Strategia ja johtajuus

Hyödynnä kriisinhallinnassa aiempia kokemuksia

Yksi vuoden 2008 finanssikriisin opetuksista oli se, että hyvä organisaation johtaminen helpottaa kriisinhallintaa. Jos sinulla ei ole huolella laadittua suunnitelmaa, hyödynnä aiempia kokemuksia ja pidä mielessäsi seuraavat vinkit:

Laita kulut kuriin

Rahavirrat on saatava tiukkaan hallintaan toteuttamalla pysäytystoimet välittömästi.

Hallitse tietovirtaa

Tietojen vuotaminen luvatta työntekijöiden kautta on pysäytettävä niin tehokkaasti kuin mahdollista.

Varmista osaaminen

Jos kriisi koskettaa suurta osaa toimialasta tai jopa koko maailmasta, on tärkeää varmistaa oma osaaminen ja resurssit.

Tunnista avainhenkilöt

Avainhenkilön ei tarvitse aina olla päällikkö tai johtaja, vaan usein avainhenkilöksi nousee joku, joka on työskennellyt organisaatiossa pitkään.

Jaa tärkeät tehtävät avainhenkilöille

Luottamus on tärkeää, jotta voidaan viedä läpi muutos, joka voi joskus olla laajamittainen ja kivulias. Huolehdi, että avainhenkilöillä on kriisinhallinnassa sopiva ja tärkeä rooli.

Viest

Luo avoimuutta viestimällä paitsi selkeästi ja helppotajuisesti myös usein. Yksi ehdottomasti tärkeimmistä tehtävistä on viestintä niin sisäisille kuin ulkoisillekin sidosryhmille.

On tärkeää kertoa selkeästi tarvittavista rooleista, vastuunjaosta ja viestinnän muodoista. Jotta haasteisiin voidaan vastata tehokkaasti kriisin ollessa päällä, aikaa ja energiaa ei saa tuhlata puolusteluun ja teknisiin yksityiskohtiin. Perusteellisempi luettelo ja syvällisemmät neuvot sisältyvät

Lataa raportti + kriisinhallintatyökalu.

Lue lisää:

7 askelta onnistuneeseen kriisinhallintaan
Kaksi tärkeintä IT-kysymystäsi kriisitilanteessa
Ohjaa IT-osastoa oikein kriisitilanteessa

Teksti: Radar
Kuva: Unsplash

26 lokakuuta 2020

Aihealue