyritään selvittämään juuri sitä.

Katson kohti pari metriä yläpuolellani olevaa veden pintaa ja mustavalkoinen peto ui ylitseni. Onneksi nälkäinen valas ei kiinnitä huomiota minuun vaan nielaisee muutaman veteen heitetyn kalan. Kuljen pienien propellien avulla kohti pientä vedessä olevaa kuplaa, jossa on miekkavalasta esittävä kuvake. Asetan käteni kuplaan, minkä jälkeen englanninkielinen ääni alkaa kertoa merinisäkkään elämästä.

En ole sukellusmatkalla, vaan itse asiassa ryhmätyötilassa kunnallisessa Björknäsin koulussa Saltsjö-Boossa Nackan kunnassa Tukholman itäpuolella. 4A-luokan oppilaat ovat kevätlukukaudella 2018 kokeilleet VR-tekniikkaa osana opetusta. Ryhmätyötilaan on asennettu HTC Vitr -laitteisto. Kahdessa katon kulmassa on anturit ja lisäksi järjestelmä sisältää VR-lasit, ohjaimet ja kuulokkeet. Järjestelmää pyöritetään Dellin pöytäkoneella. Oppilaat, joilla ei ole laseja päässään, voivat seurata virtuaalimaailman tapahtumia tavalliselta näytöltä.

Laseja käyttävä oppilas voi liikkua virtuaalitodellisuudessa ja katsella ympärilleen. Jotta oppilas pääsee lähiympäristöään (eli todellista huonetta) pidemmälle ja voi käyttää virtuaalisia esineitä, hänellä on kummassakin kädessään ohjain. VR-ohjelma, jossa saa uida miekkavalaiden kanssa, on nimeltään Ocean Rift. Se on yksi koulun ostamista peleistä, joiden avulla on tarkoitus arvioida, miten uutta tekniikkaa voi käyttää opetuksessa.

Tärkeää kokeilla käytännössä

Kokeilun alkuperäinen ideoija on Nackan kunnan digitalisaatiostrategi Lars Ekelöw. Hänen mielestään on tärkeää, että koulumaailmassa kokeillaan teknisiä uutuuksia.

– Jotkin tekniikat toimivat todella hyvin koulussa, toiset eivät toimi ollenkaan. Jotta voimme luoda käsityksen siitä, minkälainen tekniikka voi tukea opetusta ja miten uutta tekniikkaa voi käyttää parhaalla tavalla, tekniikkaa on kokeiltava, hän sanoo.

Hän ei halua, että kouluihin ostetaan paljon tekniikkaa ilman tarkkaa tietoa siitä, mitä sillä tehdään. Sen vuoksi hän kannattaa käyttöönottoa pienessä mittakaavassa.

– Koulun on huolehdittava digitalisaatiosta omalla tavallaan. Tekniikan tulee aina tukea opetusta. Tässä opettajilla on tärkeä rooli, sillä he vastaavat siitä, millä tavalla tekniikka otetaan mukaan opetukseen. Sen vuoksi tarvitaan luokkahuonetestejä, kun markkinoille ilmestyy VR-tekniikan kaltaista uutta ja mahdollisesti potentiaalista tekniikkaa. Vasta kokeilemisen jälkeen voidaan päättää, ostetaanko lisää varusteita vai ei, Lars Ekelöw jatkaa.

Tapa opettaa

Björknäsin koulussa tarjotaan opetusta esikoulusta yhdeksännelle luokalle. Koulu on jo pitkään ollut opetuksessa käytettävän tekniikan edelläkävijä. Se oli esimerkiksi Ruotsin ensimmäinen koulu, joka antoi jokaiselle oppilaalle kannettavan tietokoneen ala-asteelta alkaen. Kun 4A-luokan opettaja Anna Brämming Bjare kuuli mahdollisuudesta kokeilla VR-tekniikkaa, hän ilmoitti kiinnostuksestaan välittömästi.

Siinä astutaan toiseen maailmaan, mikä antaa uutta ulottuvuutta ja voi helpottaa uusien taitojen omaksumista.

– Mielestäni tekniikan kokeileminen kuulosti upealta asialta. Minulle ei opettajana ole vaikea keksiä tapoja käyttää tekniikkaa koulutyössä. Voisin käyttää sitä esimerkiksi sen selventämiseen, miten eri elimet ovat verenkierron kautta yhteydessä toisiinsa. Voisimme myös täydentää historiankirjan sisältöä kävelemällä virtuaalisessa keskiaikaisessa kaupungissa, hän sanoo.

Anna Brämming Bjaren mielestä VR:stä voi tulla uusi oppimistapa. Videosta poiketen se ei ole pelkästään visuaalinen kokemus.

– Me opettajat haluamme löytää kullekin lapselle sopivan tavan oppia. Tämän tekniikan avulla yhä useampi voi löytää oppimisen ilon. Siinä astutaan toiseen maailmaan, mikä antaa uutta ulottuvuutta ja voi helpottaa uusien taitojen omaksumista. Luulen, että tekniikka tarjoaa yllättäviä mahdollisuuksia, hän sanoo.

Pedagogisten ohjelmien jäljillä

Samalla on yritettävä löytää opetukseen sopivimmat ohjelmat ja pelit. Tarjolla on paljon mielenkiintoisia pelejä ja ohjelmia, jotka eivät kuitenkaan sovi kunnolla koulutyöhön. Anna Brämming Bjare kertoo ohjelmasta, jossa osallistutaan leikkaukseen ja jonka hän ajatteli voivan olla mielenkiintoinen. Opettajat kokeilevat aina itse ohjelmia ennen niiden mahdollista antamista oppilaiden käyttöön. Kun Anna kokeili ohjelmaa, hän huomasi nopeasti, että pelin leikkauksissa veri saattaisi helposti alkaa lentää.

– Se ei kävisi päinsä! Uskon kuitenkin, että on mahdollista luoda erittäin hyviä ohjelmia pedagogisella sisällöllä. Haluaisin eniten materiaalia, joka on yhteydessä siihen, mitä luokkahuoneessa opetetaan. Jos tunnin aikana puhutaan Smoolannista, olisi hyvä, jos oppilaat pääsisivät kävelemään smoolantilaiseen metsään. Miekkavalaiden ja valkohaiden kanssa sukeltamisen sijaan olisi kiva päästä katsomaan, miltä Itämeri näyttää. Tätä opetusvälineiden kehittäjät voisivat käyttää hyväkseen, hän sanoo.

Anna Brämming Bjare, luokanopettaja Björknässkolan

Koulussa on vain yksi VR-lasisetti, joten oppilaat ovat saaneet käyttää sitä kahden ryhmissä. Joskus se on toiminut porkkanana, kun jokin vaikea tehtävä pitää saattaa päätökseen. Mereneläviin tutustumisen lisäksi oppilaat ovat käyttäneet muun muassa Google Earth VR:ää ja käyneet kaukaisten kaupunkien kaduilla. Anna Brämming Bjare sanoo, että joskus on hankalaa löytää aikaa etsiä sopivia ohjelmia, mutta onneksi Erik Jarkiewicz auttaa häntä.. Hän on luokan yhden oppilaan tukihenkilö ja osallistunut VR-testiin.

– Google Earth on yksi niistä ohjelmista, joilla on myös pedagogisempi ulottuvuus. Hankimme vähän aikaa sitten myös Apollo 11:n, joka vie pelaajan Yhdysvaltain avaruuslennolle avaruuteen. Se on saanut hyviä arvosteluja. On kuitenkin myös niin, että markkinat eivät vielä ole kypsiä ja vain harva peli on kehitetty opetus mielessä. Etenkin, jos haluaa ruotsin- tai suomenkielisen ohjelman, hän sanoo.

Tekninen ristiriita

Erik Jarkiewicz mielestä tilanne on yhä hieman ristiriitainen, kun koulut eivät käytä VR:ää sopivien ohjelmien puuttumisen vuoksi ja kehittäjät eivät kehitä sopivia ohjelmia, sillä koulut eivät käytä VR-tekniikkaa.

– Kriittinen massa on saavutettava ennen kuin tämä kaikki lähtee kunnolla käyntiin, mutta potentiaalia on. Osittain kyse on myös kustannuksista. Kun VR-tekniikan hinta laskee, uskon, että myös opetusohjelmia alkaa ilmestyä markkinoille, Erik Jarkiewicz sanoo. Anna Brämming Bjare kertoo, että verkossa on paljon tietoa eri sovelluksista, peleistä ja ohjelmista.

– VR i skolan -nimisessä Facebook-ryhmässä opettajat kertovat omista kokemuksistaan ja antavat vihjeitä. Sivustolla vrsverige.se on myös osio, joka keskittyy VR-tekniikkaan koulutuksessa ja kouluissa, hän sanoo.

Oma IT-teknikko on plussaa

Kuten IT-asioissa yleensä, tekniikan saaminen toimimaan on yhä haastavaa. Erik Jarkiewicz kertoo, että esimerkiksi Apollo 11 ohjelman päivityksen yhteydessä oli ongelmia. Ongelmat saadaan kyllä ratkaistua, mutta se edellyttää sitä, että paikalla on asioista ymmärtävä henkilö.

– Björknäsin koulun rehtori on erittäin innostunut IT-asioista. Sen vuoksi meillä on IT-teknikko, jolta voi pyytää apua teknisissä ongelmissa. Kaikkialla tilanne ei kuitenkaan ole näin hyvä, Anna Brämming Bjare sanoo.

Björknäsin koulun VR-testi ei vielä ole päättynyt, mutta tietyistä teknisistä ongelmista ja sopivien ohjelmien löytämisen vaikeudesta huolimatta vastuussa olevat tahot suhtautuvat tekniikkaan positiivisesti.

– Suosittelen tekniikan testaamista, mutta on hyvä, että käytössä on henkilö, jolla on aikaa etsiä hyviä ohjelmia ja keksiä hyviä tapoja käyttää tekniikkaa, Anna Brämming Bjare sanoo.

On mahdollista, että Nackan kunta ostaa toisen VR-setin Dustinilta.

– Uskon siihen ilman muuta. Tämä tekniikka on tullut jäädäkseen ja sen kehittämistä jatketaan, digitalisaatiostrategi Lars Ekelöw sanoo.

Vierailun aikana VR-laseja kokeilleiden neliluokkalaisten innostuneisuudesta voidaan päätellä, että oppilaat ovat varmasti samaa mieltä – vaikka onkin vähän pelottavaa, kun valkohai avaa suuren kitansa ja kaikki muuttuu yhtäkkiä mustaksi!

Tietoja Björknäsin koulun VR-testistä

  • Björknäsin koulu sijaitsee Saltsjö-Boossa Nackan kunnassa ja tarjoaa opetusta esikoulusta yhdeksänteen luokkaan.
  • Luokka 4A kokeilee HTC Vire -VR -järjestelmää, joka pyörii Dell-työasemalla.
  • Tämän mennessä kokeiltuja ohjelmia/pelejä ovat muun muassa Ocean Rift, Google Earth VR ja Apollo 11.

Lue lisää: Digikoulu tulee

Björknäs koulukokeet VR