Työpiste

Edu Team – Opettajainhuoneen virtuaalijäsen

Vajaa vuosi sitten Dustin laittoi kasaan opetusalaan erikoistuneen Edu Teamin, jonka pääasiallinen tehtävä on auttaa opetusalan asiakkaita löytämään parhaat ratkaisut haasteisiinsa.

Dustinin Edu Team on kasvussa. Tällä hetkellä toimitna lepää nelihenkisen tiimin vankoilla harteilla. Tässä artikkelissa toimintaa esittelevät Keu Account Manager Mika Korhonen sekä Account Manager Teijo Renlund, joiden lisäksi tiimiin kuuluvat Eero Etelälahti ja uusimpana tulokkaana Markus Hotakainen.

Korhonen on toiminut B2B-myynnissä reilut 20 vuotta ja siitä julkishallinnon ja oppilaitosten kanssa noin 15 vuotta. Kahden kouluikäisen lapsen isä Renlund sen sijaan on työskennellyt it-alalla jo neljällä vuosikymmenellä, sillä työura alkoi 1998.

Maailma – ja opetusala – on muuttunut melkoisesti parissakymmenessä vuodessa.

– Opetusalassa ja tietotekniikassa kiinnostaa jatkuvasti päivittyvä tekniikka ja se, miten sitä parhaiten saadaan hyödynnettyä opetuksessa, Renlund pohtii.

– Opetusalassa ja tietotekniikassa kiinnostaa jatkuvasti päivittyvä tekniikka ja se, miten sitä parhaiten saadaan hyödynnettyä opetuksessa, Renlund pohtii.

Korhonen kertoo, että Edu Team kasattiin, jotta asiakkaina olevia oppilaitoksia voitaisiin palvella vielä entistä paremmin.

– Monilla aloilla on omat erityiset haasteensa ja tarpeensa. Meidän tehtävänä on päästä pureutumaan näihin syvemmin, jotta voimme auttaa ja tuottaa loppuasiakkaille oikeasti jotain merkittävää etua.

– Saamme tällä tavoin koulupuolen asioista kokonaiskuvan koko maassa. Sen myötä voimme ehdottaa myös uusille asiakkaille valmiita ratkaisuja, jotka on todettu toimivaksi jo jossain toisessa vastaavassa ympäristössä. Ongelmat kun ovat usein hyvin samanlaisia eri kouluissa, Renlund sanoo.

Opetusala on murroksessa

Murroksessa oleva opetusala on todellakin uusien haasteiden edessä, sillä jo pelkästään oppivelvollisuuden laajentaminen aiheuttaa sen, että hankintoja pitää tehdä valtavasti.

Korhonen kertoo, että Dustin haluaa olla tässä kehityksessä vahvasti mukana.

– Tarkoituksemme on siirtyä kaluston tarjoajasta enemmän kokonaisvaltaisten ratkaisujen kumppaniksi. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi täysin valmiiksi asennettuja laitteita. Lisäksi voisimme tarjota teknistä tukea koneen käyttöönotossa ja tarjota koulutusta myös opettajille, Korhonen visioi.

Renlundin mukaan haasteet löytyvätkin juuri oikeanlaisen tekniikan hankkimisesta ja sen jalkauttamisesta.

Uusien laitteiden ja opetusmetodien käyttöönotto on aina suuri haaste. Tällaisissa tilanteissa myös muutosvastarintaa voi esiintyä niin talon sisällä kuin ulkopuolella.

– Kaikkien mielestä ei ole hyvä siirtyä täysin digitaalisiin opetusratkaisuihin. Jonkun mielestä vanha liitutaulu voi olla tehokkaampi kuin nykyaikainen piirtonäyttö, Renlund sanoo

Tulevaisuus tulee todennäköisesti olemaan yhdistelmä etäopiskelua ja perinteistä koulussa käyntiä, tosin modernein varustein.

– Miten toteuttaa se ilman kohtuuttomia kustannuksia? Yleisesti ottaen koulut ovat mielestäni suoriutuneet tästä hyvin, mutta uskon että etäopetuksesta ja erilaisista virtuaaliopetuksista on vasta raapaistu pintaa ja otettu ensiaskeleita, Korhonen sanoo.

Olisipa aikoinaan ollut internet

Kun molemmilla työuraa on takana jo yli kaksikymmentä vuotta, on omista kouluajoistakin ehtinyt vierähtää hetki

Jos mietitte omia opiskeluaikojanne, niin mitä nykyajan digivälineitä haluaisitte siirtää niihin aikoihin?

– Olisipa aikoinaan ollut internet, Google Maps, Youtube, älypuhelimet, digikamerat ynnä muut sellaiset. Koulutöiden tekeminen olisi ollut niin paljon mielekkäämpää, Renlund muistelee.

– Itse kun olen kouluja käynyt Commodore-64-aikoihin, niin ensimmäisenä tulee mieleen henkilökohtainen tietokone tai tabletti, jollainen jokaisella oppilaalla pitäisi olla jo alakoulusta lähtien. Toisena olisi varmaan eri valmistajien classroom-ratkaisut, jotka toimivat tänä päivänä erinomaisesti ja tuovat paljon apuja päivittäisiin oppilaiden ja opettajien väliseen kanssakäymiseen, Korhonen sanoo.

Classroom-ratkaisujen avulla opettajat voivat seurata oppilaiden työskentelyä, ja päästä näkemään, mitä oppilaat koneillaan tekevät: etteivät he lintsaa, lunttaa tai härvää muita asioita. Se kun voi nykyään olla liiankin helppoa ilman oikeanlaisia työkaluja.

Voidaankin todeta, että vaikka opetusvälineet ja tavat muuttuvat, ja jonkinlainen etäopetuksen ja koulussa olemisen hybridimalli on nykyaikaa, lapset ovat silti lapsia.

Haluatko tietää lisää?

Tilaa Dustinin uutiskirje!

Korhonen MikaKorhonen MikaRenlund TeijoRenlund TeijoEtelälahti EeroEtelälahti EeroEtelälahti EeroMarkus Hotakainen