Asiakasreferenssi

Maailmanlaajuinen langaton verkko – roboteille

Robotit eivät väsy, ne ovat tarkkoja ja voivat työskennellä myös sellaisissa vaarallisissa tehtävissä, joita ihmiset mieluummin välttävät. Universal Robots valmistaa kaikenlaisia robotteja, ja se on kasvanut vauhdilla viime vuosina. Lars Filstrup, Universal Robotsin Group IT manager kertoo, kuinka yrityksen verkkoratkaisut on saatettu ajan tasalle.

Universal Robots on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Työntekijämäärä on muutamassa vuodessa noussut viidestäkymmenestä yli neljäänsataan. Kun yrityksen verkkoa rakennettiin, tarpeet olivat aivan toisenlaiset kuin nyt: esimerkiksi Odensen-pääkonttori oli yrityksen ainoa toimisto. Nykyisin toimipisteitä on jo kaksitoista ympäri maailmaa.

– Aluksi pyrimme pysymään kehityksen kyydissä paikallisten IT-toimittajien avulla, mutta se ei sujunut kitkattomasti. Kaukaa oli vaikea seurata sitä, miten asiat sujuivat paikan päällä. Jouduimme selittämään toiveitamme eri IT-konsulteille, ja joskus he käyttivät standardeja, joita emme tunteneet, Universal Robotsin Group IT manager Lars Filstrup selittää lähtötilannetta.

Nyt meillä on turvallinen ratkaisu moneksi vuodeksi.

Yrityksessä kaivattiinkin ratkaisua, jonka saisi sujuvasti asennettua maailmanlaajuiseksi. Samalla yrityksen tietoturvatasoa tuli parantaa.

– Olimme työskennelleet Dustinin kanssa aiemmin, ja käännyimme tälläkin kertaa heidän puoleensa. Olimme etukäteen miettineet, että Cisco Meraki -ratkaisu olisi meille toimiva, mutta halusimme neuvotella siitä Dustinin kanssa. Koska he pitivät sitä meille parhaana vaihtoehtona kuultuaan tarpeemme ja vaatimuksemme, päädyimme valitsemaan Cisco Merakin, Filstrup kertoo.

Valinta on osoittautunut hyväksi. Uudet toimistot on paljon helpompaa liittää mukaan organisaatioon kuin aiemmin.

– Käytämme edelleen paikallisia IT-konsultteja, mutta nyt meillä on kiinteä standardi, jota he voivat helposti seurata. Ratkaisu on pilvipohjainen, joten kun paikallisten toimistojen langattomat yhteyspisteet ovat yhteydessä internetiin, konsultit löytävät pääkonttorista määrittelemämme konfiguraatiot. Se on erittäin helppoa kaikille osapuolille ja samalla turvallista, Filstrup valaisee.

Pilvipohjainen ratkaisu mahdollistaa sen, että pääkonttorista voi jatkuvasti seurata muiden konttoreiden tilannetta. Jos käyttäjä esimerkiksi soittaa jostain toimipaikasta ja kertoo ongelmasta, sitä pystyy katsomaan pääkonttorista käsin ja joko ratkaisemaan sen suoraan tai auttamaan käsittelyssä etänä. Järjestelmä on käyttäjäystävällinen, ja Universal Robotsin työntekijät selviävätkin monista pulmista itsenäisesti. Cisco Meraki myös tarjoaa jatkuvaa tukea kellonajasta riippumatta.

Koska Universal Robots on moderni ja korkeaa teknologiaa käsittelevä yritys, se luonnollisesti panostaa turvallisuuteen. IT-ratkaisun yksi tärkeimpiä toimintoja onkin verkon jakaminen.

– Voimme jakaa verkon helposti siten, että käyttäjillä on pääsy ainoastaan niihin tietoihin, jotka ovat relevantteja heidän omalle työlleen. Kehitystyöhön liittyvää dataa pääsevät tarkastelemaan vain ne, jotka työskentelevät kehityspuolella ja niin edelleen, Filstrup kertoo.

Turvallisuuden ja hallittavuuden lisäksi verkkoratkaisun skaalautuvuus oli tärkeä vaatimus.

– Nyt meillä on turvallinen ratkaisu moneksi vuodeksi. Vaikka olemme kasvaneet paljon ja odotamme kasvun jatkuvan, uskon järjestelmämme pysyvän mukana kehityksessä. IT-ratkaisua voidaan periaatteessa skaalata rajattomasti. Meille on tärkeää, että muodostamme tiimin niiden yhteistyökumppaniemme kanssa, jotka auttavat meitä kasvamaan kansainvälisesti, Filstrup kertoo.

Lue lisää dustin.fi/solutions

Näin se onnistui

Haaste

Odenselainen yritys Universal Robots on kasvanut voimakkaasti ja laajentanut toimintaansa maailmanlaajuiseksi. Yhtiön verkkoa oli siksi parannettava vastaamaan turvallisuuden, helppokäyttöisyyden, skaalautuvuuden ja nopeuden uusia vaatimuksia.

Ratkaisu

Cisco Meraki on asennettu Odensen-pääkonttoriin ja kahteentoista toimipisteeseen ympäri maailmaa, viimeksi Bostoniin. Jokaisessa toimistossa on Cisco Meraki -kytkin ja kahdesta kolmeen tukiasemaa. Ohjelmiston saaminen käyttöön kesti noin vuoden siitä, kun sopimus tehtiin.

Tulos

Laajennetun tietoturvan ja skaalautuvuuden lisäksi verkkoratkaisu on tarjonnut Universal Robotsin työntekijöille entistä käyttäjäystävällisemmät IT-toiminnot ja nopeamman verkon

Teksti: Synne Eriksen
Kuva: Lars Owesson

Osallistu johonkin monista suosituista webinaareistamme ja saat maksuttoman tukiaseman. Lue lisää