Strategia ja johtajuus

Kaksi tärkeintä IT-kysymystäsi kriisitilanteessa

Jotta kriisistä päästään yli, koko organisaation on oltava mukana työssä, kannettava vastuunsa ja vaikutettava tilanteeseen myönteisesti. Tilanteen edetessä on myös tärkeää järjestää tilaa keskustelulle. IT-osaston kannattaa esittää itselleen seuraavat kaksi pääkysymystä:

  1. Miten IT-osasto voi ylläpitää organisaation tärkeimpiä toimintoja huolimatta siitä, että normaalit toiminnot ja resurssit eivät ole käytettävissä entiseen tapaan?
  2. Miten IT-osasto voi tukea organisaatiota tuotannon hallitussa palauttamisessa normaalitasolle, kun kriisi on ohi?

Kun ollaan keskellä kriisitilannetta, ennakoiva suunnitteluvaihe on jo takana. Tilanteen hallitsemiseksi on siirryttävä mahdollisimman nopeasti IT-osaston keinovalikoimaa koskevista pääkysymyksistä todellisiin toimiin seuraavasti:

  • Toimi. Muista, että huonoin päätös on useimmiten se, ettei päätöstä tehdä lainkaan.
  • Viesti. Viestintä on onnistuneen kriisinhallinnan a ja o.

Jos kriisitilanne liittyy talouteen, IT-osaston on autettava organisaatiota siirtymään säästöliekille, joka takaa selviytymisen. Tuotanto- ja kehitystoimintoja on käsiteltävä eri tavoin, sillä kehitys on usein laitettava jäihin tai pysäytettävä kokonaan.

Lataa raportti + kriisinhallintatyökalu.

Lue lisää:

7 askelta onnistuneeseen kriisinhallintaan
Hyödynnä kriisinhallinnassa aiempia kokemuksia
Ohjaa IT-osastoa oikein kriisitilanteessa

Teksti: Radar
Kuva: Unsplash

26 lokakuuta 2020

Aihealue