Strategia ja johtajuus

Digistrategia alkaa toimintaympäristöanalyysista

Aito digitalisaatio käynnistyy, kun yrityksessä ei enää sekoiteta keskenään digistrategiaa ja teknistä taktiikkaa.

Mikä on taktiikan ja strategian ero? Yksinkertaisesti selitettynä taktiikan avulla pelaajat voittavat yksittäisen jalkapallo-ottelun ja strategian avulla jalkapalloseura voittaa sarjan, vuosi toisensa jälkeen.

Monet yritykset kipuilevat digistrategiansa kanssa, koska ne eivät ymmärrä strategian ja taktiikan eroa. Esimerkiksi Ruotsin urheiluliitto oli käynnistänyt digistrategian laatimisen ja kaipasi siitä palautetta. Liitto pyysi digistrategi ja innovaatioasiantuntija Håkan Ozania tutustumaan strategiaan.

– Dokumentissa käsiteltiin lähinnä sitä, miten kanslioissa työskennellään – mutta mitä siinä sanottiin urheilun visiosta? Digistrategian tulee perustua liiketoiminnan tavoitteisiin eli tässä tapauksessa siihen, että miten ruotsalaisesta urheilusta tehdään maailman parasta. Näkökulma on aivan eri. Nyt urheiluliitto on laatinut digitalisaatiostrategian vision perusteella, Ozan kertoo.

Aloita toimintaympäristöanalyysista

Ruotsin urheiluliitto oli jumittunut taktiikkaan strategian sijaan. Se ei suinkaan ole ainoa saman virheen tehnyt taho. Ozanin mukaan on tavallista, että yrityksen digistrategian kantava ajatus on: ”Meillä on nyt käyttöjärjestelmä 3.0, mutta strategiamme mukaan sen pitää olla 4.0”.

Strategian laatiminen pitäisi aloittaa toimintaympäristöanalyysista. Mikä tilanne on nyt ja mikä se on tulevaisuudessa? Ozan kertoo kohdanneensa työntekijöitä, jotka vastaavat 250 miljardin kruunun (noin 25 miljardin euron) eläkerahastoista ja joiden kilpailijaseuranta perustuu siihen, että esimies lukaisee aamuisin päivän uutiset.

– Toimintaympäristön seurantaa varten pitää olla oma strateginen toiminto. Kaikki hyvät digistrategiat keskittyvät muutoksiin, ja niitä päivitetään ympäröivään maailmaan ja tulevaisuuteen sopiviksi. Strateginen työ pohjautuu toimintaympäristön analysointiin, ennakointiin ja muutosjohtamiseen.

”IT-johtaja jää puolustuskannalle”

Johan Magnusson toimii dosenttina Göteborgin yliopiston soveltavan tietotekniikan laitoksella. Hän julkaisi vuonna 2019 raportin ”How the West was Lost: Chief Information Officers and the Battle of Jurisdictional Control”, joka käsittelee tietohallintojohtajan roolia digitalisaatiossa. Niin kauan kuin digistrategia on vain IT-taktiikka eri vaatteissa, tietohallintojohtajan rooli on hyvin rajallinen.

– Tutkimuksen mukaan perinteinen IT-johtaja jää puolustuskannalle, jossa tärkeintä ovat säästöt. Digitalisaatio tuo mukanaan uusia haasteita, ja jos IT-johtaja lamaantuu, strategisen kysymyksen ratkominen jää muiden harteille. Seurauksena on epävarmuus siitä, kuka vastaa digitalisaatiosta. Myöhemmin organisaation digitaalinen osaaminen voi jäädä heikoksi, Magnusson toteaa.

Strategin pitää ajaa strategiansa läpi

Ozanin mukaan digistrategian onnistunut toteutus lähtee siitä, että siihen suhtaudutaan kuin mihin tahansa projektiin. Projektipäällikkö ei vain laadi suunnitelmaa ja jätä sitten hommia tekemättä. Myöskään strategi ei vain kirjoita strategiaa, vaan hän toimii muutosjohtajana koko muutostyön ajan.

– Strategilla pitää olla toimintasuunnitelma ja kykyä ajaa muutos läpi. Digistrategiaa ei voi tehdä seuraaville 3–5 vuodelle ja olettaa, että työ hoituu itsestään. Strategia on kuin kattava projektisuunnitelma. Projektissa työskentelemme aina ketterästi, mutta jostain syystä alamme heti soveltaa vesiputousmallia, kun kyseessä on strategia. Myös strategioiden pitää olla dynaamisia ja sopeutua ympäröivän maailman jatkuviin muutoksiin.

Monet yritykset kipuilevat digistrategiansa kanssa, koska ne eivät ymmärrä strategian ja taktiikan eroa.

Tarvitsetko IT-suunnitelman?

Meiltä löydät sparrauskumppanin, joka auttaa sinua löytämään oikean IT-ratkaisun ja laatimaan suunnitelman tulevaisuudelle. Olipa kyse laitteista tai palveluista.

Lue lisää

Lue lisää:

Sopiva IT-ratkaisu kasvavalle yritykselle

Teksti: Robert Långström

Viimeksi päivitetty: 1 heinäkuuta 2022

Aihealue