Strategia ja johtajuus

CIO:n viisi teknistä haastetta – ja niiden ratkaisut

Strateginen työskentely ja liiketoiminnan jatkuva kehitys edellyttävät hyvää infrastruktuuria. Näin IT-ympäristö on aina ajan tasalla eikä jumiudu tekniikkaan.

– Haluamme olla teknologiayhtiö, joka tekee kestäviä kauppoja.

Näin sanoo yksi Ruotsin kokeneimmista CIO:ista. Arvaatko, mistä yhtiöstä on kyse? Ei, se ei ole Tesla tai Spotify. Kyseessä on Lindex. Annika Elfström on johtanut vaateketjun muutostyötä siitä lähtien, kun aloitti tehtävässään kesäkuussa 2019.

Annika Elfström

Alallamme on edessään valtavia haasteita, ja tekniikan ja kestävyyden täytyy näkyä kaikessa. Muuten menestyksen voi unohtaa.

Annika Elfström, CIO, Lindex

18 kuukaudessa hän on rakentanut poikkitieteellisen työskentelytavan. Tämä tarkoittaa tiimejä, joissa tekniset asiantuntijat toimivat yhdessä myyjien ja tuoteasiantuntijoiden kanssa. Hän hakkaa itsepintaisesti reikiä yhtiön eri osastojen välisiin seiniin. Hän on nykyaikainen CIO, jonka katse on liiketoiminnan kehityksessä ja innovaatioissa. Samanaikaisesti hän elää kuitenkin todellisuudessa, jossa kirjailija ja innovaatioasiantuntija Arent van’t Spijkerin mukaan ”90 prosenttia kaikista innovaatioista epäonnistuu siksi, että yritys ei ole valmis mukautumaan innovaatioihin vaan innovaatiot pyritään pakolla mukauttamaan yritykseen”.

– Tapaan kutsua tätä dualiteetiksi. Aluksi IT:ssä oli kyse puhtaasta kustannustehostuksesta, mutta nykyään se on pikemminkin liiketoiminnan kehittämistä. Yhtä aikaa ei kuitenkaan tarvitse huolehtia molemmista. Päivittäisen liiketoiminnan on toimittava niin, että CIO voi keskittyä innovaatioihin.

Näin vältetään tekniset sudenkuopat ja saadaan aikaan infrastruktuuri, joka tekee töitä puolestasi – eikä päin vastoin:

Irtaudu vanhasta infrastruktuurista

IT-tiimi voi juuttua luomaan omia pilviratkaisuja, joilla halutaan korvata vanhentunut infrastruktuuri. Tästä voi seurata, ettei aikaa ja resursseja jää digitaalisen liiketoiminnan muiden osien kehittämiseen. Voi olla hyvä idea pyytää neuvoa puolueettomalta kumppanilta, jos yhtiösi sisäiset resurssit eivät riitä pilviratkaisujen, sopimusten kattavuuden, juridisten ehtojen, GDPR-asioiden, tietoturvan, tietomurtoihin ja käyttöongelmiin liittyvän tuen sekä skaalauksen mahdollisten seurausten arviointiin. Voit säästää rahaa tai saada parempaa tukea, tai esiin voi tulla suhteettoman suuria tietynlaisiin käyttöongelmiin liittyviä riskejä.

– Markkinoille on syntynyt tarve uuden tyyppisille IT-kumppaneille: ne tarjoavat mukautettuja hybridipilviratkaisuja, jotka kattavat niin neuvonnan, käytön kuin ylläpidonkin, toteaa Dustinin pilviasiantuntija Janus Døssing.

Lue lisää infrastruktuurista ja katso video aiheesta tulevaisuuden IT-johtajan tärkein työtehtävä

Vältä varjo-IT

Gartnerin mukaan 30–40 prosenttia kaikista suuryritysten IT-ostoista koostuu niin kutsutusta varjo-IT:stä. Tämä tarkoittaa ohjelmistoja ja digitaalisia työkaluja, joita yhtiö ei ole hyväksynyt. Ne muodostavat turvallisuusriskin ja vaikeuttavat yhtiön eri tiimien ja osastojen välistä yhteistyötä.

– IT-tiimissä on hyvä olla työskentelytapojen asiantuntija, joka voi ottaa selvää työntekijöiden tarpeista ja etsiä niihin oikeat ratkaisut. Ja sitten hallita ratkaisuja. Tämä ei toteudu monessakaan yrityksessä, toteaa Dustinin CIO Alexandra Fürst.

Huolehdi kaikesta datasta

Datasta tulee liiketoiminnan kannalta yhä tärkeämpää. Nykyään datan avulla voidaan paitsi kehittää ydinliiketoimintaa myös luoda aivan uusia liiketoiminta-alueita. Esimerkiksi analyysien, tekoälyn, IoT:n, container-tekniikan, edge computingin, VR:n/AR:n ja lohkoketjujen kaltaiset tekniikat perustuvat tietoon. ”Nykypäivän taloudessa käytännössä jokainen yritys on tiedonkeruuyritys”, toteaa SUSE Solution strategyn toimitusjohtaja Joseph George.

Tarpeettoman tiedon säilyttäminen tulee kalliiksi. Jos tietoa on liian vähän, digitalisaatio kärsii. Microsoft Sverigen pilvi- ja yrityspalvelujen liiketoiminta-alueen johtaja Annica Wallenbro Stojcevski toteaa:

– Kaikki pilvipalvelujen tarjoajat lisäävät valikoimiinsa jatkuvasti uusia ratkaisuja, joiden avulla yritykset voivat hyödyntää tietoa paremmin. Pilvialalla tämä suuri kehitys on käynnissä juuri nyt. Yritys voi kyllä käyttää vaikkapa tekoälyä ja kognitiivisia palveluja sisäisissä ratkaisuissaan, mutta se ei pysty tällöin hyödyntämään alan uusimpia innovaatioita. Ne ovat nimittäin pilvessä, hän toteaa.

Lisäksi pilvipohjaiset palvelut voi ostaa ”hanasta”, jolloin maksat vain niiden käytöstä.

– Näin vältetään isot investointikustannukset. Pilvipalvelua voidaan verrata jättimäiseen Lego-laatikolliseen. Asiakas voi yhdistellä palikoita, kokeilla erilaisia yhdistelmiä ja palauttaa laatikkoon ne palikat, jotka eivät sillä hetkellä sovi tarpeisiin.

Seuraa ostoja

Kun tekniikasta tulee yhä tärkeämpää, yritys saattaa käyttää enemmän rahaa kuin on tarpeen. Strateginen CIO tarvitsee terävän IT-vastaavan, joka ymmärtää tekniikan, sopimusten ja kestävyyden päälle. Jonkun, joka osaa lisäksi suhteuttaa ostot niin organisaation päivittäisiin sisäisiin tarpeisiin kuin liiketoiminnan ulkoisiin kehittämistarpeisiin. CIO:na vastuu investoinneista on sinulla, ei kenelläkään muulla yhtiön johtajalla.

Jätä tuki

CIO:na sinun on oltava yhtiön inspiroija ja muutoksen katalysaattori. Sinä johdat ja innovoit, eikä tehtäväsi ole huolehtia tuesta.

– Minulla on tiimi taitavia asiantuntijoita, CTO ja infrastruktuuritiimi, joka vastaa omasta osuudestaan. He hoitavat infrastruktuuria innovatiivisesti ja huolehtivat sen mukautumiskyvystä muun muassa konsulttien ja ulkoistusten avulla. Ennen kyse oli enemmän laitteista, nyt enemmän ohjelmistoista. Painopiste on enemmän kehityksessä. En istu palvelinsalissa, mutta minusta on tärkeää ymmärtää, mikä on tärkeää ja miksi.

Miten digitalisoit yrityksen muuttuvassa maailmassa?

Lataa Whitepaper ja lue lisää.

Lue whitepaper
whitepaper thumbnail

Teksti: Robert Långström