Inspiraatiota

Itseajavat autot tulevat

Uusi tekniikka vie vähitellen henkilöauton hallinnan kuljettajalta. Tavoitteena on itseohjautuva auto, jossa ei tarvita rattia eikä polkimia.

– Kaksi moottoria voidaan rakentaa mekaanisesti samanlaisiksi, mutta ne voivat käyttäytyä täysin eri tavoin ohjelmoinnista riippuen. Erilaisuuksia voi löytyä aina kiihdytysnopeudesta moottorin ääneen saakka, kertoo Tukholman kauppakorkeakoulun ajoneuvotutkija Martin Sköld.

Tekniikka ottaa vähitellen hallinnan kuljettajilta. Tämä tekniikka kattaa kaiken alkaen vakionopeudensäätöjärjestelmästä, joka huolehtii oikeasta etäisyydestä edessä ajavaan ajoneuvoon, aina autoihin, jotka kykenevät taskupysäköintiin ilman kuljettajan apua.

– Henkilöautoista tulee osa online-yhteiskuntaamme. Markkinoille tulee yhä enemmän sovelluksia, joiden avulla voi esimerkiksi tarkkailla polttoaineenkulutusta tai kytkeä lohkolämmittimen päälle etänä, sanoo Dassault Systèmesin ajoneuvoasiantuntija Niklas Adamsson.

Vuorovaikutus älypuhelimien ja tablettien kanssa

Uudet autot varustetaan 4G-yhteydellä, jotta ne pystyvät olemaan vuorovaikutuksessa älypuhelimien ja tablettien kanssa. Esimerkiksi Opelin Onstar-palvelun avulla auto soittaa automaattisesti apua onnettomuustilanteessa. Volvo puolestaan kehittää Slippery Road Alert -tekniikkaa, joka analysoi ajoradan pintaa sensorien avulla. Kaikki tiehen liittyvä data lähetetään reaaliajassa lähellä oleville muille kuljettajille, jotka saavat näin ajantasaista tietoa tieolosuhteista.

Autoteollisuus käyttää eri tasoja itseohjautuvien autojen autonomisten järjestelmien kuvaamiseen. Monet autot sijoittuvat tasolle kaksi (ks. faktalaatikko), kun taas tulevaisuuden täysin itseohjautuvat robottiautot ovat tasolla neljä tai viisi. Sähköautojen valmistaja Tesla kertoo pystyvänsä tarjoamaan lähitulevaisuudessa juuri neljännen tason itseohjautuvia autoja.

Teksti: Johan Cooke

Itseohjautuvien autojen eri tasot

  • Taso 0 Kuljettaja hallitsee auton kaikkia toimintoja.
  • Taso 1 Kuljettaja hallitsee auton useimpia toimintoja, mutta auto voi ohjata joitain niistä (esim. jarrua) automaattisesti.
  • Taso 2 Vähintään kaksi toimintoa on automatisoitu, esimerkiksi ajonopeuden säätö ja kaistalla pysyminen. Kuljettajan ei tietyissä tilanteissa tarvitse koskea rattiin tai polkimiin.
  • Taso 3 Auto voi ohjata itseään tietyissä tilanteissa, mutta kuljettajan on oltava jatkuvasti valmis ottamaan ohjaus hallintaansa.
  • Taso 4 Auto on täysin automaattinen. Se voi ohjata itseään sekä arvioida liikennettä ja tieolosuhteita koko ajomatkan ajan.
  • Taso 5 Autossa ei ole rattia eikä polkimia, ja auto on ottanut ihmisen paikan kuljettajana kokonaan.

20 helmikuuta 2017

Aihealue