Inspiraatiota

Ohjelmisto pyörillä

Ohjelmistojen ansiosta autot ovat ympäristöystävällisempiä kuin koskaan. Ajoneuvojen verkottunut tulevaisuus on kuitenkin vasta alkumetreillään.

Yrittäjä Alan Puccinelli oli matkalla illalliselle, kun hänen Teslansa pysähtyi keskellä kuusikaistaista moottoritietä. Näytölle ilmestyi varoitusviesti: ”Vehicle May Not Restart: Service required.” Siihen auto jäi, keskelle liikennettä, kunnes se hinattiin pois lukkiutuneet renkaat kirskuen.

Ongelma? Akussa ilmenevän vian havaitsemisen jälkeen Teslan ohjelmisto lukitsi renkaat ja sulki lähestulkoon kaikki toiminnot sen sijaan, että se antaisi auton rullata neutraalilla vaihteella. ”Oi tätä teknologian etujoukoissa elämisen nautintoa”, kommentoi Puccinelli sarkastisesti Twitterissä tapahtuneen jälkeen.

Kansainvälistä huomiota saanut tapaus vuodelta 2021 on muistutus siitä, kuinka nykyiset autot ovat yhä enenevissä määrin pyörillä kulkevia (jos ovat kulkeakseen) kasoja prosessoreita ja tietokoneohjelmia. Ohjelmistojen avulla voidaan auttaa moderneja polttomoottoriautoja vähentämään hiilidioksidipäästöjä (ellei auto sitten ole täysin sähköinen) sekä lisätä turvallisuutta ja ajomukavuutta esimerkiksi edistyneiden viihde- ja informaatiokeskusten avulla.

Autot testataan virtuaalimaailmassa

Ohjelmistot myös muokkaavat ajoneuvojen tulevaisuutta. Otetaan esimerkiksi Vision EQXX: ajopeli, joka näyttää siltä kuin se olisi kurvannut ulos futuristisesta videopelistä stuttgartilaisen autotehtaan sijaan. Ja niin se lähestulkoon onkin. Mercedeksen uusi konseptiauto, jonka toimintasäde on verraton 1 000 kilometriä, kehitettiin pitkälti virtuaalisesti neljän digitaalisen etätyötiimin voimin Saksassa, Intiassa, Iso-Britanniassa ja USA:ssa. Fyysisten prototyyppien kasaamisen sijaan auto luotiin ja testattiin virtuaalitodellisuudessa. Ennen kuin auton renkaat osuivat kertaakaan oikeaan asfalttiin, se oli rullannut 300 000 kilometriä simuloiduilla teillä.

Mercedeksen mukaan alle 10 kilowattituntia sadalla kilometrillä kuluttava Vision EQXX on ”tehokkuuden ja kestävyyden uusi mittatikku”. Virtuaalimaailmassa testaaminen on johtanut esimerkiksi pienempään ilmanvastukseen rungon ainutlaatuisen aerodynaamisen muotoilun ansiosta. Lisäksi energiatehokkuus on noussut 95 prosenttiin, mikä on merkittävää verrattuna hyvin suunnitellun polttomoottorin 30 prosenttiin. Tehokkaat akut ladataan katolla olevien aurinkopaneelien avulla.

Konseptiautoa ei ole rakennettu vain kehuskelua varten, vaan sen kautta on tarkoituksena tuoda tarjolle laaja kattaus uusia teknologioita, joita voidaan puolestaan hyödyntää Mercedeksen tavallisissa sähköautoissa. Olemme saaneet maistiaisia lähitulevaisuudesta, joka on kuin tieteiskuvitelmaa.

Picture of car

Kaikkien ohjelmistojen tavoin myös ajoneuvojen kehitys kulkee digitaalisen edistyksen rytmissä.

Verkottuneet autot lisäävät turvallisuutta

Autoja ei ole enää hyvään toviin rakennettu mekaniikan varaan. Nykyautot ovat ohjelmistoja pyörillä– ”software-defined vehicles”, kuten alan termi kuuluu. (Ei ole sattumaa, että uusien autojen tuotanto kaikkine prosessoreineen on kärsinyt pahasti puolijohdepulasta.)

Kaikkien ohjelmistojen tavoin myös ajoneuvojen kehitys kulkee digitaalisen edistyksen rytmissä. Modernit autot yhdistetään nyt applikaatioihin ja digitaalisiin ratkaisuihin.

Ajoneuvot osaavat myös entistä paremmin viestiä keskenään, mikä lisää turvallisuutta. Toisiinsa yhteydessä olevat, ohjelmistoihin perustuvat autot pystyvät teknisten vaistojensa avulla välttämään kolarit paremmin kuin ihmiset. Ja mitä fiksumpia autot ovat, sitä enemmän tietoa ne voivat tarjota mekaanikolle huollossa tai varoittaa potentiaalisista ongelmista jo ennen kuin ne ilmenevät.

Verkottuneiden autojen valmistajien on myös helpompi hallinnoida ja valvoa esimerkiksi energiankulutusta tai malliston tarvetta huollolle.

Autot ja kaupungit muodostavat digitaalisen ekosysteemin

Olemme siltikin vain raapaisseet pintaa. Kun 5G lyö itsensä lopullisesti läpi, vauhti tiedon valtateillä kiihtyy entisestään, minkä ansiosta autot ja datakeskukset voivat pallotella yhä edistyneempiä laskelmia. Itseajavat ajoneuvot ovat edelleen lapsenkengissä.

Lisäksi odotamme edelleen tulevaisuutta, jossa autot ovat yhteydessä kasvaviin ”älykaupunkeihin”, joissa kaikki teknologia kuuluu samaan, jatkuvasti päivittyvään ekosysteemiin ja joissa ajoneuvot toimivat yhteistyössä estääkseen liikenneruuhkien, turvallisuusriskien ja energiahukan kaltaisia ongelmia.

Tulevaisuudessa voimme siis puhua ”teknologian etujoukoissa elämisen nautinnoista” ilman sarkasmin häivää…

Auto näyttää siltä kuin se olisi kurvannut ulos futuristisesta videopelistä stuttgartilaisen autotehtaan sijaan.

Pidätkö tästä artikkelista?

Artikkeli on peräisin Solutions-lehdestämme. Tätä kautta voit lukea koko lehden selaimen kautta.

Lue Solutions Magazine

Teksti: Alfred Holmgren

Viimeksi päivitetty: 1 heinäkuuta 2022

Aihealue