Inspiraatiota

Virtuaalinen elämä on pian arkipäivää

Wonderworld VR:n toimitusjohtaja Simon Romanus uskoo, että virtuaalitodellisuudelle on tulevaisuudessa monta itsestään selvää käyttökohdetta. Virtuaalitodellisuuden avulla yritys voi valvoa toisella puolella maapalloa tapahtuvia tuotantoprosesseja, lääkäriksi opiskelevat voivat.

Simon Romanus vastaa haastatteluumme puhelimitse. Hän on muuttanut Tukholmasta legendaariseen Los Angelesiin, missä paistaa aina aurinko. Simonin kaksi tytärtä viihtyvät kaupungissa ja se on oikea paikka, jos haluaa olla mukana viihdeteollisuuden tekniikan kehittämisessä. Wonderworld VR:n perustajalla on monen vuoden kokemus TV-­tuotannoista, mutta nyt hän panostaa seuraavaan suureen läpimurtoon elämysten alalla: virtuaalitodellisuuteen (virtual reality, VR).

Se oli kohtaloa! Innostuin tekniikasta valtavasti, kun istuin noin 60-vuotiaan miehen vieressä lennolla Yhdysvaltoihin.

Miten päädyit nykytilanteeseen?

– Se oli kohtaloa! Innostuin tekniikasta valtavasti, kun istuin noin 60-vuotiaan miehen vieressä lennolla Yhdysvaltoihin. Mies kertoi minulle poikansa työskentelevän virtuaalitodellisuuden parissa. Hän sanoi, että nähtyään koripallo-ottelun uudella tekniikalla, hän ei enää ikinä halua katsella otteluita tavallisesta televisiosta. Virtuaalitodellisuus oli ylivoimainen, hänestä tuntui kuin olisi istunut katsomon eturivissä. Otin myöhemmin yhteyttä miehen poikaan, sain itse kokeilla tekniikkaa ja päätin sitten sijoittaa siihen. Nyt työskentelen Los Angelesissa VR-yritykseni parissa. Pääkonttori sijaitsee yhä Tukholmassa.

Tuntuuko virtuaalitodellisuus oikeasti ”todelliselta”?

– Tekniikka on nykyään niin kehittynyttä, että aivot huijataan uskomaan virtuaalitodellisuuskokemusten olevan todellisia. Kun VR-lasit otetaan silmiltä, ensimmäinen ajatus on monesti ”ai niin, olenkin kotona”. Lisäksi tekniikan käyttöönotto on helppoa ja edullista. Kaikki, joilla on älypuhelin, voivat ostaa VR-lasit halvimmillaan muutamalla kympillä. Matkapuhelin sujautetaan laseissa olevaan lokeroon, minkä jälkeen käyttäjä pääsee rinnakkaistodellisuuteen. Linssit toimivat suunnilleen kiikareiden tavoin. Rinnakkaismaailma saattaa jopa tuntua todellisemmalta kuin oikea elämä. Se on niin lähellä telesiirtymistä ja aikamatkailua kuin vain mahdollista.

Miksi virtuaalitodellisuus on niin suosittua juuri nyt?

– Syy sille, että suosio on lähtenyt tänä vuonna räjähtävään kasvuun, on se, että tekniikka on nyt laajasti ja edullisesti saatavilla. Lisäksi sen laatu on parantunut niin, että se houkuttelee kaikkia.

Minkälaisia hankkeita sinulla on käynnissä?

– Monet yritykset pitävät virtuaalitodellisuutta mielenkiintoisena, ja ne ymmärtävät, että ­tekniikka on tulevaisuutta. Melodifestivalen-laulukilpailun lähettäminen VR-kokemuksena oli merkittävä projekti. Lisäksi olen juuri lanseerannut VR-sovelluksen popbändi Ahan kanssa. Myös SAS:n kanssa on käynnissä yhteistyöhanke, ja neuvottelemme parhaillaan muutaman suuren TV-yhtiön sekä yhden elektronisen urheilun parissa työskentelevän yrityksen kanssa. Yleisön on määrä päästä seuraamaan pelaajia reaaliajassa.

Mitä hyötyä tekniikasta on viihdealan ulkopuolella?

– Olemme tuottaneet esimerkiksi ortopedisen VR-leikkausvideon, joka voidaan esittää lääketieteen opiskelijoille. Virtuaalitodellisuuden ansiosta opiskelijat näkevät ja ymmärtävät toimenpiteet paremmin kuin todellista leikkausta seuratessaan. Kaikki saavat mahdollisuuden seurata leikkausta täsmälleen samasta kulmasta ja kuunnella lääkärin ohjeita.

Entä liike-elämässä?

– Virtuaalitodellisuuden avulla voidaan esimerkiksi seurata tuotantoprosesseja toisella puolella maailmaa sijaitsevassa tehtaassa tai tarkastella kiinteistöä monen kilometrin päästä. On täysin mahdollista astua sisään rakennukseen ja kokea se. Ihmiset voivat myös kokeilla upouusia junavaunuja tai myydä tuotteita täysin uudella tavalla. Virtuaalitodellisuus vähentää matkoja, aikaa ja ympäristövaikutuksia sekä säästää rahaa. Se on upea myyntityökalu.

Entä perinteiset elokuvat – kuolevatko ne nyt?

– Elokuvia tulee aina olemaan. Nopeiden leikkausten ja musiikin ansiosta niiden katseleminen on upea kokemus. Virtuaalitodellisuus tulee tietenkin näkymään tulevaisuudessa yhä enemmän, myös yksityisellä puolella. Kuvittele, miltä tuntuisi istua prinsessa Victorian vieressä nauttimassa aamupalaa tai kokea lasten huippuhetket tai ystävän syntymäpäivä uudelleen – oikeasti, ja aina kun haluat.

Onko olemassa haittapuolia? Kenties murha virtuaalitodellisuudessa?

– Hyi, se kuulostaa kamalalta. Ei, mutta rikoksen rekonstruointi ja toistaminen virtuaalisesti valamiehistön edessä on jotakin, joka voisi olla huippuharppaus eteenpäin. Silloin voi nähdä yksityiskohtia, joita muuten ei ikinä olisi havaittu. Haittapuoliakin on varmasti, kuten kaikessa. Virtuaalitodellisuus on kuin mikä tahansa uusi tekniikka: viiden vuoden päästä se on osa arkeamme. Me alamme pitää sitä itsestäänselvyytenä.

Simon Romanus

Ikä: 45 vuotta. ”Tosin tunnen itseni ­nuoremmaksi. Lapseni sanovat usein, että olen itsekin kuin ­lapsi – positiivisessa mielessä.”
Perhe: Vaimo ja kaksi tytärtä, 11 ja 13 vuotta.
Paras IT-vempain: Matkapuhelin. ”Yhä lyömätön ja kehittyy koko ajan.”

3 Simonin kolme parasta VR-vinkkiä

  1. Kysy neuvoa ihmisiltä, jotka hallitsevat tekniikan. Jos et toimi oikein, homma voi mennä täysin metsään. On mahdollista päästä todella lähelle todellisuutta, mutta se vaatii sekä vastuullisuutta että taitoa.
  2. Käytä mielikuvitustasi! Voit käydä saavuttamattomissa paikoissa ja matkata ajassa. Puhuin History Channelin kanssa, ja he haluavat filmata valikoituja historiallisia tapahtumia VR-kokemuksena. Ajattele, jos voisit osallistua Yhdysvaltain sisällissotaan.
  3. Käytä virtuaalitodellisuutta ainutlaatuisten kokemusten tarjoamiseen monille ihmisille. Esimerkiksi 10 miljoonaa autoilijaa voi päästä koeajamaan tietyn autonvalmistajan uusimman mallin.

Näin homma hoituu

Wonderworld VR kehittää, tuottaa ja jakelee virtuaali­todellisuustuotteita. Se rakentaa omia VR-kameratelineitään, jotka hyödyntävät uusinta HD-kameratekniikkaa. Järjestelmät on mukautettu sekä mono- että stereoskooppisille tuotantojärjestelmille, ja niissä käytetään 4K CMOS -kennoja ja laajakuvaoptiikkaa. Siinä on ääninäytteitä, jotka sopivat kaikentyyppisiin digitaalisiin ja analogisiin stereo- ja surround-ääniin.

Uskomme, että VR ottaa nyt toden teolla tuulta siipiensä alle »

Teksti: Elisabeth Krogh
Kuvat: Ann Johansson ja Getty Images

29 marraskuuta 2016

Aihealue