Inspiraatiota

Digitaalinen tulevaisuus tuo uusia bisnesmalleja – tässä niistä neljä

Digitalisaatio muuttaa tapoja, joilla rakennamme yrityksiä ja teemme liiketoimintaa. Markkinoihin mukautuminen ja uusien mahdollisuuksien löytäminen ovat menestyksen elinehtoja. Nämä neljä liiketoimintamallia muuttavat liike-elämän lähivuosina:

1. Älä osta vaan lainaa

Vuokraaminen ostamisen sijaan on kasvava trendi. Hyvä esimerkki on Volvon Care by Volvo -palvelu, jossa asiakas ikään kuin kestotilaa autoa. Tilaussopimukseen sisältyy kiinteällä kuukausimaksulla auton lisäksi vakuutus, huolto ja digitaaliset palvelut.

Amerikkalainen teleoperaattori Sprint taas tarjoaa asiakkailleen puhelimia leasing-periaatteella. Viime vuonna alkanut palvelu on tarkoitettu asiakkaille, jotka haluavat vaihtaa puhelimensa mallia usein mutta pitää kustannukset kohtuullisina.

Yrityspuolella autojen ja koneiden leasing on ollut pitkään käytössä, mutta nyt malli on leviämässä myös muihin laitteisiin. Tällä hetkellä leasing kasvaa voimakkaasti erityisesti IT-puolen tuotteissa.

2. Digitaalisia lisäosia mikrotransaktioilla

Digitaalisten lisäosien myynti on iso ja jatkuvasti kasvava trendi. Jo nyt on olemassa lukuisia esimerkkejä siitä, miten yritykset ovat tehneet huikeaa tulosta digitaalisten lisäosien mikrotransaktioilla.

Esimerkkinä mainittakoon suosittu Fortnite-peli. Alussa kuluttajien piti maksaa pelin pelaamisesta. Pelin suosio kasvoi räjähdysmäisesti, kun siitä tuli ilmainen. Nykyään peliyhtiö Epic Games ansaitsee miljoonia myymällä digitaalisia lisäosia, kuten mahdollisuutta muokata pelaajahahmojen ulkonäköä.

3. Nähdään markkinapaikalla!

Yhä useamman yrityksen liikeideana on tuoda ostajat ja myyjät yhteen eri tavoilla. Vaikka Amazonin, Alibaban ja Freelancer.comin kaltaisia onnistujia on jo paljon, markkinoilla on yhä tilaa. Digimarkkinoilla menestyminen edellyttää sitä, että yritys löytää uusia alueita, kanavia ja käyttäytymistapoja ja onnistuu luomaan niille sopivan myynti- ja ostotavan. Kiinnostava esimerkki on Wish, jonka liiketoimintastrategia perustuu suoraan puhelimella tehtäviin edullisiin heräteostoihin.

4. Tähtäimessä sitoutumiskammoiset

Viime vuosien aikana jatkuvaan tilaamiseen perustuvat liiketoimintamallit ovat olleet hyvin menestyksekkäitä. Tämän ovat todistaneet esimerkiksi Spotify, Netflix ja Storytel. Vaikka tilausmuotoisissa palveluissa on paljon hyviä puolia, tilaaminen on silti aina kynnys asiakkaille, eikä jatkuva tilaus houkuta kaikkia kuluttajia. Siksi kertaostomahdollisuuden tarjoaminen voi olla erinomainen tapa erottua kilpailijoista.

Jos kaikki muut toimijat haluavat asiakkaan sitoutuvan pitkäksi aikaa, mahdollisuus kertaostokseen on erottuva ja houkutteleva vaihtoehto. Onnistumisen ehtona on tietenkin se, että ostotapahtuma on hyvin yksinkertainen ja sujuva.

Jos haluat lukea enemmän tämän päivän suurista IT-trendeistä, niin löydät täältä paljon hyviä artikkeleja.

Kiinnostaako leasing? Autamme sinua leasaamaan IT-laitteistosi.

Peliala tahkoaa tulosta myymällä digitaalisia lisäosia.

12 syyskuuta 2018

Aihealue