Inspiraatiota

5 trendiä: myynti sosiaalisen median avulla

Yhä useammat ihmiset etsivät yrityksistä tietoa verkossa ennen kauppojen tekemistä. Tämän vuoksi hyvän vaikutelman luominen sosiaalisen median kautta on yrityksille ja niiden työntekijöille äärimmäisen tärkeää. Digitoimisto Nividessa työskentelevä sosiaalisen myynnin asiantuntija Johan Åberg listaa alan viisi kuuminta trendiä.

1. Verkosta yhä enemmän tietoa

Asiakkaasi pystyvät etsimään verkosta entistä helpommin tietoa myyjistä, tuotteista ja palveluista. Tämä tarkoittaa, että yrityksesi digitaalisten markkinointitoimien merkitys kasvaa asiakkaiden ostoprosesseissa. Näitä toimia tarvitaan, jotta asiakkaisiin voidaan vaikuttaa ennen ensimmäistä henkilökohtaista tapaamista ja jotta yritys voi jakaa tietoa sosiaalisen median asiakaskohtaisissa verkostoissa.

2. Asiakaskeskeinen profiili

Älä käytä LinkedIniä vain digitaalisen CV:n tallennuspaikkana. Luo sen sijaan profiili, joka puhuttelee asiakkaitasi. Kirjoita selkeä kuvaus siitä, kuinka olet esimerkiksi auttanut asiakkaitasi liiketoiminnan tehostamisessa, kustannusten vähentämisessä tai liikevoiton kasvattamisessa.

3. Ota myyjät mukaan

Sosiaalinen media on ollut jo pitkään tuttua kauraa markkinointiosastolle, mutta nyt on ennen kaikkea kyse siitä, kuinka myyjät voivat hyödyntää sosiaalista mediaa. Muista siksi pitää huolta, että myyjät osallistuvat markkinointiosaston digitalisointityöhön. Järjestä myyntiorganisaatiolle sosiaalisen median koulutusta ja täydennä myyntiorganisaatiota sisältömarkkinoinnin ja markkinointiautomaation kaltaisilla menetelmillä.

4. Edusta yritystäsi

Toimit yrityksesi kasvoina sekä messuilla että asiakastapaamisissa, mutta myös digitaalisten kanavien kautta. Ole aina ammattimainen, avulias ja ystävällinen.

5. Digisovellukset apuna

Kiinnostus sosiaalista mediaa täydentäviin digisovelluksiin on voimakkaassa kasvussa. Digisovellukset voivat olla työkaluja, joiden avulla voit nähdä lähettäjien some-profiilit sähköpostisi postilaatikossa, tai Crystalknows.comin kaltaisia sovelluksia, jotka ehdottavat, kuinka sinun kannattaisi kommunikoida tietyn asiakkaan kanssa parhaan tuloksen saavuttamiseksi.

Lue myös ”Asiakaskokemus keskeistä markkinoinnissa” »

Teksti: Johan Cooke
Kuvitukset: iStockphoto

20 helmikuuta 2017

Aihealue