Työpiste

Digiloikka vaatii taustatyötä

Opetussuunnitelman perusteita on muutettu ja digitalisaatio tullut vahvasti mukaan opetussuunnitelmiin mukaan. Myös Imatralla lähdettiin työstämään asiaan.

Imatralla poliitikot tekivät päätöksen, että kaikilla perusopiskelijoilla tulisi olla mahdollisuus oppia myös digitaalisesti. 4.-9. luokan oppilaille tämä tarkoitti henkilökohtaisia laitteita. Näitä laitteita käytetään monipuolisesti mukana opetuksessa. Eri oppiaineissa käytetään hyvin laajasti koneita osana digitaalista oppimista.

”Vaikka digitaalisuus vahvasti mukana opetuksessa, niin kirjat ja vihot ovat edelleen tasavertaisena mukana ja lukeminen on edelleen tärkeää”, sanoo Imatran opetuspalveluiden päällikkö Minna Rovio.

Rovio iloitsee myös siitä, kuinka laitteet on otettu vastaan. Ne on otettu ahkeraan käyttöön ja niiden tueksi polkaistu käyntiin Digitutor-toiminta.

”Meillä hirveän kiva tilanne, On huolehdittu kokonaisuus kuntoon. Henkilöstöä koulutetaan säännöllisesti ja lisäksi meillä on Digitutorit tukena. Digitutorit auttavat pedagogisessa ohjauksessa ja TVT-opettajat taas teknisenä tukena. Meillä on lisäksi Digivelhoja, jotka ovat edistyneempiä opiskelijoita, jotka auttavat eri tilanteissa. Nämä velhot ovat usein 8-9 -luokkalaisia, Nykynuoret ovat nohevia ja osaavat näitä asioita.”

Laitevalinnassa kuultiin myös opiskelijoita

Teknisenä vaatimuksen laitteille oli Microsoft ympäristö, Office 365-sovelluksin ja muutamin Imatran omiin tarpeisiin sopivilla ohjelmistoilla. Imatralla oppilashallintajärjestelmä Primus, jossa luodaan tunnukset ja valvotaan käyttöä. Järjestelmä perustuu Microsoftin Active Directory -käyttäjätietokantaan. Hankinnat tehtiin KL-Kuntahankinnat -puitesopimuksen kautta.

”Pari vuotta sitten tehtiin kysely opettajille ja oppilaskunnille laitteiden ominaisuuksista ja mihin sitä voisi käyttää. Tästä tehtiin yhteenvetoa ja päädyttiin siihen, että parhaiten kaikkia vaatimuksia vastaisi hybridilaite irrotettavalla näppäimistöllä, kosketusnäytöllä, stylus-piirtokynällä ja kahdella riittävän laadukkaalla kameralla”, kertoo tietohallintopäällikkö Petri Hiirsalmi.

”Osana valintaprosessia testasimme kaikki ympäristöt ja käyttöjärjestelmät, mutta lopuksi parhaiten olemassa olevaan ympäristöön sopivat Windows-hybridilaitteet. Näkemys oli selvä sekä ylläpidon että käyttäjien puolella”, Petri kertaa.

”Budjetti asettaa myös digitalisaatiolle raamit. Paitsi hankintahinta, myös ylläpitokustannukset ja takuut ovat tärkeitä kriteereitä suurissa laitehankinnoissa kouluympäristön tapaiseen vaativaan käyttöön”, sanoo Dustinin Pekka Orpana.

”Imatran valitsema laite on 10,1 tumaan näytöllä varustettu kevyt hybridilaite, joka toimii nimenomaan oppilaslaitteena pienen kokonsa ja kahden kameransa ansiosta. Näin sitä voidaan helposti käyttää avuksi opetuksessa”, kertoo Ville-Pekka Norpo HP:ltä.

hp x2 210 g2 atom x5 4gb

Kestävyys ja takuu painavat vaakakupissa

Koululaitteilta vaaditaan kestävyyttä ja sopivuutta tehtäväänsä. Hyvä ja kattava takuu sekä huolto tekevät elämästä helpompaa.

”Meillä valinnassa painoi kestävyys, jonka olimme havainneet tärkeäksi ominaisuudeksi koululaitteissa. Kannattaa myös valita kestäviä laitteita, joissa on käytönmukainen takuu, jotka kestävät läpi koko elinkaaren. Meidän laitteille otettiin laajennettu takuu, Accidental Damage Protection, joka korvaa sen, mitä tavallinen takuu ei kata. Tämä helpottaa niin käyttäjien kuin ylläpitäjienkin elämää”, Hiirsalmi kertoo ja jatkaa:

”Laitehankinnoissa kannattaa ottaa huomioon, että kannattaa pilotoida, että suurempaa käyttöönottoa varten on valmiita kokemuksia hyvistä käytännöistä sekä ylläpidon että koulupuolen kannalta. Eikä tietenkään tukipalveluita voi koskaan yliarvioida. Samoin pitää muistaa varalaitteet sekä se, että tällaisella laitemäärällä langaton verkko ja sen toimivuus ovat todella tärkeitä kokonaisuuden kannalta - infran pitää olla kunnossa.”

18 toukokuuta 2018

Aihealue