Työpiste

Lexmark parantaa maailmaa kovin tavoittein ja konkreettisin keinoin

Yhdysvaltalainen Lexmark kertoo olevansa yksi maailman ensimmäisistä it-brändeistä, joka otti ympäristönsuojelun osaksi liiketoimintamalliaan. Yritys luottaa läpinäkyvyyteen: siten asiakkailla ja kumppaneilla ei jää mitään arvailun varaan.

Tulostinpalveluyritys Lexmarkilla on korkealentoinen tavoite. Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan ympäristö- ja yritysvastuuasioista vastaava Sylvie Thomas kertoo, että Lexmark haluaa olla osaltaan tekemässä maailmasta parempaa paikkaa kaikille, myös tuleville sukupolville.

”Pyrimme luomaan alan parhaita käytäntöjä toimia entistä kestävämmin, ja Lexmark on sitoutunut yhteiskuntavastuuseen globaalisti”, hän kuvailee.

Ylevän kuuloisesta päämäärästä huolimatta keinot ovat hyvin konkreettisia. Valmistamalla kestäviä ja pitkäikäisiä laitteita Lexmark vähentää tarvetta vaihtaa osia sekä pienentää syntyvän jätteen määrää, mikä on myös kustannustehokasta. Lisäksi yrityksellä on Thomasin mukaan monenlaisia ohjelmia ja aloitteita, joilla toimintaa tehostetaan.

”Vuoden 2010 jälkeen Lexmark on käyttänyt tuotteissaan yli 2 000 tonnia kierrätettyä muovia, joka on valmistettu mustekasettien kierrätysohjelman kautta palautetuista kaseteista. Yli 90 prosenttia Lexmarkin valmistamista kaseteista sisältää ainakin osittain kierrätettyä muovia”, hän kertoo.

Pelkästään vuonna 2017 Lexmark säästi noin 366 tonnia uutta muovia hyödyntämällä kierrätettyjä materiaaleja.

Palkittuja innovaatioita

Kierrätyksen ohella Lexmarkilla on suuret tavoitteet kiertotaloudessa.

”Kiertotalouden periaatteita noudattamalla viemme innovaatioita ja talouskasvua ympäristön kannalta kestävämpään suuntaan”, Thomas kuvailee.

Lexmark tekee kiertotalousyhteistyötä muun muassa European Remanufacturing Councilin ja Ellen MacArthur Foundationin jäsenenä, ja lisäksi se on saanut kiertotaloustoimistaan tunnustusta muun muassa Euroopan komissiolta.

”Koko yrityksen yhteiset innovaatiot ovat auttaneet meitä kehittämään uudelleenkäytön ja kierrättämisen tapoja, joita alalla ei ole aiemmin nähty. Pyrimme maksimoimaan resurssitehokkuutemme ja samalla innostamaan asiakkaita suojelemaan luonnonvaroja”, Thomas toteaa.

Lexmark myös hyödyntää kierrätettyä paperia omissa tuotepakkauksissaan, jolloin materiaali pysyy kierrossa ja jätteen määrä vähenee. Thomas kehuu Lexmarkin insinöörien kehittämiä suojapakkauksia kustannustehokkaiksi ja käytännöllisiksi – ja sataprosenttisesti kierrätysmateriaaleista tehdyiksi.

Tulevaisuus tuo uutta

Keskiössä Lexmarkin toiminnassa on yhteistyö. Yrityksen ydinstrategia on auttaa asiakkaita yksinkertaisesti tulostamaan vähemmän, sillä suurin osa tulostamisen hiilijalanjäljestä on peräisin paperista.

”Näin asiakkaat saavat pidettyä kulut kurissa, vähentävät omia ympäristövaikutuksiaan ja pysyvät lojaaleina brändillemme”, Thomas luettelee.

Hän korostaa, ettei kierrättäminen tai kiertotalouden periaatteiden noudattaminen onnistu ilman asiakkaiden osallistumista. Siksi Lexmark on halunnut tehdä muun muassa mustekasettien palauttamisesta mahdollisimman helppoa keräysverkostonsa avulla, ja joka vuosi miljoonat kasetit pelastuvatkin kaatopaikalta ja niiden raaka-aineet päätyvät jälleen käyttöön.

Thomas lupaa, ettei kaikkia ideoita ole vielä käytetty.

”Uudenlaiset liiketoimintamallit tuovat etuja sekä asiakkaille että valmistajille, mutta kaikki tarvitaan mukaan, jotta voimme luoda toisenlaisia tapoja tuottaa ja kuluttaa entistä vastuullisemmin.”

Lue lisää:

Tulostamisesta digitaaliseen asiakirjojen hallintaan
HP katsoo kokonaisuutta niin tietoturvassa kuin ympäristönsuojelussakin
Käyttäjien tukeminen kestävässä kehityksessä
OKI säästää tehokkuudella sekä rahaa että ympäristöä

Fokus

Sylvie Thomas

Lexmark

Viimeksi päivitetty: 1 heinäkuuta 2022

Aihealue