Työpiste

Kuulokkeet voivat sekä pilata että pelastaa Skype-palaverin

Jokainen tietotyöläinen tietää, kuinka paljon tehokasta työaikaa voi tuhraantua Skype-palaverien teknisiin ongelmiin. Audiolaitevalmistaja Jabran myyntipäällikkö Vilja Kolehmainen kertoo vinkit oikeanlaisten kuulokkeiden ja kaiutinten hankintaan.

Skype-palaverit ovat käteviä: etätyöläiset ja muiden toimistojen väki voivat kokoontua virtuaalisesti ilman hiilijalanjälkeä paisuttavaa matkustelua, ja yhteydenpito asiakkaiden kanssa onnistuu matalalla kynnyksellä ja kustannustehokkaasti.

Paitsi silloin, kun yhteys pätkii, laitteet eivät toimi tai ääni särisee. Silloin ties kuinka monen työntekijän työaika valuu harakoille, kun ihmiset istuvat näyttöjensä edessä ja turhautuvat tekniikkaan.

”Kaikki toki alkaa nettiyhteydestä”, sanoo tanskalaisen audiolaitevalmistajan Jabran myyntipäällikkö Vilja Kolehmainen. ”Jos yhteys ei toimi, mikään ei toimi.”

Aivan yhtä tärkeä rooli on kuitenkin myös oikeanlaisilla laitteilla, kuten kuulokkeilla ja kaiuttimilla. Kolehmainen näkee työssään paljon toimistoja, joissa käytetään kuluttajakäyttöön suunniteltuja välineitä. Ne on kuitenkin tarkoitettu esimerkiksi musiikin kuunteluun tai satunnaisiin puheluihin, ei ammattilaisille.

”Kun Skypen bisneskäyttöön on investoitu iso raha, mutta viimeinen palikka eli käyttäjäkokemus on huono, investoinnista ei saada parasta hyötyä irti”, Kolehmainen toteaa.

Kolehmaisen mukaan ammattikuulokkeita ja -kaiuttimia valitessa on tärkeää huomioida kolme seikkaa:

1. Sertifioinnit kuntoon. UC- eli yhdistetyn viestinnän sertifiointi tarkoittaa, että ratkaisu toimii yhdessä alustan kanssa plug and play -periaatteella. Tietokone tunnistaa UC-sertifioidun tuotteen automaattisesti ensisijaiseksi kommunikaatiovälineeksi, jolloin ääniasetuksia ei tarvitse alkaa erikseen säätää. Nimensä mukaisesti plug and play siis mahdollistaa sen, että kuuloke tai kaiutin vain kytketään päätelaitteeseen ja kaikki sujuu kuin tanssi. Sertifioidut laitteet valitsemalla voi taata myös sen, että käyttäjätukea on saatavilla valmistajalta. Lisäksi tietohallinto pääsee helpommalla, kun kaikkien työntekijöiden laitteet toimivat samoin.

2. Kuuluuko? Mikrofonin on niin ikään oltava ammattikäyttöön suunniteltu. Vaikka omista kuulokkeista kuuluisi hyvin, toisessa päässä tilanne voi olla ikävämpi. Huono mikrofoni nappaa mukaansa metelin taustalta, mikä on turhauttavaa muille puhelun osapuolille. Kuulokkeissa kuuluvuutta voi parantaa vastameluteknologialla, jota on saatavissa moniin eri kuulokemalleihin.

3. Ohjelmistot avuksi! Ammattikuulokkeisiin ja -kaiuttimiin on usein tarjolla ohjelmistoja, joilla kuulokkeiden käyttöä voidaan hallita kätevästi ja asetuksia päivittää keskitetysti. Esimerkiksi Jabran hallintatyökalu on asiakkaalle täysin veloitukseton.

Kolehmainen muistuttaa myös, että standardeista huolimatta kuulokkeita on olemassa moneen makuun ja käyttötilanteeseen aina perusmalleista langattomiin ja langallisiin vaihtoehtoihin.

”Esimerkiksi paljon liikkuva käyttäjä ei välttämättä jaksa pitää isoja pääpannallisia kuulokkeita. Heille löytyy pitotyyleiltään mobiilikäyttöisiä vaihtoehtoja, myös Skype-käyttöön.”

Lue lisää:

Videokokousten järjestäminen on nyt helpompaa kuin koskaan aiemmin
Yksinkertaisia videotapaamisia älykkäillä sisäänrakennetuilla videoratkaisuilla
Tarkkaan valikoitu kasvava valikoima
Bring Your Own Meeting
Yhteistyöhön kutsuvat näytöt
Kymmenestä minuutista kymmeneen sekuntiin
Miksi kuvan koolla on väliä?

Fokus

Vilja Kolehmainen

Jabra

26 huhtikuuta 2019

Aihealue