Työpiste

Näin sairaala digitalisoidaan

Sairaanhoito kannattelee yhteiskuntaa ja on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Siksi myös IT:n täytyy auttaa arjen sankareita tekemään työnsä.

”Kukaan ei pidä fiksuista tytöistä”. Näin sanottiin Florence Nightingalelle, kun hän halusi kouluttautua sairaanhoitajaksi.

Vuoden 1854 ja Krimin sodan jälkeen asiat ovat onneksi muuttuneet. Nightingale onnistui muuttamaan kankean, tehottoman ja byrokraattisen sairaanhoito-organisaation. Hän onnistui alentamaan kuolleisuutta sotilassairaalassa 42 prosentista kahteen (!) ja loi perustan nykyaikaiselle sairaanhoidolle.

Nyt voisimme sanoa, että ”kaikki pitävät fiksuista ratkaisuista”. Ongelma on, että emme aina tiedä kuinka sellainen saadaan aikaiseksi. Sairaanhoito on yhtä tärkeää kuin se oli vuonna 1854, ja sen parissa työskentelevät ovat todellisia arjen sankareita, mitä koronapandemia on vain painottanut.

Tämän takia myös IT:llä on merkitystä sairaanhoidossa. Sairaanhoitajien pitäisi pystyä keskittymään päätehtäväänsä.

Haasteita henkilöstön pitämisessä

– Arveltiin, että se kiikasti huonosta palkasta, kertoo Rikard Kindlund.

Hän työskentelee asiakasvastaavana kansainvälisessä, työpaikkoja digitalisoivassa VMwaressa, joka tekee Pohjoismaissa paljon yhteistyötä Dustinin kanssa.

Kindlund viittaa länsiruotsalaiseen sairaanhoitopiiriin, jolla oli haasteita työntekijöiden vaihtuvuuden kanssa.

– Sitten henkilöstöhallinto teki tutkimuksen. Se osoitti, että kyse ei ollutkaan palkasta. Suurin syy ihmisten irtisanoutumiseen oli, että he eivät olleet tyytyväisiä sairaanhoitopiirin prosesseihin.

Prosesseja oli liikaa, ja niissä kesti liian pitkään. Työntekijöiden piti täyttää valtavasti lomakkeita. Kesti neljä minuuttia kirjautua koneelle, sitten puolitoista minuuttia avata jokainen asiakasjärjestelmä yksitellen.

– Tämä kuulostaa vähäiseltä, mutta prosessi toistui kymmenen potilaan kanssa joka päivä. Se loi stressiä.

”Pieni ahaa-elämys”

Kindlund kollegoineen auttoi ratkaisemaan ongelmat. Asiakasjärjestelmään luotiin yhteinen kirjautuminen kaikkiin järjestelmiin. Sairaanhoitajat pystyivät kirjautumaan sisään mitä tahansa koneelta henkilökorttinsa avulla. Kirjautumisaika saatiin lyhennettyä 90 sekunnista kahdeksaan.

– Työntekijöille tämä oli pieni ahaa-elämys. Sairaalarakennus pysyy paikallaan, mutta rakennuksen sisällä asiat ovat liikkeessä. Toki kankeisiin prosesseihin on muitakin syitä, mutta IT-ongelmat olivat iso syypää vaikeuksiin.

– Kun prosessi jalkautettiin koko sairaanhoitopiiriin, pystyttiin säästämään 1,5 henkilötyövuotta päivässä (!). Se on sama kuin olisi palkattu 2 000 ihmistä lisää. Tämä osoittaa, kuinka IT:n arvo nousee työntekijöiden arjessa yksinkertaisella ja tuntuvalla tavalla.

Digi tekee työntekijästä paremman työssään

Thomas Samuelsson on konsultti ja osakas Work & People Analytics -yhtiössä, joka analysoi ja kehittää työpaikkoja. Hänen mukaansa työpaikoilla keskitytään joko sisäiseen tai ulkoiseen tekemiseen.

Sairaalassa keskitytään sisäiseen tekemiseen. Siellä struktuurit, prosessit ja työn tekemisen tavat ovat tärkeitä. Ulkoiseen keskittyvällä työpaikalla taas tärkeitä ovat avoimuus, innovointi ja ryhmädynamiikka.

– Kun tiedetään, millainen organisaatio on tai millainen se haluaa olla, voidaan valita oikeanlaiset digitaaliset työkalut. Sairaalan työntekijät tarvitsevat digitaalista tukea, joka auttaa heitä olemaan valtavan hyviä työssään, sekä työkaluja, jotka auttavat tehtävien hoitamisessa riippumatta siitä, missä päin sairaalaa työntekijä kulloinkin on. Kyse on prosessia sujuvoittavista työkaluista. Samuelsson sanoo.

Minuuteissa viikkojen sijaan

Dustin on auttanut norjalaista alueellista Helse Nord -sairaanhoitoyhtymää modernisoimaan IT-infrastruktuurinsa tukemaan sekä sisäisiä prosesseja että ulkoista avoimuutta. Helse Nord hallinnoi yhtätoista sairaalaa ja sillä on 19 000 työntekijää. Uusi skaalautuva IT-infrastruktuuri auttaa yhtymän IT-osastoa IKT:tä päivittämään ominaisuuksia minuuteissa viikkojen sisään ja sisältää esineiden internetin kaltaisia toiminnallisuuksia.

– Meillä on jo sydänmonitoreja jotka lähettävät dataa digitaaliseen infrastruktuurimme reaaliajassa, ja potilaat voivat kirjautua mobiilisti tarkastelemaan hoitokertomuksiaan sairaalasängyistään, kertoo Vegard Jørgensen, Helse Nord IKT:n Senior Advisor.

Lue lisää palveluistamme joustavalle työpaikalle

Norjassa jää pian eläkkeelle kokonainen sukupolvi sairaanhoitajia. Siksi uudet digitaaliset työkalut ovat nyt erityisen tärkeitä.

– Jos jatkaisimme asioiden tekemistä samalla tavalla kuin ennen, meidän pitäisi palkata valtavan paljon sairaanhoitajia. On keskeistä, että teknologia auttaa meitä tulevaisuudessa.

Näin toimii aidosti digitaalinen työpaikka

Viisi asiantuntijaa jakaa näkemyksensä raportissamme.

Lataa se täältä

Teksti: Robert Långström

1 huhtikuuta 2021

Aihealue