Inspiraatiota

Tervetuloa XR:ään!

Ennusteiden mukaan vuonna 2021 ihmiset käyttävät virtuaali- ja lisättyä todellisuutta 78,5 prosenttia aiempaa enemmän. 5G voi mahdollistaa virtuaalisen läpimurron ja lopettaa 14 vuotta kestäneen odotuksen.

Jos olet lukenut teini-iässä Neal Stephensonin scifi-romaanin Snow Crash, VR-pelit ovat sinulle aina pettymys. Vuonna 2007 teknologiayritykset eivät pysty vieläkään tuottamaan 3D-laseja, jollaisten avulla romaanin päähenkilö Hiro Protagonist muodostaa yhteyden metaversumiin.” Näin kirjoitti Forbesin pettynyt toimittaja CES-teknologiamessuilta jo vuonna 2007. Lähes kymmenen vuotta myöhemmin BBC:n teknologiatoimittaja kirjoitti jutun otsikolla ”2016: the year when VR goes from virtual to reality”. Mutta ei. Näin ei käynyt vielä silloinkaan.

Entä nyt? Pian 14 vuotta myöhemmin. International Data Corporationin Worldwide Augmented and Virtual Reality Spending Guide ennustaa, että kulutamme XR-tekniikkaan (koontinimi virtuaaliselle ja lisätylle todellisuudelle) 78,5 prosenttia enemmän vuonna 2021. Tapahtuuko XR:n läpilyönti siis vihdoin ensi vuonna?

5G nostaa virtuaaliset todellisuudet nimensä veroisiksi

Jos 5G osaisi puhua, se sanoisi ”ehdottomasti!” Seuraavan sukupolven mobiiliverkot ovat nimittäin avain, jolla voidaan vihdoin vapauttaa unelmamme virtuaalisista todellisuuksista, jotka tekevät oikeutta nimelleen niin käytettävyyden kuin laadunkin osalta. Hinnat laskevat, ja samalla laitteet ja ohjelmistot kehittyvät. Kun tiedonsiirtonopeus on noin 3 gigabittiä sekunnissa – ja latenssi entistä pienempi – ei enää tarvita suuria, kömpelöitä laseja, jotka on liitetty 2 000 euron tietokoneeseen. Raskas suoritintyö voidaan tehdä datakeskuksissa, ja kokemus lähetetään pilven kautta kompaktimpiin ja tehokkaampiin laitteisiin. Entistä halvempi, parempi ja yksinkertaisempi teknologia tuo XR:n kotiimme, ja sen hyödyt ovat moninaiset – mutta eniten tapahtuu kuitenkin työrintamalla. VR Intelligencen The 2020 XR Industry Insight reportin mukaan 65 prosenttia AR-yrityksistä kertoo kehittävänsä parhaillaan sovelluksia yrityksille, kun 37 prosenttia ilmoittaa kehittävänsä niitä kuluttajille. Testiympäristöt ja simulaattorit yleistynevät koulutusalalla voimakkaasti. Terveydenhuollossa käytetään jo nyt virtuaalisia sovelluksia, joilla annetaan esimerkiksi kognitiivista käyttäytymisterapiaa erilaisiin pelkotiloihin. Sairaanhoitajat voivat puolestaan hakea AR-työkalun avulla potilaan laskimon, mikä helpottaa pistoksen antamista oikeaan paikkaan. Ruotsissa Kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu rakentaa parhaillaan digitaalista kopiota kampuksestaan tulevaisuuden älykkäiden liikenneratkaisujen kehittämiseksi. Kun kadut skannataan matkapuhelimella, voidaan nähdä esimerkkejä tulevaisuuden liikennejärjestelmistä. Kyse voi olla sähköistettyjen ajoratojen antureista, 5G-verkon potentiaalista verkkoon yhdistetyssä infrastruktuurissa sekä itseajavien autojen ohjauslaitteista.

– Haluamme luoda ympäristön johon kaikki halukkaat voivat kirjautua ja tutustua ja josta he voivat antaa palautetta. Toivomme saavamme uusia näkökulmia, uusia ideoita ja lisää tietoa. Näin voimme saada käsityksen todellisuuden monimutkaisuudesta liikenneasioissa ja eri ratkaisujen seurauksista, kertoo projektipäällikkö ja tietekniikan professori Nicole Kringos.

”XR korvaa fyysiset kokoukset”

Aivotutkija Katarina Gospic toimii nykyään XR-yritys Spinview’n neurotiedejohtajana. Hän uskoo, että XR korvaa fyysisen kohtaamisen – ei ehkä kokonaan, mutta hyvin usein.

– Uusi tekniikka tekee nimittäin kohtaamiskokemuksesta fyysistäkin paremman. Se tehostaa kokemusta ”todellisesta” ja antaa supervoimia, kuten kyvyn teleportaatioon puhumiseen maailman kaikilla kielillä, Gospic toteaa Skanskan Flervärden-lehdessä.

Gospicin mukaan avatarimme voivat pian tavata virtuaalimaailmoissa, joissa ”todellisuuden kokemuksesta tulee erittäin konkreettinen”. Lisävarusteiden, kuten haptisten käsineiden, avulla voimme kätellä, halata tai koskettaa kohtaamaamme henkilöä ja kokea kosketuksen myös itse.

– Tekniikka tähän on jo olemassa, ja muutaman vuoden kuluttua se on edullista ja tavallisten ihmisten ulottuvilla.

Teksti: Robert Långström

3 esimerkkiä hyvästä XR:stä

1. Käynti työpaikalla – ennen kuin sitä on olemassakaan

Ericsson perehdyttää uudet työntekijät yhdessä paikassa, kuten Euroopassa sijaitsevassa tehtaassa, toiseen tehtaaseen, jota vasta rakennetaan Pohjois-Amerikkaan. Näin työntekijät välttävät matkustamisen. Ratkaisu säästää resursseja niin ihmisten, ympäristön kuin rahankin kannalta.

2. Vihdoin oikea koko!

Niken sovelluksen avulla voit kuvata jalkasi matkapuhelimella ja määrittää sitten niiden tarkat mitat AR:n kautta. Tämän jälkeen sovellus suosittelee kenkiä, jolloin tilaat saman tien oikean mallin ja koon juuri sinun jaloillesi.

3. Täydellinen neuvonantaja

Silmälaseja myyvällä Warby Parkerilla on sovellus, jossa voit kokeilla silmälaseja matkapuhelimen avulla. Sovellus mittaa kasvosi XR-tekniikan avulla ja suosittelee sinulle sopivia malleja.

Viimeksi päivitetty: 2 joulukuuta 2022

Aihealue