Inspiraatiota

Norjalainen Socius aikoo mullistaa digimainonnan

Norjalainen adtech-yritys Socius piti skaalautuvuuden tähtäimessään alusta alkaen. Äskettäin yritys sai Googlelta noin 116 000 euron rahoituksen.

Instagramiin ladataan joka päivä uskomattomat 80 miljoonaa kuvaa. Voisiko perinteinen media hyötyä tästä valtavasta sisältömäärästä jotenkin ja tehdä samalla tulosta?

Tämän kysymyksen innoittamina Daniel Butler ja Frode Jensen perustivat Sociuksen. Socius on alusta, jolle on vaivatonta tuoda sisältöä eri sosiaalisista medioista. Samalla se tarjoaa mainostajille houkuttelevan ympäristön.

Yksinkertaisesti sanottuna kyse on siitä, että toimittaja jakaa sivustolla omaa somesisältöään ja valitsee sisältöä somevaikuttajilta tai sopivien hashtagien alta. Lisäksi mainostajalle tarjotaan mainostilaa. Sivusto koostuu siis sekä somesisällöistä että mainostajien display-sisällöstä. Näin väistetään sekä mainonnanestosovellukset että kuluttajien kriittinen suhtautuminen perinteisiin mainoksiin.

Formaatti soveltuu erityisesti sellaisiin kampanjoihin ja kilpailuihin, joista mainostaja toivoo syntyvän aktiivista vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Esimerkiksi Lee Jeans on käyttänyt Sociusta menestyksekkäästi.

Yrityksellä on toimistot Oslossa ja New Yorkissa, mutta työntekijät voivat tehdä töitä mistä päin maailmaa tahansa.

Kuva:

Emme halua juuttua liikaa prosesseihin vaan edetä ja kehittyä jatkuvasti. Haluamme saada tuotteen markkinoille mahdollisimman nopeasti.

Millaisesta tilanteesta lähditte liikkeelle viisi vuotta sitten, Daniel Butler?

– Perustimme yrityksen kahdestaan Frode Jensenin kanssa. Olimme alussa kahden läppärin varassa. Olemme käyttäneet Google Suite -ohjelmistoa alusta alkaen. Kaikkeen sisäiseen viestintään käytämme Slackia. Asiakasyhteydet hoidamme sähköpostitse. Valitsimme jo alkuun joustavia työkaluja, joten emme ole joutuneet muuttamaan mitään, ainoastaan lisäämään joitain ominaisuuksia. Koska matkustamme paljon, teemme lähes kaiken läppäreillä. Oikeastaan ainoa poikkeus on presentaatiokäytössä olevat näytöt toimistolla.

Millaisia haasteita yrityksen kasvaessa on tullut vastaan?

– Emme halua juuttua liikaa prosesseihin vaan edetä ja kehittyä jatkuvasti. Haluamme saada tuotteen markkinoille mahdollisimman nopeasti. Siksi pyrimme valitsemaan testattuja laitteita, joita voimme skaalata ilman että toimittajaa tarvitsee vaihtaa. Se on lähtökohtamme aina laitteiston ja ohjelmistojen valinnassa. Mitä ohjelmistoihin tulee, tämä onnistuu nykyään entistä helpommin.

Miten neuvoisit aloittelevia startup-yrityksiä?

– Kannattaa työskennellä coworking-tiloissa. Muilta työntekijöiltä voi esimerkiksi saada vinkkejä siihen, millaiset ratkaisut toimivat tietyllä alalla.

Mikä on seuraava suuri haaste mitä tulee IT-ratkaisuihin?

– Taitavien tekijöiden löytäminen on haaste. Olemme onnistuneet siinä siksi, että meillä on mahdollista tehdä etätöitä. Työntekijämme ei tarvitse istua Oslossa, vaan hän voi hoitaa työnsä mistä päin maailmaa tahansa. Valitsemme ohjelmistomme siten, että etätyöskentely onnistuu. Esimerkiksi puhelinpalavereja varten käytämme Appear.in-nimistä sovellusta, joka on todella helppokäyttöinen.

Socius

Tausta: Perustettu vuonna 2013, perustajat Daniel Butler ja Frode Jensen.
Yritys: Kuusi työntekijää työskentelee joko Oslossa tai New Yorkissa coworking-tiloissa tai tekee töitä kotoaan käsin.
Rahoitus: Sociusta on rahoittanut Axel Springer, 500 Startups ja Google.
Yritys on äskettäin lanseerannut Socius Solo -palvelun, jonka tarkoituksena on tehdä mainostilan ostaminen yrityksille entistä helpommaksi.

Artikkeli on myös osa Solutions- lehteämme. Klikkaa tästä lukeaksesi lehden kokonaisuudessaan.

11 tammikuuta 2019

Aihealue