Työpiste

Infonäytöt tuovat markkinointiin vau-efektejä

Infonäyttö taipuu – myös kirjaimellisesti – monenlaisiin markkinointi-innovaatioihin. LG haluaa pysyä teknologian aallonharjalla yllättääkseen asiakkaat aina ensimmäisenä.

Vau-efektin ongelma piilee siinä, että sama asia harvoin onnistuu yllättämään kahdesti. Siksi yritysten markkinointiosastojen on, kuten kliseinen sanonta kuuluu, jatkuvasti ajateltava laatikon ulkopuolella, think outside the box.

Elektroniikkayhtiö LG:llä sanonta voidaan kuitenkin päivittää nykypäivään puhumalla laatikon sijaan näytöstä: think outside the screen. Myyntipäällikkö Ville Strömberg kertoo, että yritys investoi merkittävästi innovointiin ja tuotekehitykseen voidakseen tarjota asiakkailleen mahdollisimman luovia ja ennennäkemättömiä käyttötapoja infotauluille.

Large Format Displays, suomalaisittain infonäytöt, ovat tuttu näky esimerkiksi kauppakeskuksista ja neuvotteluhuoneista. Lounasravintola voi ilmoittaa näytöllä ruokalistansa, tai kokousporukka voi käyttää näyttöä videoneuvottelun työkaluna.

Nyt Strömberg kuitenkin näkee erityisesti brändien kunnianhimon kasvaneen, mikä lisää uudenlaisten käyttötapojen kysyntää.

– Olen nähnyt konseptin, jossa lennonjohtotornin ikkunoihin on lisätty läpinäkyvät OLED-näytöt. Sieltä lennonjohtaja näkee suoraan, mikä kone menee missäkin, hän kuvailee.

Tehty kestämään jatkuvaa käyttöä

Tavalliselle kansalaiselle infonäyttö näyttää televisiolta. Strömbergin mukaan laitteet tulevat kuitenkin täysin eri kokoonpanolinjoilta ja ne on suunniteltu hyvin erilaiseen käyttöön.

– Infonäyttö sopii sekä pysty- että vaakakäyttöön, kun taas televisio on tehty vain vaakatasoisena käytettäväksi. Toisin kuin infonäyttöjä, televisioita ei myöskään ole tehty olemaan päällä ympärivuorokautisesti, hän kuvailee.

Lisäksi infonäytöt on kehitetty osaksi monenlaisia kokonaisratkaisuja, joten niissä on kaikki tarvittavat liitännät vaikkapa kokoushuonekäyttöön. Jatkuvan ja vaihtelevan käytön vuoksi laitteet käyvät tehtaalla läpi monia erilaisia testejä aina kuumuudesta ja tärinästä alkaen, minkä vuoksi LG antaa 24/7-käytössä oleville laitteille jopa viiden vuoden takuun.

Innovaatiot ovat merkki edelläkävijyydestä

Infonäyttöjen käytössä on rajana vain mielikuvitus. Strömberg seuraakin innoissaan, mitä kaikkea asiakkaat ja loppukäyttäjät keksivät.

Niin kutsuttuihin stretch-näyttöihin mahtuu kokonainen ihminen, taivutettavasta näytöistä voi tehdä vaikkapa sisääntulotunnelin, ja läpinäkyvät näytöt tarjoavat mahdollisuuksia kaikenlaiseen ideointiin. Monet haluavat esimerkiksi luoda useasta näytöstä yhden kokonaisuuden, ja tällaisiin tilanteisiin LG tarjoaa näyttöjä, joiden välinen reunus on alle millin paksuinen.

Vaikka infonäyttö on harvalle yritykselle osa ydinliiketoimintaa, Strömbergin mielestä se antaa valtavasti imagoarvoa.

– Brändit haluavat vau-efektiä ja tehokasta mainontaa. Sellaista, josta kuluttaja tuntee tulleensa paikkaan, jossa ollaan edelläkävijöitä, hän huomauttaa.

Kyse ei siis ole ainoastaan lennonjohdon toiminnallisuuksista vaan mielikuvista ja asiakaskokemuksista. Strömberg uskoo, että alalla on vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia, sillä kaikkia mahdollisia ratkaisuja ei ole vielä edes osattu kuvitella.

– Väitän, että B2B-puolella LG on alan innovatiivisin. Tuomme tarjolle koko ajan uusia ratkaisuja ja kutsumme asiakkaitakin haastamaan meitä ja selvittämään, mihin kaikkeen pystymme, hän vinkkaa.

24 kesäkuuta 2019

Aihealue