aI airplane arrow-down-small arrow-down arrow-left-corner arrow-left-small arrow-left arrow-right-corner arrow-right-small arrow-right arrow-up-small arrow-up arrows availability awards badge-employee bag button-click-2 button-click calendar-check calendar carrot cart-clock check-box check circle clock close cloud-2 cloud-safe clouds-download clouds-upload code coffee compact compare computer connect-network contact-user contact conversation credit-card delivery-2 delivery desk diploma doc docs document-license download dustin-symbol-inner dustin-symbol-outer dustin-symbol easy-workplace education email-recieve email-send email equality event-micro fabric folder food gallery gaming gift globen graph hamburger headphones heart heart home idea image info-attention info it key kitchen knowledge label laptop leaf list location log-in log-out lounge-zone man-woman market meeting-2 meeting meetings microsoft-365 minus mouse network-wifi-2 network-wifi network office-2 office-3 office-4 office pen phone plus popover-arrow popover-edge-arrow presentation printer question report-doc report-numbers report-stats screen search security-2 security seminar-micro-2 seminar-micro server service services settings shopping-cart-2 shopping-cart-3 shopping-cart-4 shopping-cart-5 shopping-cart silent skip-left skip-right sound speech-bubble-2 speech-bubble star-black-gray star-black star-gray star statistic-2 statistic stop storage switch-account tea-1 tea-2 time-ongoing tomato trash-bin travel upload user-minus user-plus user video-elearnings video-play-button weather-activitet workplace zoom-in zoom-out

”Johtajien ei tulisi kulkea ympäriinsä supersankariasussa”

Suomen Microsoftin toimitusjohtaja Jussi Tolvanen ei kulje konttorilla sankarinviitta päällä. Sen sijaan hän kannustaa johtajia olemaan aitoja ja empaattisia, sillä digitaalisissa ympäristöissä tunnetaitojen merkitys korostuu.

Jussi Tolvanen, Microsoft Oy:n toimitusjohtaja, kulkee päivittäin ympäri konttoria kysymässä ihmisiltä mitä heille kuuluu. Tai kulki, ennen kuin koronapandemia siirsi kaikki etätöihin.

– Aito kiinnostus ihmisiin, kaksi korvaa kuuntelemiseen ja kysymysten kysyminen neuvomisen sijaan. Kannattaa käyttää aikaa yhteyden luomiseen, eikä vain oman viestin läpi viemiseen, hän neuvoo.

Jussi puhuu empaattisesta johtamisesta, josta on tullut entistä tärkeämpää vuosien varrella. Elämä heittää eteemme monenlaisia haasteita, jotka esimiehen on hyvä ottaa huomioon työpaikalla ja etäyhteyksien kautta tapahtuvassa viestinnässä. Empaattinen johtajuus on hänen mukaansa suoraan kytköksissä henkilöstön hyvinvointiin ja lopulta yrityksen tekemään tulokseen. Tänä päivänä se on jopa elintärkeää, kun iso osa maailmasta toimii etänä.

Epävirallisissa keskusteluissa voi ratkaista monia tilanteita lennosta ja vahvistaa tunnetta siitä, että ihmisistä välitetään.

Muotisanojen viidakkoon on helppo eksyä

Osalle johtajista ja organisaatioista se on itsestään selvää ja tulee luonnostaan, mutta toisille asia on vielä uusi, Jussi pohtii. Erityisesti suomalaisille tunteista puhuminen ei välttämättä tule luonnostaan. Hän kuitenkin uskoo vakaasti, että johtajuuden tärkeimmät työkalut ovat tunneäly ja empatia.

Jussi Tolvanen

Pelkän empaattisen johtajuuden harjoittaminen ei riitä. Siitä on myös tehtävä virallista. IT:ssä keskitytään paljon dataan, automaatioon, digitaalisiin työkaluihin, ketteriin työtapoihin, nopeaan markkinoille pääsyyn… koko artikkelin voisi täyttää näillä trendisanoilla. On helppo harhautua: kun yrityksellä meneekin yhtäkkiä hieman huonommin, unohtuu nopeasti, että olemme kaikki lihaa ja verta.

– Olemme kannustaneet työntekijöitä jakamaan tunteitaan. Pyrimme viestittämään, että on okei tuntea erilaisia tunteita etätöitä tehdessä ja sosiaalisesti eristäytyneenä.

Panosta epävirallisiin kokouksiin

Pandemia on vienyt ihmiset ryminällä digiympäristöihin, mikä on tehnyt hallaa työpaikkojen yhteisöllisyydelle. Esimiehen voi olla vaikea tietää, kuinka työntekijät oikeasti voivat, kun etäpalavereissa käydyt keskustelut eivät syvene kasvokkain tapahtuvien kohtaamisten tasolle.

Työpaikalla tapahtuvien kohtaamisten puutteen paikkaamiseksi Microsoftin toimistolla järjestetään säännöllisiä henkilöstötilaisuuksia ja esimerkiksi epävirallisia aamukahvitteluja. Jussi on kuitenkin huolissaan ihmisten jaksamisesta ja siitä, kuinka saada työntekijät pandemian jälkeen takaisin konttoreihin.

– Etäyhteys ei korvaa kasvokkain käytyjä, epävirallisia kohtaamisia ja sparrausta, mitä konttorilla pystyy tekemään. Ainakin osittainen etätyöskentely on tullut jäädäkseen, mutta työpaikan yhteisöllisyyttä se ei voi korvata.

Jussi uskoo tietävänsä, miksi nykyaikaiset teknologiayritykset ovat usein parempia empaattisessa johtamisessa.

– IT-alan yritykset joutuvat kilpailemaan parhaista osaajista ja pitämään työntekijöistään siksi erityisen hyvää huolta. Uskon, että tämä on tehnyt teknologiayrityksistä edelläkävijöitä pehmeiden arvojen ja empatian kautta johtamisessa.

On tärkeää, että ihmisillä ja yrityksillä olisi riittävää ymmärrystä teknologiasta ja toisaalta tunnetaidoista.

Jussi Tolvanen, Microsoft Oy:n toimitusjohtaja.

Toinen syy voi olla, että teknologiayritykset ovat päässeet pidemmälle tekoälyn kaltaisen tekniikan hyödyntämisessä. Kun toistuvia työtehtäviä annetaan tekoälyn hoidettavaksi, on helpompi hahmottaa, missä ihmiset ovat parhaimmillaan ja mitä he tarvitsevat eniten.

– Tulevaisuuden työtehtävissä tulevat korostumaan tunneäly, empatia, luovuus ja kompleksinen ongelmanratkaisukyky. Jokaisesta yrityksestä on tulossa tavalla tai toisella teknologiayritys. Siksi on tärkeää, että ihmisillä ja yrityksillä olisi riittävää ymmärrystä teknologiasta ja toisaalta tunnetaidoista.

Pehmeät arvot tuottivat tulosta

Seitsemän vuotta sitten Microsoftin pääjohtajaksi noussut Satya Nadella vahvisti merkittävästi pehmeitä arvoja teknologiajätin johtamiskulttuurissa. Tämä sysäsi liikkeelle valtavan muutoksen organisaation toimintatavoissa, pois yksilökeskeisyydestä ja perinteisestä ylhäältä alas -johtamisesta. Yhtiön markkina-arvo on myös moninkertaistunut tänä aikana.

Haasteet työelämässä ja sen ulkopuolella vaikuttavat jokaisen hyvinvointiin ja jaksamiseen. Sen sijaan, että negatiiviset tunteet sysättäisiin sivuun työpaikan ovista sisään astuttaessa, Jussi kannustaa avoimuuteen. Näin esimies voi pitää työntekijöistä parempaa huolta.

– Vaikeissa elämäntilanteissa työyhteisön ja esimiehen ymmärrys on tärkeää. Joskus oma pelisilmä on pettänyt ja olen laittanut työntekijän stressaavaan tilanteeseen, josta on seurannut burnout. Esimiehet joutuvat oppimaan näitä asioita kantapään kautta.

Kaikki alkaa johtajasta itsestään.

– Mielestäni esimiesten ei pidä kulkea sankarinviitta päällä. Päin vastoin, olemalla oma itsensä kaikkine virheineen voi tunnistaa omia kehityskohtia.

Tämä haastattelu on tehty ennen kuin Jussi Tolvanen siirtyi Suomen Microsoftilta DNA:n (osa Telenor-konsernia) uudeksi toimitusjohtajaksi.

Jussi Tolvanen

IT-alan yritykset joutuvat kilpailemaan parhaista osaajista ja pitämään työntekijöistään siksi erityisen hyvää huolta.

Jussi Tolvanen, Microsoft Oy:n toimitusjohtaja.

Nimi: Jussi Tolvanen

Työ: Microsoft Oy:n toimitusjohtaja.

Asuinpaikka: Espoossa.

Motivaatio: Hän innostuu jatkuvasta oppimisesta ja haluaa auttaa ihmisiä ja organisaatioita saavuttamaan enemmän teknologian ja inhimillisen johtajuuden avulla. Hän viihtyy perheensä kanssa mökillä, ja hänet voi löytää myös mereltä, tenniskentältä tai kuorolauluharrastuksen parista.

Solutions

Pidätkö tästä artikkelista?

Artikkeli on peräisin Solutions-lehdestämme. Tätä kautta voit lukea koko lehden selaimen kautta.

Lue Dustin Solutions

Teksti: Sini-Maria Melanen
Kuvat: Benjamin Suomela

24 elokuuta 2021

Whitepaper: 5 askelta parempaan digitaaliseen johtajuuteen

Digitaalinen johtajuus tarkoittaa paljon muutakin kuin teknologian hyödyntämistä. Nämä viisi asiaa tekevät sinusta paremman etäjohtajan.

2020 – tulevaisuuden vuosi

Tammikuussa ihmiset havahtuivat pandemiaan. Tilanne oli kriittinen. Kuulostaako tutulta? Tuttua se onkin, mutta ei ehkä sitä mitä luulet.

Mitä etätyön onnistuminen edellyttää?

Vuoden aikana on puhuttu paljon etätyön hyvistä ja huonoista puolista. Ihmiset eivät kuitenkaan tiedä, miten pitkään nykyinen pandemia vielä jatkuu tai milloin seuraava terveyskriisi saapuu. Sen vuoksi moni yritys ei enää mieti, kannattaako etätyön tekeminen vai ei, vaan miten se onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla.

Raportti ja työkalu: Muutosjoustava IT

Etenemme harppauksin kohti maailmaa, jossa työpaikat ovat paikkariippumattomia. Tässä raportissa kerromme, mitä tulee ottaa huomioon, kun työtä tehdään ”Virtual First” -periaatteen mukaisesti. Annamme myös vinkit siihen, kuinka rakennetaan vakaa pohja uusien yhteistyöalustojen käyttöönotolle ja rakennetaan muutosjoustavampaa IT-organisaatiota.

Näin onnistut yhteistyöalustojen käyttöönotossa

Virtual First on työpaikkojen tulevaisuus. Sen tueksi tarvitaan työkaluja, jotka mahdollistavat ketterän digitaalisen työskentelyn. Kun työkalut otetaan käyttöön onnistuneesti, työn koordinointi ja tiedonkulku on sujuvaa.

Virtual First on työpaikkojen tulevaisuus

Virtual Firstin saapuminen työelämään on kiihtynyt, kun töitä tehdään entistä enemmän etänä. Yhteistyöalustoja käytetään yhä monipuolisemmin, ja IT-osastolta vaaditaan nyt muutosjoustavuutta.