Työpiste

Oppilasagentit uudenlaisen oppimisen eturintamassa

Hämeenkylän koulussa on oppilasagentteja, jotka auttavat muita oppilaita ja koulua kehittymään tietotekniikan käytössä. He ohjaavat niin oppilaita kuin opettajiakin ja ovat aina valmiina testaamaan uusia laitteita.

Oppilasagentit ovat tyypillisesti 4.- 9. luokkalaisia ja heitä on Hämeenkylän koulussa yleensä noin 20 kappaletta, määrä vaihtelee vuosittain. Toimintaa on laajennettu myöskin vanhainkoteihin ja oppilasagentit ovat järjestämässä myös vuorokauden mitasta pelitapahtumaa kouluun. He vaikuttavat tulevaisuudessa enemmän myös laitevalintoihin ja ovat mukana niitten käyttöönotossa. Oppilasagenttitoiminta rinnastuu opettaja Timo Järvenpään mukaan vaikkapa oppilaskuntatoimintaan tai koulun urheilujoukkueeseen. Hämeenkylän koulussa on ollut oppilasagentti-toimintaa jo 4 vuoden ajan.

”Alun perin agentit olivat kutsuttuja. Nykyään tähän tehtävään pyritään aktiivisesti ja onpa syntynyt jopa jonoa. Oppilasagenttien määrä pidetään hallittavana ja joka viikko heille järjestetään uutta toimintaa”, Järvenpää kertoo.

Oppilasagentilta edellytetään kiinnostusta koulun toimintaa kohtaan sekä valmiutta auttaa muita. Osaaminen ei ole tärkein kriteeri. Osaamista jaetaan ja kehitetään aktiivisesti ryhmän sisällä.

Acer on edelläkävijä kouluyhteistyössä ja niin myös Hämeenkylän koulussa.

”Meillä on huikea yhteistyö edelläkävijäkoulumme kanssa. Tässä jutussa esiintyvät oppilasagentit olivat kanssamme mm SETT-messuilla, jossa he tulivat lähes esittelytyön ammattilaisiksi esitellessään ratkaisuja eri koulujen opettajille. Sen tavan, jolla opiskelijat itse käyttävät laitteita ja minkälaisen käyttöä valmistaja tai koulu on niille kuvitellut, välillä on usein suuri ero. Opiskelijat keksivät itse uusia käyttötarkoituksia ja tämä onkin juuri oppimisen suola”, sanoo Key Account Manager Minna Vääri Acerilta.

Matematiikkaa kynällä ja tabletilla

Oppilasagentti Jonna tekee matematiikan tehtäviä Acerin Travelmate B118 Windows-kannettavalla ja digitaalisella kynällä.

”Olemme koulussa miettineet, kuinka matematiikassa voitaisiin järkevästi hyödyntää koneita ja helpottaa niiden avulla oppimista. Tämän hetkisen tilanteessa koneet mahdollistavat siirtymävaiheen, ennen kuin siirrytään kokonaan sähköiseen opiskeluun myös matematiikassa. Tässä tapauksessa kone on ikään kuin ruutupaperi, jolla voidaan tehdä matematiikan tehtäviä. Kokeilu on vielä alkutekijöissään, mutta olemme huomanneet, että tämä on lisännyt yrittämistä, kun tehtävät voidaan kumittaa eikä siitä jää jälkiä. Opettaja pystyy seuraamaan livenä OneNoten kautta tehtävien tekemistä ja auttamaan tarvittaessa. Nykyaikainen digitaalinen kynä ja näyttö on siitä fiksu, että se ei häiriinny, jos kämmen nojaa näyttään, taas uusi ominaisuus, joka lisää käytettävyyttä. Kynän käyttäminen on tärkeä osa oppimista”, Järvenpää pohtii.

Poikkitieteellinen Cloud Professor

Esittelyssä on myös Cloud Professor, joka on uusi, hieman poikkitieteellinen laite, jonka avulla voidaan opettaa ja opiskella IoT:tä. Opiskelijat ovat nyt jo lyhyessä ajassa keksineet sille kaikenlaista tekemistä.

Cloud Professor muodostuu ohjelmistosta, Command Box -kommunikaatiomoduulista ja rakennussarjasta. Näiden avulla voidaan rakentaa erilaisia robotteja. Cloud Professoriin on saatavilla runsaasti lisäosia, joiden avulla voi rakentaa vaikka oman tehtaan.

Oppilasagentti Eero esitteli professorin rakennussarja ja siihen liittyvää ohjelmointityökalua, joka voidaan suorittaa älypuhelimessa tai tabletilla.

Cloud Professorin avulla voidaan ohjelmoida rakennussarjan koneita tekemään erilaisia asioita. Ohjelma on yksinkertainen ja muistuttaa paljon vaikkapa CNC-koneen oppivaa ohjelmointia. Tällainen rakentelu on vastaansanomaton yhdistelmä nuorille. Vaikka kyse on pitkälti erinomaista toiminnasta, valmistaa tämä hyvin oikeaan työelämään ja opiskeluun.

”Kiinnostus on ollut huikea ja oppilaat ovat tykänneet rakentaa näitä. Tällä hetkellä Cloud Professoria ei vielä käytetä varsinaisesti minkään oppiaineen tunneilla vaan oppilasagenttitiimissä”, Järvenpää kertoo.

Oppilasagentti Vilho esitteli Acer Chromebook Spin 11 yhdistetyjä Vernierin antureita, joilla voidaan tehdä erilaisia mittauksia ja jotka tekevät esimerkiksi fysiikan opiskelusta paljon mielenkiintoisempaa. Mittalaitteiden tuloksia tulkitaan Vernier Graphical Analytics Solutions -sovelluksella suoraan omalla Chromebookilla. Tällainen kokemusperäinen oppiminen tuo konkretiaa opiskeluun voi saada opiskelijat innostumaan esimerkiksi fysiikan opiskelusta aivan uudella tavalla. Tietotekniikka ja ohjelmointi ovat osa matematiikan ja fysiikan opiskelua ja nämä oppiaineet olisivat luontaisia paikkoja käyttää myös Cloud Professoria – ellei sitten IoT tule uudeksi oppiaineeksi.

Nykypäivänä on täysin luonnollista, että opettajalta ei voida edellyttää kaikki laitetaan osaamista. Timo Järvenpää on tästä jopa ylpeä.

”On oikein antaa oppilaille oivaltamisen riemu ja monessa tapauksessa he ovat paljon edistyneempiä kuin kukaan opettaja. Opettajan tehtävä nykypäivän koulussa on lähinnä olla mahdollistaja.”

13 joulukuuta 2018

Aihealue