Inspiraatiota

5 trendiä: Tekniikka mullistaa myymäläkokemuksen

Digitalisaatio on nostanut verkkokaupan suosion taivaisiin, mutta teknisellä kehityksellä on suuri merkitys myös perinteisille myymälöille. HUI Researchin vanhempi konsultti Martin Karlsson listasi Solutionsille viisi suuntaa, joihin myymäläkokemus on kehittymässä.

1. Interaktiivinen peili myy

Rebecca Minkoff -muotiliikkeissä Yhdysvalloissa sovituskopit on yhdistetty verkkoon ja niiden peilit ovat interaktiivisia. Vaatteita sovitettaessa voi katsoa peilistä, miltä ne näyttäisivät yhdistettyinä muihin yhteensopiviin valikoiman tuotteisiin, samalla tavalla kuin verkkokaupassa. Muotiketjun mukaan lisämyynti on kasvanut huomattavasti.

2. Kuka kuluttaja oikein on?

Tekniikan kehitys on venyttänyt myymäläkäsitteen rajoja, sillä kuluttaja ja vähittäismyyjä voivat kohdata missä ja milloin tahansa. Entä kuka tulevaisuuden kuluttaja oikeastaan on? Mitä enemmän käytämme Sirin ja Alexan kaltaisia digitaalisia avustajia, sitä paremmin ne oppivat tuntemaan kiinnostuksen kohteemme ja ennakoimaan tarpeemme. Digitaalinen avustaja voi hakea tuotteita ja antaa tuotevinkkejä tai hoitaa puolestamme arkiset ostokset. Näin ne huolehtivat suuresta osasta ostoprosessia.

3. Robotteja henkilökunnan sijaan

Sitä mukaa kun roboteille kehitetään yhä enemmän ihmistä muistuttavia piirteitä ja ominaisuuksia, niistä tulee yhä yleisempiä kuluttajaympäristöissä – myös myymälöissä. Schipholin lentokentällä Amsterdamissa kokeillaan parhaillaan robotteja, jotka liikkuvat matkustajien keskuudessa vastaten näiden kysymyksiin tai ohjaten oikealle portille. Toisin sanoen ne toimivat henkilökunnan ja kiinteiden tietopisteiden lisänä.

4. Virtuaalishoppaile

VR-laseilla voimme nähdä suoraan liikkeessä miltä sohva näyttäisi omassa kodissamme, tai kokeilla juoksukenkiä virtuaalisella kierroksella Central Parkissa. Voimme myös kiertää myymälässä mukavasti kotisohvalta. Viime syksynä kiinalaisen verkkokauppajätin Alibaban asiakkaat pääsivät virtuaaliselle ostoskierrokselle New Yorkin Macy’s-tavarataloon, ja tulevaisuudessa vastaavia kokemuksia tullaan tarjoamaan yhä enemmän.

5. Maksa ilman lompakkoa

Muun muassa Samsung Play -palvelun ja myymälöiden omien sovellusten ansiosta voimme jo nyt jättää lompakon kotiin ja maksaa sen sijaan puhelimella tai älykellolla – tai jopa käteen asennetulla sirulla. Amazon Go -sovelluksen avulla Amazonin asiakkaat voivat valita haluamansa tuotteet myymälän hyllyiltä ja poistua myymälästä kulkematta kassan kautta. Uusien maksu- ja sisäänkirjautumisratkaisujen myötä kassoilla ei tarvita yhtä paljon henkilökuntaa, jolloin työntekijät voivat käyttää enemmän aikaa muihin tehtäviin, kuten asiakkaiden palvelemiseen.

Lue myös 5 trendiä: Tekoäly ja koneoppiminen

Teksti: Kristin Djerf
Kuvitukset: iStockphoto

12 lokakuuta 2017

Aihealue